01
december
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

De nieuwe Audi A6

Het koetswerk van de nieuwe Audi A6 bestaat voor meer dan 20% uit aluminium. Bijvoorbeeld de motorkap, de deuren de voorste wielkasten en de achterklep. Mede daardoor is de carrosserie 15% lichter dan een vergelijkbaar conventioneel koetswerk. Dat komt nadrukkelijk tot uiting in het totaalgewicht: de nieuwe Audi A6 2.0 TDI (130 kW/177 pk) bijvoorbeeld weegt in totaal slechts 1.575 kg.

Ondanks het lage gewicht is de carrosserie van de nieuwe Audi A6 uitzonderlijk torsiestijf. Dit vormt de basis voor een hoog (trillingvrij) comfort- en veiligheidsniveau. Bovendien is het akoestische comfort van een uitzonderlijk niveau. Dit is mede te danken aan de zeer lage luchtweerstand (Cw-waarde: 0,26; frontaal oppervlak: 2,3 m2).



Langere wielbasis


De nieuwe Audi A6 is 4,92 meter lang, 1,87 meter breed en 1,46 meter hoog. Daarmee is hij fractioneel korter en lager dan zijn voorganger. De breedte en vooral de wielbasis (2,91 m) zijn ten opzichte van het vorige model duidelijk toegenomen. Daardoor is het interieur nog ruimer geworden. De kofferruimte heeft een inhoud van 530 liter.

De nieuwe Audi A6 valt op door zijn elegante proporties. Hij heeft een lange motorkap, een vloeiende daklijn en korte carrosserieoverhangen. Aan de voorzijde springen de opvallende lichtunits in het oog. Daarbij is keuze uit diverse lichttechnologieën. Halogeen verlichting is standaard. Als optie is Xenon plus verlichting met nieuwe ‘all weather-lampen’ en LED-dagrijverlichting beschikbaar. Ook adaptieve verlichting is leverbaar. Hierbij wordt de verlichting ook aangestuurd door het navigatiesysteem. De nieuwe Audi A6 kan uitgevoerd worden met volledige LED-verlichting. In dit geval zorgt de grootlichtassistent voor automatisch overschakelen tussen dim- en grootlicht.

Het profiel van de nieuwe Audi A6 valt op door een smaakvolle afwisseling van zachte contouren en strakke lijnen. De achterzijde valt op door de subtiele, in de achterklep geïntegreerde spoiler en de matzwarte diffuser waarin twee uitlaatpijpen zijn opgenomen. De uitvoeringen met Xenon plus en volledige LED-verlichting beschikken standaard over achterlichten met LED-technologie.



Efficiency en kracht


In eerste instantie is de nieuwe Audi A6 leverbaar met keus uit twee benzine- en drie dieselmotoren. Alle motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbo- of superchargertechnologie. Bovendien zijn een Start-Stop-systeem en recuperatie altijd standaard. Bij alle motoren is bovendien veel aandacht besteed aan het verminderen van de interne weerstand en het optimaliseren van de warmtehuishouding. Daardoor is de nieuwe Audi A6 tot wel 19% zuiniger dan zijn voorganger.



Het dieselgamma

De nieuwe Audi A6 2.0 TDI heeft een vermogen van 130 kW/177 pk en een koppel van maar liefst 380 Nm (tussen 1.750 en 2.500 t/min). Met deze motor is de Audi A6 goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 4,9 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 129 g/km. Tegelijkertijd zijn de prestaties van dit model van hoog niveau. De sprint van 0-100 km/h duurt 8,7 seconden en de topsnelheid bedraagt 228 km/h.

De 3.0 V6 TDI-motor is leverbaar in twee uitvoeringen. De versie met 150 kW (204 pk) en een koppel van 400 Nm is standaard gekoppeld aan de traploos schakelende Multitronic-transmissie. Dit voorwielaangedreven model sprint in 7,2 seconden van 0-100 km/h en haalt desgewenst een topsnelheid van 240 km/h. Het verbruik bedraagt slechts 5,2 l/100 km (CO2: 137 g/km). Daarmee is deze Audi A6 3.0 TDI maar liefst 19% zuiniger dan zijn voorganger.

De Audi A6 3.0 V6 TDI met 180 kW (245 pk) en een koppel van 500 Nm wordt standaard geleverd in combinatie met de S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro permanente vierwielaandrijving. Dit model sprint in 6,1 seconden van 0-100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h. Bij dat alles bedraagt het gemiddelde verbruik 6,0 l/100 km (CO2: 158 g/km.)



Het benzinegamma


De nieuwe Audi A6 is direct leverbaar met de 2.8 FSI-krachtbron. Deze direct ingespoten V6 benzinemotor beschikt over variabele kleptiming (AVS). Het maximale vermogen bedraagt 150 kW (204 pk) en het koppel van 280 Nm is beschikbaar tussen 3.000-5000 t/min. Met de traploos schakelende Multitronic-transmissie is dat goed voor een acceleratie van 0-100 km/h in 7,7 seconden en een topsnelheid van 240 km/h. Het gemiddelde verbruik komt uit op 7,4 l/100 km (CO2: 172 g/km). De Audi A6 2.8 FSI is 12% zuiniger dan zijn minder krachtige voorganger.

