21
juni
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

De oorsprong van de Voorsprong

In augustus 1969 ging Audi NSU Auto Union AG van start - de officiële oprichtingsdatum van het bedrijf werd echter op 1 januari 1969 gesteld. De ‘nieuwe’ autofabrikant kenmerkte zich door een zeer breed technisch portfolio. Dat begon met de luchtgekoelde motoren van de NSU Prinz en reikte via de watergekoelde viercilindermotoren van de Audi 60 tot en met de fascinerende Wanklemotor van de Ro 80. Ook afgezien van de motoren waren de constructies zeer divers en opvallend. Alle Audi-modellen hadden bijvoorbeeld voorwielaandrijving terwijl de NSU Prinz juist over achterwielaandrijving beschikte. De Audi 100 kenmerkte zich door een lichtgewicht constructie en de Audi 100 Coupé viel op door zijn klassieke Italiaanse design. De NSU Ro 80 op zijn beurt was juist buitengewoon futuristisch vormgegeven.

Hans Bauer van de Audi NSU Advertising-afdeling dacht in 1971 na over een passende slogan voor het nieuwe Audi NSU Auto Union AG. De grote technische verscheidenheid binnen het bedrijf vormde de daarbij de belangrijkste inspiratiebron. Het resultaat was even simpel als geniaal: Vorsprung durch Technik!


Blijvend pakkend



De slogan Vorsprung durch Technik wordt al snel gebruikt in folders van Audi NSU-modellen zoals de Audi 100, de Audi 100 S, de Audi 80, de Audi 50 en de NSU Ro 80. In 1975 lijkt daar echter een einde aan te komen. Zoals gebruikelijk in de advertising-wereld, worden er pogingen ondernomen om een nóg betere slogan te ontwikkelen. Zodoende werd er in Duitsland bijvoorbeeld geadverteerd met “Audi. Ein schönes Stück Technik” (Audi, een fraai stukje techniek) en met “Audi. Gelassen fahren met perfekter Technik” (Audi. Sereen rijden met perfecte techniek).

Ondanks deze nieuwe ‘strijdkreten’ blijft Vorsprung durch Technik achter de schermen in gebruik. En in 1980 verschijnt deze oorspronkelijke slagzin weer in de openbaarheid. Dat viel samen met de introductie van de Audi quattro - een auto die Vorsprung durch Technik perfect belichaamde. De  slogan werd  vanaf dat moment vooral voor advertentiedoeleinden gebruikt - in verkoopbrochures kwam hij niet voor. Maar Vorsprung durch Technik werd wel op een andere manier (zeer) zichtbaar gemaakt. In 1984 zorgde Audi namelijk voor een primeur door de grootste neonreclame ter wereld op het dak van een gebouw aan de snelweg A9 (Neurenberg-München) te plaatsen. Deze spectaculaire lichtreclame bestond uit het Audi-logo met daaronder - uiteraard - de bekende slogan. Het totale gewicht hiervan bedroeg maar liefst zeven ton en er was 7.500 watt nodig om Vorsprung durch Technik letterlijk uit te stralen.

Sinds de introductie van de Audi 80, een auto die in 1986 opviel door zijn volledig gegalvaniseerde én zeer gestroomlijnde carrosserie, wordt Vorsprung durch Technik ook weer gebruikt in onder andere brochures en instructieboekjes. Tot op de dag van vandaag, want deze krachtige slogan heeft zich ontwikkeld tot een vast element in de corprate identity van Audi.