03
maart
2014
|
20:00
Europe/Amsterdam

Derde generatie van moderne klassieker fascinerender dan ooit: Audi TT wereldprimeur in Genève

Toen Audi in 1998 de eerste generatie van de TT introduceerde, was het design van dit model ronduit revolutionair te noemen. De oer-TT wordt inmiddels gezien als een stijlicoon. De nieuwe Audi TT is nog altijd zeer herkenbaar. Diverse uiterlijke wijzigingen maken zijn ‘road presence’ indrukwekkender dan ooit. Bij de nieuwe TT hebben de designers teruggegrepen op stijlelementen van toen, maar dan gezien door de ogen van nu. Met zijn nieuwe neus met de bredere single frame grille en de strakkere daklijn, de bijna horizontale belijning op de flanken en de schuin aflopende achterkant toont hij met z´n lengte van 4.18 meter zelfs stilstaand al gedrongen en sportief. 



Innovatieve Audi Matrix LED-verlichting

Het dynamische design wordt verder versterkt door vlakkere koplampen. De TT heeft standaard Xenon plus-lampen; optioneel is ook de nieuwe Audi Matrix LED-verlichting leverbaar, die onlangs zijn debuut maakte op de vernieuwde Audi A8. Bij deze technologie zijn de LED-koplampen opgedeeld in twaalf kleine diodes die samenwerken met lenzen of reflectoren. Een aansturingsunit zorgt ervoor dat de diodes afhankelijk van de (rij)omstandigheden worden geactiveerd, gedimd of juist uitgeschakeld. Ook de bochtenverlichting van het Audi Matrix LED-systeem van de nieuwe TT is innovatief. Dankzij informatie van het navigatiesysteem komt deze verlichting al in actie voordat de bestuurder het stuur in de juiste richting draait. Zo zorgt de Audi Matrix LED-technologie in elke situatie voor optimale verlichting zonder tegenliggers te verblinden. Bij het systeem behoren ook ‘dynamische richtingaanwijzers’. Nadat de bestuurder richting heeft aangeven, lichten de LED-diodes in de richtingaanwijzers beurtelings op. Dit gebeurt van binnen naar buiten in de richting die de TT op gaat.



Net als bij het front versterkt het gebruik van horizontale lijnen ook achter de breedte van de TT. De achterlichten hebben in lijn met de verlichting vóór ook de ´lopende’ richtingaanwijzers. Een extreem smal derde remlicht is onder de rand van de spoiler op de achterklep aangebracht. Voor een verbeterde neerwaartse druk op de achterwielen komt die spoiler bij 120 km/h uit de achterklep. De nieuwe TT beschikt over een uitlaatsysteem met twee grote eindpijpen die ook weer aan de oer-TT doen denken. De TTS heeft vier ovale eindpijpen; traditioneel bij de huidige S-modellen van Audi. Het optionele S line-pakket heeft een aantal geraffineerde stylingdetails vóór, achter en opzij die het design van de TT verder aanscherpen. Blikvangers zijn onder meer de grotere luchtinlaten, de zijskirts en de diffuser achter. Achttien inch wielen en de verlaging van tien mm zorgen voor een dynamischer weggedrag.



Audi en lichtgewicht automotive design gaan hand in hand. Voor de TT heeft Audi gebruik gemaakt van alle aanwezige kennis op het gebied van de ultra-lichtgewicht bouwwijze. Audi combineerde voor de nieuwe TT opnieuw aluminium en staal volgens het Audi Space Frame-principe (ASF). Het model is vijftig kilo lichter dan zijn voorganger: de TT met de 2.0 TFSI motor weegt  nu 1.250 kilo. De manier van werken met lichtgewicht materialen zorgt voor een beter weggedrag en vlottere prestaties en draagt bij aan de vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.



Puristisch sportwagen-karakter 

De nieuwe 2+2-zitter biedt ondanks z´n afmetingen volop ruimte voor de voorpassagiers; de bagageruimte van de nieuwe TT is in vergelijking met zijn voorganger 13 liter groter en biedt nu 305 liter. Door het neerklappen van de leuningen van de achterzittingen is de ruimte nog verder te vergroten. Audi heeft een uitrusting ontwikkeld met een puristisch sportwagen-karakter, die plezierig aanvoelt en uitblinkt door perfectie. Het interieur wordt gekenmerkt door stijlvolle sportiviteit en hoogwaardige materialen die met grote precisie en vakmanschap zijn verwerkt. De horizontale belijning van het exterieur komt in het interieur terug en versterkt het breedte-gevoel. ‘Minder is meer’ vormde bij de ontwikkeling van de nieuwe Audi TT de rode draad. Audi heeft ervoor gekozen om in het interieur zo veel mogelijk storende elementen weg te laten. Het resultaat van deze manier van denken is dat de nieuwe TT het eerste productiemodel van het merk is dat beschikt over Audi virtual cockpit met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Dat paneel bevindt zich direct in het blikveld van de bestuurder. Hierdoor werd het mogelijk de centraal geplaatste MMI-display te laten vervallen wat de interieurontwerpers extra vrijheid gaf. In de nieuwe TT vertaalt zich dat in een zeer minimalistische vormgeving van het dashboard.

Gevat in de grote ronde uitstroomopeningen van de ventilatie – een subtiele verwijzing naar de oer-TT uit 1998 – zit de bediening voor de standaard gemonteerde airconditioning of de optionele automatische airco (standaard bij de TTS). De bedieningselementen en displays van de airconditioning zijn in de roosters geïntegreerd.

