08
juli
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Beste halfjaarcijfers ooit voor Audi AG

Luca de Meo, lid van de Raad van Bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor Sales over de verkoopcijfers: “Vooral de nieuwe A3, de Q3 en Q5 hebben een belangrijke bijdrage geleverd aan onze groei over het eerste half jaar. Ondanks moeilijkere omstandigheden hebben we de cijfers van 2012 duidelijk overtroffen. In de tweede helft van dit jaar komt de Audi A3 Limousine op de markt. We verwachten dat dit model het succes verder zal versterken.”



Een wereldwijd succes

In Amerika leverde Audi in het eerste half jaar 74.277 auto’s af, een plus van 14% ten opzichte van dezelfde periode in 2012. Afgelopen juni was voor Audi de op een na meest succesvolle maand ooit in de VS. Er werden 13.706 Audi’s afgeleverd (+8,2%). Vooral de Audi Q5 is zeer populair in de VS. Ook in Mexico groeit het merk sterk. Er werden in totaal 5.619 Audi’s verkocht (+45,5%).



Europa: Audi presteert beter dan de markt als geheel

In Europa heeft Audi te maken met moeilijke marktomstandigheden. Desondanks verkocht het merk er in het eerste half jaar van 2013 383.700 auto’s. Dit betekent een daling van 2,5% vergeleken met dezelfde periode van 2012. Daarmee doet Audi het beter dan de markt als geheel. Op individuele Europese markten laat het merk bovendien groeicijfers zien. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld werden 74.051 Audi’s verkocht (+11,9%). In Zwitserland stegen de verkopen met 4,5% tot 9.537 eenheden.

In Duitsland daalde het aantal Audi-verkopen met 4,3% tot 128.345 eenheden. Ook in Frankrijk (30.218; -8,6%), Italië (24.825; -9,8%) en Spanje (21.085; -3,1%) werden in het er half jaar minder Audi’s verkocht dan in het eerste half jaar van 2012. In Oost Europa laten de verkopen van Audi een stijgende lijn zien. Vooral in Rusland deed het merk het goed (18.181 afleveringen; +9,8%).



Sterke groei in China

In China (inclusief Hong Kong) leverde Audi tot en met juni 228.139 auto’s af. Het is voor het eerst dat het merk hier in een half jaar tijd meer dan 200.000 auto’s verkocht. De groei ten opzichte van het eerste half jaar van 2012 komt uit op 17,7%. Vooral de introductie van de lokaal geproduceerde Audi Q3 zorgde voor een sterke boost. Deze maand is Audi precies 25 jaar actief in China. Al die tijd is het merk marktleider in het premiumsegment.



Stevige plussen in Azië-Pacific

In de regio Azië-Pacific was Audi eveneens zeer succesvol in de eerste helft van dit jaar. De belangrijkste cijfers op een rij:

• Japan: 14,456 afleveringen, +20,9%

• Zuid-Korea: 9.355 afleveringen, +30,0%

• India: 4.846 afleveringen, +21,2%