02
maart
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Autosalon van Genève: Audi prominent aanwezig met veel nieuws en twee bijzondere studiemodellen

Audi breidt het aantal modellen binnen de e-tron familie stap voor stap verder uit. De A1 e-tron is een slimme Mega City Vehicle (MCV). Net als zijn sportieve broer heeft ook deze auto elektrische aandrijving. De actieradius in stadsverkeer bedraagt meer dan 50 kilometer en dankzij een vermogen van 75 kW / 102 pk biedt de A1 e-tron volop rijplezier. Raken de accu’s uitgeput, dan laadt een kleine verbrandingsmotor ze weer op.

Een krachtige, dwars voorin geplaatste elektromotor verschaft de A1 e-tron vlotte prestaties. Zo sprint hij in 10,2 seconden vanuit stiltand naar 100 km/h en ligt de topsnelheid boven de 130 km/h. Tijdens de eerste vijftig kilometer, bijvoorbeeld in een grote stad, rijdt deze Audi emissievrij. De stroomvoorziening komt van een pakket lithium-ion accu’s, dat onder de vloer voor de achteras ligt. Het totale gewicht ervan bedraagt minder dan 150 kilo, de Audi A1 e-tron weegt 1.190 kilo.

De elektromotor levert continu 45 kW / 61 pk en is kortstondig tot een piekvermogen van 74 kW / 102 pk in staat. Vanaf de eerste omwenteling is een koppel van 150 Nm beschikbaar, terwijl de maximale waarde op 240 Nm ligt. De kracht wordt via een enkeltraps transmissie naar de voorwielen overgebracht. De pook kent drie standen: vooruit, achteruit en neutraal. De elektromotor is tevens in staat om remenergie om te zetten in elektriciteit die in de accu’s wordt opgeslagen.

Achter de vier ringen in de grille bevindt zich een stopcontact voor het aansluiten van een laadsnoer. Het opladen van een leeg accupakket neemt ongeveer drie uur in beslag, wanneer gebruik wordt gemaakt van een 380 Volt-aansluiting.


Wankelmotor als range extender

Om de actieradius te vergroten, heeft de A1 e-tron een compacte, enkelschijfs Wankelmotor. Andere concepten worden ook overwogen. De kleine Wankelmotor drijft een dynamo aan, heeft een inhoud van 254 cc en draait constant 5.000 toeren. Bij dat toerental is de werkingsgraad het meest efficiënt. Pluspunten van dit motorconcept zijn de trillingsarme en geruisloze loop en het bijzonder lage gewicht. Een tank met een inhoud van 12 liter zorgt voor de brandstofvoorziening. De reikwijdte neemt op deze manier toe met 200 kilometer.

Uitgaande van het normverbruik voor stadsverkeer en buitenwegen tijdens de standaard meetcyclus, laat de A1 e-tron een verbruik van 1,9 l/100 km noteren, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 45 g/km. Het spreekt voor zich dat de CO2-uitstoot tijdens elektrisch rijden nul bedraagt.


Maatstaf in efficiency: de Audi A8 Hybrid

Audi presenteert de A8 Hybrid als een techniekstudie. Zijn twee krachtbronnen, een 2.0 TFSI en een elektromotor, leveren gezamenlijk een riant vermogen van 180 kW / 245 pk en 480 Nm koppel. Deze combinatie staat borg voor soevereine prestaties en demonstreert de mogelijkheden van downsizing en elektrische aandrijving op overtuigende wijze met een gemiddeld brandstofverbruik van 6,2 l/100 km. De CO2-uitstoot ligt daarbij op 144 gram per kilometer.

De kracht van een V6 en het verbruik van een viercilinder, dat kenmerkt de aandrijflijn van de Audi A8 Hybrid. De 2.0 TFSI, die al vijf keer de titel ‘Engine of the Year’ in de wacht sleepte, is goed voor 155 kW / 211 pk en 350 Nm koppel. Een hydraulische koppeling vormt de verbinding tussen de verbrandings- en de elektromotor. De laatste doet tevens dienst als dynamo en levert 33 kW / 45 pk vermogen en 211 Nm koppel. Een tweede koppeling, tussen de elektromotor en de achttraps tiptronic, en een koppelomvormer brengen de aandrijfkrachten uiteindelijk over naar de voorwielen.

Het 1,3 Kw sterke lithium-ion accupakket is achterin de Audi A8 ondergebracht. Met een inhoud van 400 liter is de bagageruimte nog altijd ruim te noemen. De compressor van de airconditioning wordt niet door de motor aangedreven, maar werkt elektrisch. Ook de stuurbekrachtiging is elektromechanisch. De tech