De TT heeft standaard sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen die in vergelijking met de tweede generatie wat dieper liggen en vijf kilo lichter zijn. Tegen meerprijs zijn nieuw ontwikkelde Supersportstoelen verkrijgbaar (standaard bij de TTS) die door pneumatisch instelbare zijwangen extra steun bieden. De sportstoelen zijn leverbaar met verschillende soorten stof en leder.



Audi virtual cockpit

De nieuwe Audi TT beschikt over een 12,3-inch TFT-display dat uitblinkt door z´n haarscherpe detaillering en de fraaie 3D-effecten. De krachtige Nvidia Tegra 30-processor speelt hierbij een belangrijke rol. Er zijn twee weergavemogelijkheden. Bij de klassieke weergave ziet de bestuurder de snelheidsmeter en de toerenteller op de voorgrond. In de Infotainment-modus worden deze instrumenten kleiner weergeven. Functies als navigatie krijgen dan voorrang.



Drie nieuwe viercilinder turbomotoren 

Audi biedt de nieuwe TT en TTS aan met twee TFSI-benzinemotoren en een TDI-dieselmotor. Deze viercilinder turbomotoren met directe inspuiting hebben vermogens tussen 135 kW/184 pk tot 228 kW/310 pk. Ze bieden alle drie aansprekende prestaties in combinatie met een gunstig brandstofverbruik. Een start-stop-systeem is standaard op de TT en TTS. 



Vanaf de introductie is de TT leverbaar met de nieuwe 2.0 TDI met voorwielaandrijving met 135 kW/184 pk. Deze efficiënte versie met een handgeschakelde zesbak is voorzien van SCR ofwel Selective Catalytic Reduction, een geavanceerde manier van uitlaatgasbehandeling waardoor de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) aanzienlijk teruggebracht. Hierdoor voldoet de nieuwe 2.0 TDI nu al aan de toekomstige Euro 6 emissienorm en krijgt om die reden het ultra-label mee. De dieselmotor is in de TT niet alleen zeer efficiënt met een normverbruik van 4,2 l/100 km, maar levert ook aansprekende prestaties: een sprint van 0-100 km/h in 7,2 seconden en topsnelheid van 235 km/h. 



De 2.0 TFSI benzinemotor is leverbaar in twee varianten met 169 kW/230 pk voor de TT en 228 kW/310 pk voor de TTS. In de TT levert de 2.0 TFSI 370 Nm koppel tussen 1.600 en 4.300 t/min. Met de 230 pk motor accelereert hij in 6,0 seconden naar de 100 km/h. Net als de tweede benzinevariant is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. De versie met quattro vierwielaandrijving en de S tronic transmissie, die dankzij de dubbele koppeling razendsnel schakelt zonder de aandrijfkracht te onderbreken, doet daar nog een schepje bovenop. De acceleratie tot 100 km/h kost in deze versie 5,3 seconden. 

De Audi TTS is het topmodel uit de range en biedt bijbehorende prestaties. De standaard sprint wordt met de 310 pk motor al in 4,7 seconden afgelegd. Deze 2.0 TFSI-versie levert 380 Nm koppel tussen 1.800 en 5.500 t/min. Daarbij geeft de TTS een vollere sound af door een ingenieus kleppensysteem in de uitlaat. Een handgeschakelde zesbak is bij de TTS standaard; met de optionele S tronic transmissie wordt ook launch control meegeleverd. 



quattro vierwielaandrijving geoptimaliseerd 

De quattro vierwielaandrijving die leverbaar is op de nieuwe TT, is doorontwikkeld. Zo is het systeem 1,5 kilo lichter dan zijn voorganger. De software voor het quattro systeem die de krachtverdeling tussen de voor- en achteras bestuurt, is voor de TT compleet nieuw ontwikkeld. De werking van de quattro vierwielaandrijving is nu door de bestuurder individueel in te stellen via Audi drive select. Nieuw op de TT is de derde generatie van de adaptieve elektronisch gestuurde demping Audi magnetic ride. Dit systeem - uniek binnen zijn segment - functioneert automatisch en houdt rekening met de wegomstandigheden, het rijgedrag en de rijmodus die de bestuurder via Audi drive select heeft gekozen (comfort, auto of dynamic). Audi magnetic ride is standaard uitrusting op de TTS en bij de overige TT-versies optioneel, net als het Audi drive select.



Omvangrijke standaarduitrusting

De standaarduitrusting van de TT is zeer omvangrijk met onder meer een MMI radio en een elektromagnetische parkeerrem. Daarnaast biedt Audi de mogelijkheid om de TT vergaand te personaliseren, bijvoorbeeld met het Bose Surround sound system met een veertien kanaals versterker en twaalf luidsprekers. Ook kan uit verschillende infotainment-systemen worden gekozen, van een MMI met Connectiviteit-pakket tot het modulaire MMI Navigation plus. Dat laatste systeem brengt het Audi connect infotainment en entertainment naar de auto. Via het supersnelle LTE wordt online informatie direct naar de auto gestuurd en door MMI navigatie plus verwerkt. Denk aan navigatiekaarten, POI search, Google™ Earth en Street View beelden, nieuwsberichten, weersinformatie, verkeersinformatie en Audi music stream. De WiFi-hotspot maakt afzonderlijke mobiele WiFi of USB-modems overbodig. De inzittenden van de nieuwe Audi TT kunnen met hun laptop, tablet of smartphone het internet op.



De nieuwe Audi TT en TTS worden najaar van 2014 op de markt verwacht; Audi Nederland maakt de prijzen op een later tijdstip bekend.