10
september
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Dé verrassing van de IAA: Audi nanuk quattro concept

De tweezits Audi nanuk quattro concept is 4,54 m lang, 1,99 m breed en 1,34 m hoog. De wielbasis bedraagt 2,71 m. Hij beschikt over een aluminium Audi Space Frame en hij kenmerkt zich door een krachtig en tegelijkertijd elegant uiterlijk. Diverse typische Audi styling-details zijn opnieuw geïnterpreteerd. Zo is de singleframe-grille bijzonder vlak uitgevoerd en de sideblades verwijzen naar de Audi R8. Uiteraard beschikt de nanuk quattro concept over de innovatieve Audi Matrix LED-verlichting. Het studiemodel is door de inbreng van de designers van Italdesign Giugiaro een statement op wielen. Daarmee markeert hij ook een nieuw hoofdstuk in de Audi designtaal.



Pure power: V10 TDI


De nanuk quattro concept heeft een V10 TDI met twee turbo’s, die zichtbaar is door de achterruit. Deze krachtbron met variabele kleptiming (Audi valvelift system) levert een vermogen van 400 kW/544 pk en een koppel van 1.000 Nm. Hij is gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie. De prestaties zijn van zeer hoog niveau. De circa 1.900 kg wegende concept car sprint in 3,8 s van 0-100 km/h en de topsnelheid bedraagt 305 km/h. Mede dankzij het unieke warmtemanagement blijft het gemiddelde verbruik beperkt tot 7,8 l/100 km. 



Veelzijdigheid ten top


De veelzijdigheid van de nanuk quattro concept komt op het conto van quattro permanente vierwielaandrijving in combinatie met de nieuwste vorm van adaptieve luchtvering. De bestuurder kan de hoogte van de carrosserie zelf instellen. Er is keuze uit ‘normaal’, 3 cm verlaagd of juist 4 cm verhoogd. In automatische modus wordt de hoogte aangepast aan onder meer de snelheid en informatie van het navigatiesysteem. Als de navigatie een snelweg herkent, gaat het koetswerk in de laagste stand, zelfs bij lage snelheden. Als het navigatiesysteem ruwer terrein ‘ziet’, bijvoorbeeld een zandpad, gaat de carrosserie automatisch omhoog. Ddaardoor is de nanuk quattro concept onder alle omstandigheden in zijn element. Praktisch punt daarbij: de bagageruimte in de neus van de auto biedt plaats aan twee trolleys of een golftas.



Integrale besturing


Een andere technologische highlight is ‘integral steering’. Hierbij wordt Audi’s beproefde dynamic steering gecombineerd met achterwielbesturing. Bij lage snelheden sturen de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen (maximaal 9 graden). Dit maakt het mogelijk om de wielbasis virtueel met één meter te verkorten. Zodoende blijft de draaicirkel beperkt tot circa 10 meter. Bij hogere snelheden sturen de achterwielen juist mee (maximaal 2,5 graden). Dit zorgt voor een virtuele verlenging van de wielbasis (+1,4 m) en dat leidt tot extra stabiliteit in rechte lijn én in bochten. Met integral steering laat Audi zien dat dynamiek en stabiliteit wel degelijk samen kunnen gaan.



Minimalistisch interieur

De vleugeldeuren van de nanuk quattro concept geven toegang tot een minimalistisch interieur. Het dashboard lijkt te zweven en de overwegend horizontale lijnvoering benadrukt de breedte van de auto ook van binnen. Belangrijke functies als richtingaanwijzers, luchtvering, navigatie en multimedia worden bediend via het stuur of het centrale paneel in de middenconsole. In de Audi phone box kunnen mobiele telefoons door middel van inductie worden geladen. Het instrumentenpaneel van de auto is naar eigen wens en inzicht te programmeren, alleen de gewenste informatie wordt via het display weergegeven. Nog enkele hightech details: de sfeer in het interieur wordt vooral bepaald door met koolstofvezel versterkte kunststof. Twee kleine displays bij de A-stijl laten zien wat er achter de auto gebeurt. Ze vervangen zo de traditionele buitenspiegels.