Leusden,
29
maart
2016
|
11:03
Europe/Amsterdam

In gesprek met: Marcel Fässler

De Zwitser Marcel Fässler schreef met Audi drie keer de 24 Uur van Le Mans op zijn naam en won in 2013 de wereldtitel in het FIA World Endurance Championship (WEC). Begin dit jaar leende Audi hem voor twee klassieke Amerikaanse sportwagenraces, de 24 Uur van Daytona en de 12 Uur van Sebring, uit aan het fabrieksteam van Corvette, waar Fässler prompt in beide races zijn klasse won. Aan de vooravond van het nieuwe seizoen in het FIA WEC spraken we met de sympathieke Zwitser.

Marcel, het is nog niet eens april en je hebt al twee belangrijke overwinningen op zak. Hoe voelt dat?

MF: Ja, het was prachtig om zowel in Daytona als in Sebring mijn klasse te kunnen winnen. Beide races zijn echte klassiekers in de sportwagenracerij, en in het geval van Daytona leverde de winst me ook nog eens een mooie Rolex op, naast de drie die ik er van Le Mans al had. Ik heb vier kinderen, dus nu is er voor allemaal één! Ook vanuit Audi heb ik heel veel reacties gekregen, uit alle SMS- en WhatsApp-berichten en e-mails merkte ik hoezeer de mensen van ons Audi-team meeleefden. Maar vanaf nu concentreer ik me weer volledig op het WEC met Audi, waar we dit jaar graag de titel weer willen terughalen.

Audi heeft voor het FIA WEC 2016 een volledig nieuwe auto gebouwd. Wat zijn de belangrijkste verschillen?

MF: Natuurlijk allereerst dat we in een hogere energieklasse rijden, 8 MJ in plaats van 6 MJ zoals vorig jaar. Daarmee hopen we wat dichter bij de concurrentie te komen. Anderzijds echter is door het reglement bepaald dat de toegestane hoeveelheid brandstof voor dit jaar minder is geworden, waardoor de motor minder vermogen levert. Dat merk je wel. Op het gebied van aerodynamica zijn er ook de nodige stappen gemaakt. Ik heb veel vertrouwen in de nieuwe auto voor het komende seizoen.

Voordat het seizoen tijdens het weekeinde van 16 en 17 april begint op het circuit van Silverstone in Groot-Brittannië, zijn er twee testdagen op Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet. Hoe belangrijk is die test?

MF: Die is voor ons behoorlijk belangrijk, omdat we eigenlijk nu voor het eerst de auto redelijk probleemloos voor elkaar hebben, zodat we er langer achtereen mee kunnen rijden. De gereden rondetijden bij die test zeggen niet zoveel, omdat de diverse fabrieksteams allemaal een verschillend programma afwerken en deels ook met uiteenlopende specificaties rijden, zodat een directe vergelijking niet mogelijk is. Pas bij de seizoenstart in Silverstone weten we echt waar we staan, maar als geheel ben ik zeker optimistisch.

En je verwachtingen voor het komende seizoen?

MF: Moeilijk om daar in dit stadium serieuze uitspraken over te doen. Feit is natuurlijk dat we vorig jaar uiteindelijk maar met een paar punten verschil naast de wereldtitel grepen. Hopelijk kunnen we dit jaar de titel weer naar Ingolstadt en Neckarsulm halen!