14
januari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

De fraaiste vorm van dynamiek: Audi RS 7 Sportback

De 4.0 TFSI V8 twin-turbomotor van de RS 7 Sportback levert een vermogen van 412 kW/560 pk (tussen 5.700 en 6.700 tpm). Het maximale koppel van 700 Nm is beschikbaar in het brede toerenbied van 1.750-5.500 tpm. In de praktijk valt de motor op door zijn gretigheid en de zeer snelle respons op bewegingen van het gaspedaal. Met een druk op de knop zijn speciale ‘soundkleppen’ in de uitlaat te openen voor een nog indrukwekkender V8-geluid. Een sportuitlaat is optioneel. De RS 7 Sportback sprint in 3,9 s van 0-100 km/h. Standaard is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Met het optionele dynamic package stijgt dit tot 280 km/h en met het dynamic plus package zelfs tot 305 km/h.



Cylinder on Demand

Een technische highlight van de 4.0 TFSI V8 is Cylinder on Demand. Bij lage belasting en toerentallen worden automatisch vier cilinders ‘uitgeschakeld’. De V8 functioneert dan als een viercilinder. Dit leidt tot een gemiddelde brandstofbesparing van 5 % (10 % bij lagere snelheden). Zodra de bestuurder vermogen ‘vraagt’, schakelen de vier cilinders vrijwel onmerkbaar weer bij. Ook de standaard achttraps tiptronic-transmissie draagt bij aan de hoge mate van efficiency. De eerste versnellingen zijn ‘kort’ voor optimale dynamiek, de achtste overbrenging is lang voor een zo gunstig mogelijk verbruik. Het gemiddelde verbruikcijfer van de Audi RS 7 Sportback bedraagt slechts 9,8 l/100 km.



quattro-dynamiek 

Uiteraard beschikt de Audi RS 7 Sportback over quattro permanente vierwielaandrijving met centrale sper. Standaard wordt 60 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen gestuurd en 40 % naar voren. Afhankelijk van de weg- en rijomstandigheden is deze verdeling variabel. Het torque vectoring systeem ondersteunt het centrale differentieel bij hoge bochtsnelheden. Een sportdifferentieel achter is optioneel. Het ESP heeft een Sport-modus en is desgewenst volledig uit te schakelen. Standaard is een remsysteem met lichtgewicht ‘wave’-schijven. Carbon-keramische schijven zijn optioneel.



Ook de adaptieve luchtvering (standaard) is een belangrijke dynamiekfactor: de vering past zich automatisch aan de omstandigheden aan en de bestuurder kan een persoonlijke set-up kiezen. Op wens is een stug afgestemd sportonderstel met dynamic ride control leverbaar. Dit maakt gebruik van stalen veren en instelbare dempers die onderling met elkaar zijn verbonden (diagonaal). Een sportief afgestemde elektromechanische stuurinrichting is standaard. Dynamic Steering is als extra leverbaar.



RS ten voeten uit

De Audi RS 7 Sportback dankt zijn elegante profiel aan de kenmerkende daklijn. Typische RS-stylingdetails zetten daarbij sportieve accenten. Blikvangers zijn specifieke bumpers, de honingraat-grille, mat-aluminium accenten en de diffuser met daarin twee grote ovale uitlaatpijpen en LED-hoofdverlichting. Diverse (carbon) stylingpakketten zijn leverbaar. Ook het interieur kent talrijke RS-details zoals het afgevlakte sportstuur, sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen (bekleed met een combinatie van leder en Alcantara), verlichte dorpels en een RS-menu in het driver information system. De hoge mate van (sportieve) luxe gaat vergezeld van optimaal gebruiksgemak. Achterin bevinden zich twee individuele zitplaatsen en de inhoud van bagageruimte kan variëren van 535-1.390 l. 



Compleet en individueel

De uitrusting van de nieuwe Audi RS 7 Sportback is zeer omvangrijk. Standaard zijn LED-koplampen, MMI navigatie plus, parkeerhulp plus, automatische vier-zone airconditioning, cruise control en het BOSE-sound system. Een interessante optie is de Bluetooth online autotelefoon. Hiermee komen online diensten onder handbereik. Ook een mobiele hotspot is geïntegreerd. Zo kunnen inzittenden met smartphones, tablets en andere mobiele apparaten tijdens het rijden gebruik maken van het internet. Andere bijzondere features zijn het Advanced Sound System van Bang & Olufsen en het head-up display dat belangrijke gegevens op de vooruit projecteert. Daarnaast is er een uitgebreid aanbod van geavanceerde assistentiesystemen. 



Parkeerassistent maakt inparkeren tot kinderspel door automatische stuurbewegingen, de nachtzichtassistent maakt personen in het donker vroegtijdig zichtbaar, Audi side assist heft de dode hoek op en met snelheidslimietherkenning is de bestuurder altijd op de hoogte van de geldende maximum snelheid.



De Audi RS 7 Sportback wordt na de zomer op de Nederlandse markt verwacht.