11
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Debuut nieuwste versie elektrische Audi in Detroit

Het Audi e-tron studiemodel, dat in Detroit zijn wereldpremière viert, is al op het eerste gezicht een echte sportwagen. Dat komt door zijn uitgesproken wigvorm in combinatie met de voor sportwagens kenmerkende korte wielbasis en opvallende 19 inch wielen. Het circa 399 kg wegende accupakket met de bijbehorende randapparatuur is vóór de achteras geplaatst. Dit draagt bij aan de voor optimale rijdynamiek ideale gewichtsverdeling van 40:60. De twee elektromotoren zijn beide op de achteras geplaatst en beschikken over individuele koeling. Samen leveren deze motoren een vermogen van 150 kW/204 pk en een koppel van maar liefst 2.650 Nm. De prestaties zijn dan ook van hoog niveau. De sprint van 0-100 km/h duurt slechts 5,9 seconden en de tussensprint van 60-120 km/h neemt slechts 5,1 seconden in beslag. Omdat het energieverbruik met het toenemen van de snelheid bovenproportioneel stijgt, is de topsnelheid begrensd op 200 km/h. De kracht van de elektromotoren kan variabel over de aangedreven wielen worden verdeeld. Dit zogenaamde torque-vectoring-systeem zorgt samen met de hoogwaardige aluminium multilink voor- en achterwielophanging, de sportieve onderstelafstemming en de directe elektromechanische besturing voor een uitermate dynamisch en precies kart-achtig weggedrag.


Opladen: thuis en onderweg


De Audi e-tron beschikt over een compact en relatief licht (399 kg) lithium-ion accupakket met een bruikbare energie-inhoud van 45 Kwh. Dit is goed voor een actieradius van 250 km. Het accupakket is via het stopcontact met huishoudstroom (230V/16 Ampère) oplaadbaar. Een complete laadcyclus duurt 11 uur. Bij gebruik van krachtstroom (400 V/32 Ampère) wordt dit teruggebracht tot 2 uur. Ook tijdens de rit worden de accu’s van de Audi e-tron opgeladen. Daartoe maakt de auto gebruik van recuperatie: de energie die vrijkomt bij het afremmen wordt dankzij een ‘intelligente’ dynamo omgezet in elektriciteit. Recuperatie wordt al met veel succes in een groot aantal productiemodellen van Audi toegepast. Deze versie van de Audi e-tron beschikt ook over een elektromechanisch remsysteem met elektrische bediende (brake by wire) remklauwen op de achteras. Dit systeem beperkt de weerstand tussen remklauw en –schijf tot een minimum en draagt zo bij aan optimale benutting van het recuperatiepotentieel van de elektromotoren.


Efficiency op alle fronten


De Audi e-tron staat in alle opzichten in het teken van maximale efficiency. Daarom maakt hij gebruik van het Audi Space Frame (ASF). Dit is sterk en veilig, maar ook zeer licht. Samen met de carrosseriedelen (dak, deuren, motorkap, zijpanelen) die zijn opgetrokken uit met koolstofvezel versterkte kunststof, draagt dit bij aan het opmerkelijk lage totaalgewicht van slechts 1.350 kg. De combinatie van ASF en carrosseriedelen van kunststof wordt binnenkort ook in serieproductie toegepast.

Voor de verwarming van het interieur maakt de Audi e-tron gebruik van een warmtepomp die zeer energiezuinig is. Ook de airconditioning valt op door een zeer laag energieverbruik. De warmtepomp en de airconditioning zijn onderdeel van een slim energiemanagementsysteem dat ook de temperatuur van de elektromotoren, de accu en de aanstuurelektronica reguleert – reikwijdte en prestaties zijn in hoge mate afhankelijk van de bedrijfstemperatuur. Bij lage temperaturen word de aandrijflijn dan ook verwarmd, bij hoge temperaturen juist gekoeld. Ook het interieur kan desgewenst voorverwarmd of gekoeld worden.


De vele verschijningsvormen van LED-verlichting


Deze nieuwe versie van de Audi e-tron heeft een volautomatisch lichtassistentiesysteem op basis van LED-technologie. Dit ‘herkent’ rij- en weersomstandigheden en past de reikwijdte en verlichtingsintensiteit daar automatisch op aan. Dat betekent onder meer dat mistverlichting automatisch inschakelt, dat teg