07
september
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

De Audi A2 concept: realistische toekomstvisie

De Audi A2 concept weegt dankzij Audi’s ultra-lichtgewicht bouwwijze slechts 1.150 kg. Hij maakt gebruik van de Audi Space Frame-technologie (ASF). In de A2 concept wordt deze voor het eerst gecombineerd met een zogenaamde hybride multimaterialen-bouwwijze. De essentie daarvan is dat zeer verschillende materialen (aluminium en hoogwaardige kunststoffen bijvoorbeeld) samen een zeer krachtig geheel vormen.  De Audi A2 concept beschikt over een dwars voorin geplaatste elektromotor met een piekvermogen van 85 kW/116 pk (continu vermogen: 60 kW/81 pk) en een maximaal koppel van 270 Nm (160 Nm continu). De topsnelheid van de Audi A2 concept is begrensd op 150 km/h, de sprint van 0-100 km/h duurt 9,3 seconden. De lithium-ion batterij met een maximale capaciteit van 31 kWh (waarvan 24 kWh bruikbaar) is ondergebracht in de sandwichvloer. Hij verleent de Audi A2 concept een actieradius van 200 km. Het opladen van de accu’s duurt bij gebruik van 230V (reguliere stroomnet) circa 4 uur. Bij gebruik van 400V wordt de laadtijd teruggebracht tot anderhalf uur. Het studiemodel is ook klaar voor nieuwe laadmethoden zoals Audi Wireless Charging.



Innovatief warmtemanagement

De Audi A2 concept is 3,80 meter lang, 1,69 m breed en 1,49 m hoog. Zijn glazen dak is een echte blikvanger. Normaal gesproken is het donker getint en wordt infrarood licht vrijwel volledig tegengehouden. Hierdoor blijft het interieur relatief koel. Met een druk op de knop wordt het dak transparant. Dit komt doordat de partikels in het dak zich onder invloed van een licht voltage anders ordenen. Het glazen dak speelt een belangrijke rol in het efficiënte warmtemanagement van de Audi A2. Een ander voorbeeld daarvan bevindt zich onderin de grille. Hier zijn acht elementen van zogenaamd grafietschuim geplaatst. Dit warmtegeleidende, lichtgewicht materiaal voert warmte van bijvoorbeeld water af naar de buitenlucht.



Herkenbaar innovatief

De A2 concept is met zijn heldere lijnvoering en details als de kenmerkende grille en uitgesproken wielkasten, direct herkenbaar als Audi. Hij maakt gebruik van matrix beam koplampen. Speciale LED-clusters verzorgen daarbij het groot- en dimlicht. De lichtdiodes zijn individueel in- en uitschakelbaar om onder alle omstandigheden de optimale lichtopbrengst te garanderen. Minireflectors zorgen voor een perfecte uitlichting van het wegdek. Uiteraard maakt ook de dagrijverlichting gebruik van energiezuinige LED-technologie.

Een ander bijzonder kenmerk van de Audi A2 concept is de toepassing van dynamic light. Over de gehele lengte van de carrosserie loopt een lichtband. Als de auto is uitgeschakeld, is deze band zwart. Als de bestuurder nadert, kleurt de band blauw en vestigt het de aandacht op de geïntegreerde ‘deurhendels’. Een ‘vegende’ handbeweging van de bestuurder volstaat om de deuren te ontgrendelen. Tijdens het rijden kleurt de lichtband oranje en fungeert het als markeringslicht. Als de bestuurder richting aangeeft, knippert de lichtband en bij het remmen laat het een pulserend rood licht zien. De achterlichten passen hun lichtopbrengst aan als de zichtcondities wijzigen. Het mistachterlicht maakt gebruik van vijf laserdiodes. Bij goed zicht is het licht ervan onzichtbaar, maar bij mist of regen projecteert het een duidelijk zichtbare ‘zwevende’ waarschuwingsdriehoek achter de auto.



Hoogwaardig en ruim interieur

Dankzij de compacte elektrische aandrijflijn heeft de Audi A2 concept een volledig vlakke interieurvloer. Alle vier inzittenden hebben een individuele zitplaats. De A2 concept laat zich intuïtief bedienen. Het stuur heeft bijvoorbeeld touchzones waarmee diverse functies kunnen worden bediend. Door beide zones tegelijkertijd aan te raken, schakelt de Audi A2 concept over op de comfortabele semiautonome rijmodus. In druk stadverkeer betekent dit dat de auto automatisch accelereert en afremt. De bestuurder kan echter op elk gewenst moment ingrijpen. De bediening van functies als klimaatbeheersing en multimedia gebeurt via touchscreens. Een touchpad tussen de voorstoelen maakt geschreven instructies mogelijk.



Altijd goed verbonden


Uiteraard beschikt de Audi A2 concept over de modernste connectiviteitstechnologieën. De Bluetooth online autotelefoon maakt via een UMTS-module contact met het internet. Inzittenden kunnen gebruik maken van een WLAN-hotspot die een snelle internetverbinding voor mobiele apparaten (laptops, tablets, smartphones etc.) biedt. Het navigatiesysteem van de Audi A2 concept kan ook gebruik maken van online diensten zoals Google Earth, Audi online verkeersinformatie, Google POI-search (Points Of Interest) en Google Street View.



Praktisch

De Audi A2 concept biedt volop ruimte voor bagage. Het bagagecompartiment bestaat uit twee delen en tussen de achterstoelen bevindt zich een console met extra bergruimte. De achterstoelen zijn uitgevoerd met een voorziening die het mogelijk maakt de voorvork van een fiets te vergrendelen.