15
september
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Elektromobiliteit op weg naar serieproductie

De door Audi en zijn partners geïnitieerde praktijktest is onderdeel van ‘eflott’, een door het Duitse verkeersministerie ondersteund initiatief waarbij de regio München zich opwerpt als modelregio voor elektromobiliteit.

Bij de praktijktest speelt de Audi A1 e-tron een belangrijke rol. Deze innovatieve, elektrisch aangedreven MCV (Mega City Vehicle) beschikt over een 75 kW (102 pk) sterke elektromotor en een compact lithium-ion batterijpakket dat plaatsbesparend in de voertuigbodem is ondergebracht. De actieradius bedraagt 50 emissievrije kilometers in stadsverkeer. Als de batterij ontladen is, springt een compacte éénschijfs wankelmotor bij. Deze zogenaamde range-extender ‘voedt’ een generator met een laadcapaciteit van 15 kW. Hierdoor wordt de actieradius met 200 km vergroot. De nagenoeg productierijpe Audi A1 e-tron is goed voor een topsnelheid van 130 km/h. Volgens de ontwerpnorm ter vaststelling van het verbruik van auto’s met range-extender, komt het gemiddelde uit op slechts 1,9 l/100km. De daarmee corresponderende CO2-uitstoot bedraagt 45 gram/km.



Gezamenlijk project

Audi levert in totaal 20 Audi A1 e-tron-modellen voor de praktijktest. E.ON en de ‘Stadtwerke München’ verzorgen de plaatsing van in totaal 200 laadstations. Bij deze stations is elektriciteit uit hernieuwbare bronnen beschikbaar. De TU München richt zich op het gebruik van de auto’s en de infrastructuur. Daarbij zijn bijvoorbeeld de volgende vragen van belang: in welke situaties en hoe vaak wordt gebruik gemaakt van elektromobiliteit en welke invloed heeft dit op het gebruik van andere (conventionele) vervoersmethoden? Om deze vragen goed te kunnen beantwoorden, krijgen alle deelnemers aan de praktijktest een smartphone met een speciaal ontwikkelde applicatie. Deze brengt automatisch in kaart wanneer welk vervoermiddel wordt gebruikt – van fiets, via Audi A1 e-tron tot en met bus en trein. De informatie die op deze manier wordt verzameld, kan worden gebruikt voor het ontwerpen van het verkeersysteem (inclusief infrastructuur) van de toekomst. Audi benut de uitkomsten om de verwachtingen van haar klanten met betrekking tot elektromobiliteit nog beter in kaart te brengen. Daardoor is zij in staat om ook op het gebied van geheel of gedeeltelijk elektrisch aangedreven voertuigen maatwerk te bieden.



Verkeersminister aan het stuur

De Duitse Verkeersminister Dr. Peter Ramsauer zorgde voor een primeur door met de Audi A1 e-tron de eerste rit op de openbare weg te maken. Ramsauer zei na de testrit: “Mijn doel staat vast: ik wil Duitsland tot de leidende markt voor elektromobiliteit maken. In 2020 moeten er minimaal één miljoen elektrisch aangedreven auto’s op de Duitse wegen te vinden zijn. Vandaar dat het Duitse verkeersministerie in acht zogenaamde modelregio’s (waaronder München waar de praktijktest met 20 Audi A1 e-tron modellen plaatsvindt) elektromobiliteit sterk stimuleert. Daarvoor is een budget van 130 miljoen euro beschikbaar, waarvan 10 miljoen voor het project in de regio München. Eén ding is zeker: investeringen in elektromobiliteit zijn investeringen in de toekomst.”

Ramsauer werd bij zijn testrit begeleid door de Nederlander Franciscus van Meel, die bij Audi hoofd van de elektromobiliteitstrategie is. Van Meel: “De Audi A1 e-tron is een volwaardig elektrovoertuig met vier zitplaatsen en een bagageruimte die gelijk is aan die van de Audi A1-modellen die op dit moment op de markt komen. Dankzij de range-extender blijft de eigenaar van een Audi A1 e-tron ook mobiel als de batterij ontladen is. Dat maakt de Audi A1 e-tron zeer geschikt voor dagelijkse inzet in drukke (stads)regio’s.”