De 3.0 V6 TFSI-motor met mechanische compressor is met een vermogen van 220 kW (300 pk) en een koppel van 440 Nm de krachtigste benzinemotor voor de Audi A6. Hij wordt standaard geleverd met de S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro vierwielaandrijving. De Audi A6 3.0 TFSI is goed voor een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een ‘0-100’ in 5,5 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 8,2 l/100 km (CO2: 190 g/km).



De nieuwe Audi A6 hybrid


De nieuwe Audi A6 wordt in 2012 ook leverbaar als hybride waarbij een 155 kW (211 pk) 2.0 TFSI samenwerkt met een 33 kW (45 pk) sterke elektromotor. Deze elektromotor heeft een koppel van 211 Nm en is direct achter de TFSI-krachtbron geplaatst. De aandrijfkracht wordt via een achttraps tiptronic-transmissie op de voorwielen overgebracht. De elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium-ion-batterij met een capaciteit van 1,3 kWh en een vermogen van 39 kW. Deze batterij is op een veilige plek in de bagageruimte ondergebracht. Hij kan op twee manieren worden gekoeld. Normaal gesproken gebeurt dat door een ventilator die lucht aan het auto-interieur onttrekt. Als de batterijtemperatuur een bepaalde limiet overschrijdt, treedt extra koeling door middel van het aircosysteem in werking.

De Audi A6 hybrid kent een volledige elektrische modus. Hierbij is een topsnelheid van 100 km/h haalbaar en de actieradius bedraagt 3 km. In hybride-modus ondersteunt de elektromotor de TFSI-motor bij het accelereren. Bij het afremmen werkt de elektromotor dan als generator: hij zet bewegingsenergie om in elektriciteit.

Uiteraard kent de Audi A6 Hybrid ook een rijprogramma waarbij uitsluitend de benzinemotor in actie komt. Alle informatie over de aandrijfmodus wordt weergegeven via het display van de Multi Media Interface (MMI).

De Audi A6 hybrid biedt aansprekende prestaties zoals een sprint van 0-100 km/h in 7,3 seconden en een topsnelheid van 238 km/h. Het gemiddelde verbruik bedaagt 6,2 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 142 g/km (voorlopige cijfers).



De nieuwste generatie quattro


De Audi A6 wordt standaard of optioneel geleverd met de nieuwste generatie quattro permanente vierwielaandrijving met kroonwiel-differentieel. Dit maakt een zeer flexibele en dynamische verdeling van de aandrijfkrachten mogelijk. Onder normale omstandigheden gaat 60% van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40% naar de voorwielen. Op de versies met quattro is ook torque vectoring standaard. Dit systeem zorgt ervoor dat de aandrijfkracht op de achterwielen al naargelang de omstandigheden wordt verdeeld. Torque vectoring voorkomt hiermee de neiging tot onder- of overstuur. Een sportdifferentieel is optioneel.



Dynamiek en stabiliteit


Het onderstel van de nieuwe Audi A6 biedt een goede balans tussen comfort en sportiviteit. Zowel de vóór- als de achterwielophanging is onafhankelijk. Veel elementen ervan zijn van aluminium. De besturing heeft een snelheidsafhankelijke, elektromechanische bekrachtiging. De overbrenging is direct en de feedback naar de bestuurder optimaal. De nieuwe Audi A6 wordt standaard geleverd met stalen veren. Als optie is adaptieve luchtvering met elektronisch aangestuurde schokdempers leverbaar. Hiermee kan de hoogte van de carrosserie variëren.

Alle voorwielaangedreven versie van de nieuwe Audi A6 zijn standaard uitgevoerd met een ESP met elektronisch limited-slip differentieel De werking ervan lijkt veel op dat van het torque vectoring-systeem van de quattro-modellen. Het zorgt voor een zeer neutraal weggedrag, maar ook voor optimale grip en extra rijdynamiek.

De nieuwe Audi A6 is ook leverbaar met het Audi drive select dynamic handling system. Dit biedt keuze uit vijf rijprogramma’s: comfort, auto, dynamic, indivudual en efficiency. In efficiency-modus ondersteunen de TFSI- en TDI-modellen een zuinige rijstijl door een aanpassing van bijvoorbeeld het motormanagement en door een ‘zuinige’ werking van de airconditioning.



