15
april
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Dubbelzege voor Audi bij start WK Lange-afstandsracen in Silverstone

Met de overwinning in de zes-uursrace van Silverstone won Audi voor het eerst ook de beroemde ‘Tourist Trophy’ van de Britse Royal Automobile Club, die al sinds 1905 wordt uitgereikt. De Schot Allan McNish was bijzonder blij met deze speciale prijs. Samen met Tom Kristensen reed hij in Silverstone voor het eerst met de nieuwe teamgenoot Loïc Duval. Het trio nam in het vijfde uur na 151 ronden de leiding in de wedstrijd over. Ondanks dat hij bij het inhalen van een langzamere deelnemer van de baan raakte en daarna voor nieuwe banden de pits in moest, veroverde McNish de leiding terug en kwam uiteindelijk met een voorsprong van 3,4 seconden als winnaar over de eindstreep.



Fässler/Lotterer/Tréluyer ondanks defecte aandrijfas tweede

Al in de zesde ronde reed Allan McNish in de Audi met startnummer 2 voor het eerst aan de leiding in de wedstrijd. De zusterauto met het nummer 1, bestuurd door Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer completeerde al vroeg de dubbele leiding voor Audi en reed vanaf de 77e ronde met Marcel Fässler op kop. Een defecte aandrijfas van het linker voorwiel na vier uren racen betekende echter dat het hybride-systeem van deze auto zijn kracht niet meer aan de voorwielen kon doorgeven. Zo grepen de regerende wereldkampioenen in Silverstone naast de overwinning.



Audi ondanks reglementaire nadelen succesvol

In de technisch geavanceerde strijd van de beste hybride-sportwagens won Audi net als vorig jaar in Silverstone van concurrent Toyota. De beide R18 e-tron quattro’s waren speciaal geconstrueerd voor meer aerodynamische neerwaartse druk. De dit jaar reglementair voorgeschreven kleinere restrictor van de luchtinlaat had als doel het motorvermogen van de Audi-sportwagens te beperken. De ingenieurs van Audi Sport hebben er echter met een ontwikkelingsprogramma hard aan gewerkt dit nadeel te beperken. Omdat bovendien de tankinhoud van de Audi-sportwagen met dieselmotor met 58 liter zo’n 20 procent kleiner is dan die van de concurrentie met benzinemotor, moesten de Audi’s vaker naar de pits om te tanken. Ondanks een extra tankstop hadden de Audi’s een ronde voorsprong op de best geklasseerde Toyota, die derde werd.



De volgende race voor het FIA WK Lange-afstandsracen is de zes-uurswedstrijd op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen op 4 mei. In het kader van de voorbereiding op de 24 Uur van Le Mans brengt Audi daar voor het eerst dit jaar drie R18’s e-tron quattro aan de start.