23
juni
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Feiten rondom de tiende overwinning voor Audi in Le Mans

De winnende Audi R18 TDI met het startnummer 2 had na 24 uren een voorsprong van 13,854 seconden op de als tweede geklasseerde Peugeot. Omgerekend is dat een verschil van 763 meter. De winnende Audi legde een totale afstand van 4.838,295 kilometer af met een gemiddelde snelheid van 201,266 km/u.



In totaal waren 249.500 bezoekers getuige van de tiende overwinning voor Audi in Le Mans. Daarmee staat het merk op de tweede plaats in de eeuwige statistiek van de succesvolste merken in de Franse klassieker. Het overwinningpercentage van Audi bedraagt 76,9 procent.



Bij 13 deelnames in Le Mans, tien daarvan als fabrieksteam, behaalde Audi een podiumplaats. Van de 42 gestarte Audi’s sinds 1999 haalden er 32 de eindstreep (76,2 procent), waarvan tien overwinningen, vijf tweede en negen derde plaatsen. Audi behaalde 24 van de 39 mogelijke podiumplaatsen (61,5 procent).



Audi behaalde een in Le Mans zeldzame hattrick met pole-position, overwinning en snelste raceronde.



De snelste ronde van een Audi R18 TDI tijdens de race (3:25,289 minuten) was meer dan een seconde sneller dan de beste tijd van de concurrentie. André Lotterer reed daarbij nog sneller dan de snelste rondetijd van Benoît Treluyer tijdens de kwalificatie.



De hoogst gemeten snelheid van een Audi op het rechte stuk van Hunaudières bedroeg 336,4 km/u.



De winnende Audi R18 TDI maakte in totaal 31 pitstops. De totale tijd in de pitstraat (‘Pit in’/’Pit out’) bedroeg 33 minuten en 56 seconden, de standtijd aan de pits bedroeg slechts 21,03 minuten.



Het winnende trio gebruikte tijdens de volledige race slechts negen sets banden. De grootste afstand met een set banden legde Benoît Treluyer af, die op een bepaald moment 54 ronden met een set reed.



De 3,7 liter grote V6-TDI-motor van de Audi R18 TDI verbruikte gemiddeld slechts 37,08 liter diesel per 100 km en daarmee lag het verbruik voor het eerst sinds Audi in Le Mans racet, onder de 40 liter. De lange safety-car-perioden hielpen daarbij natuurlijk ook mee.



De drie winnende Audi-rijders Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Treluyer hebben een goede prestatiecurve: twee keer reden ze tot dusver voor het Audi-fabrieksteam in Le Mans en beide keren eindigden ze op het podium. Na de tweede plaats van vorig jaar volgde nu voor alledrie de eerste zege in Le Mans.



Het percentage uitvallers was bij de 79e aflevering van de 24 Uur van Le Mans bijzonder groot: slechts 28 van de 56 gestarte auto’s kwamen aan de finish.