Leusden,
04
augustus
2016
|
14:42
Europe/Amsterdam

Honderdste kwaliteitsgarantietest van Audi

De corrosie- en verouderingstest INKA is één van de zwaarste beproevingen bij Audi in Ingolstadt. In amper negentien weken ondergaat een auto de ontberingen die hij normaal in twaalf jaar te verduren krijgt. De afdeling kwaliteitsgarantie van Audi gebruikt die methode om vast te stellen hoe goed de roestbescherming en duurzaamheid is. Onlangs was de honderdste INKA-test een feit met de Audi A4.

Met deze ‘jubileumtest’ heeft de afdeling er 322.500 uur op zitten, ruim een miljoen kilometer afgelegd en 2.800 modder- en 1.900 zouttests uitgevoerd. Sylvia Droll, hoofd materiaaltechniek: “Audi staat voor superieure bouwkwaliteit, materiaal van topkwaliteit en een grote betrouwbaarheid. De INKA-test is een essentieel gereedschap om de kwaliteit van onze modellen te testen en die verder te verbeteren.”

Van +90 tot -35 graden
De duurtest bestaat uit vijf fases. Eerst wordt de auto besproeid met zout in een ruimte met een temperatuur van 35 graden. Daarna wordt hij blootgesteld aan een tropisch klimaat, met een temperatuur tot 50 graden en 100 procent luchtvochtigheid. Vervolgens verwarmen tachtig halogeenlampen van elk 1.200 watt de carrosserie tot 90 graden, waarbij de kleuren in het interieur niet mogen vervagen en de materialen niet broos mogen worden. In de vierde fase gaat het de poolkou in, met 35 graden onder nul, terwijl een machine de auto door elkaar schudt om de torsie en druk te simuleren van rijden op slechte wegen. Tot slot stapt de testrijder in om keer op keer speciaal geprepareerde routes af te leggen, tot er 12.000 kilometer op de teller staat. De auto wordt na afloop van de INKA-test uit elkaar gehaald, waarna de 600 onderdelen worden nagekeken op zwaktes.