Hoogwaardig interieur


Het interieur van de nieuwe Audi A6 is ruim en licht. De hoge kwaliteit van de afwerking is zichtbaar én voelbaar – een draai aan of een druk op een knop zegt voldoende. Standaard wordt de nieuwe Audi A6 geleverd met stoelen die het lichaam perfect ondersteunen. Als optie zijn comfortstoelen met 18 verschillenden instelmogelijkheden beschikbaar. Deze stoelen zijn ook leverbaar met massage- en/of ventilatiefunctie. Achterin biedt de nieuwe Audi A6 voldoende ruimte voor drie volwassenen. Als optie zijn hier twee individuele zitplaatsen leverbaar. Desondanks blijft een derde zitplaats beschikbaar. Voor de afwerking van het interieur is de persoonlijke smaak doorslaggevend. Voor de bekleding is er keuze uit stof, leer en een combinatie van leer en alcantara in diverse kleurstellingen.  Voor de afwerking is er keuze uit bijvoorbeeld aluminium, micrometallic platin en houtfineer.



Standaard MMI


Audi levert de nieuwe Audi A6 standaard met de Multi Media Interface van de nieuwste generatie. De bedieningsunit bevindt zich in de middenconsole. Als het MMI opstart, komt automatisch een kleurenscherm tevoorschijn. Als optie is het bestuurdersinformatiesysteem (BIS) met een centraal op het instrumentenpaneel geplaatst 7 inch kleurendisplay leverbaar. Met ingeschakelde efficiencymodus, geeft het BIS bijvoorbeeld tips voor zuinig rijden en laat het zien wat het energieverbruik van bijvoorbeeld de airconditioning is.



Complete luxe


De nieuwe Audi A6 beschikt over een zeer complete uitrusting. Standaard zijn onder meer een automatische airconditioning met twee klimaatzones, 17 inch lichtmetalen velgen, het MMI-systeem met 6,5 inch kleurenscherm, een elektromechanische handrem, adaptieve remlichten, zes airbags, en het Audi pre sense basic-veilgheidssyteem dat bijdraagt aan het voorkomen van ongevallen.

Interessante opties zijn een head-up display dat vitale informatie op de voorruit projecteert, de Audi Music interface, een tv-module en diverse soundsystemen waaronder van Bose en Bang & Olufsen. De nieuwe A6 gaat desgewenst ook online. Dit kan bijvoorbeeld via telefoonvoorbereiding online en de WLAN-hotspot die met behulp van een sim-kaart werkt.

Het MMI-systeem is door middel van diverse modules uit te breiden. Met MMI touch is de MMI te bedienen met een touchpad. Dit maakt zelfs geschreven instructies (telefoonnummers bijvoorbeeld) mogelijk. Het MMI navigatie plus werkt nauw samen met de verschillende assistentie- en veiligheidsystemen. De gegevens van de route worden bijvoorbeeld gebruikt om de werking van de verlichting, de transmissie en de adaptieve cruise control te optimaliseren.



Assistentie en veiligheid


De nieuwe Audi A6 is leverbaar met een breed scala van assistentie- en veiligheidssystemen. Audi pre safe front werkt bijvoorbeeld nauw samen met de adaptieve cruise controle met stop & go functie. Dankzij radartechnologie, een videocamera en ultrasonische sensoren kan de Audi A6 met dit systeem automatisch afremmen – niet alleen op de snelweg, maar ook in de stad.

De nieuwe Audi active lane assist zorgt ervoor dat de bestuurder van de nieuwe Audi A6 ‘binnen de lijnen’ blijft. Als de auto onbedoeld een ononderbroken wegmarkering overschrijdt, volgt een subtiele stuuringreep waardoor de auto in de juiste rijbaan blijft.

Audi side assist houdt de directe omgeving achter de auto door middel van een radar in de gaten. Het waarschuwt de bestuurder als het wisselen van rijbaan gevaarlijk is. Audi side assist elimineert hierdoor de ‘dode hoek’.

De Audi A6 is in staat aanduidingen van snelheidslimieten (naast en boven de weg) te herkennen. Deze worden vervolgens weergegeven via het bestuurdersinformatiesysteem (BIS) of het head-up display. De nachtzichtassistent werkt met een thermische camera. De (zwart-wit) beelden daarvan worden op het display van het BIS geprojecteerd.  Daarbij worden voetgangers duidelijk gemarkeerd.

Ook een automatisch inparkeersysteem is beschikbaar. Om te beginnen herkent dit systeem vrije parkeerplekken (parallel aan en haaks op de weg). Vervolgens parkeert de Audi A6 hier automatisch in – de bestuurder hoeft slechts gas te geven en te remmen.

Ook op andere manieren is de nieuwe Audi A6 in hoge mate te personaliseren. Zo is hij bijvoorbeeld leverbaar in Pro Line en Pro Line Plus-uitvoering en de sportief getinte S line sport-uitvoering. Audi exclusive is in staat ook zeer individuele klantenwensen te vervullen.



De nieuwe Audi A6 wordt in het eerste kwartaal van 2011 op de Nederlandse markt verwacht. De prijzen en de exacte uitvoeringspecificaties zijn nog niet bekend.