29
juli
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi viert dubbel jubileum in China

“De uitbreiding van onze productiecapaciteiten in China en de samenwerking met FAW voor een plug-in-hybride-project speciaal voor de Chinese markt zijn belangrijke mijlpalen voor ons”, zei Rupert Stadler, bestuursvoorzitter van Audi AG bij de festiviteiten ter gelegenheid van het jubileum. China is voor Audi de belangrijkste afzonderlijke markt, zo verklaarde Stadler: “Met onze activiteiten aldaar versterken wij onze internationale positie in de markt en komen dichterbij ons doel om voor het jaar 2020 wereldwijd meer dan twee miljoen auto’s te verkopen.” De fabriek in Foshan levert vanaf eind dit jaar met een jaarlijkse capaciteit van 150.000 tot 200.000 eenheden een belangrijke bijdrage aan de internationale productie van Audi. Daarmee geeft Audi een flinke impuls aan de Chinese premiummarkt. “Met de Audi Q3 en de Audi A3 krijgen we als eerste merk twee lokaal geproduceerde modelreeksen in het groeiende segment van de premium-compacte auto’s”, aldus Dietmar Voggenreiter, bij Audi AG verantwoordelijk voor de activiteiten in China.



Het succesverhaal van Audi in China begon in 1988 met een licentieovereenkomst tussen Audi en FAW. Beide partners namen daarmee het besluit tot de assemblage van de Audi 100 uit onderdelenpakketten in de FAW-fabriek in Changchun. In 1995 werd de Audi-assemblage geïntegreerd in de joint-venture FAW-Volkswagen en werd Audi mede-aandeelhouder in de gemeenschappelijke onderneming.



Innovatie en duurzaamheid

Begin 2013 opende Audi een onderzoeks- en ontwikkelingscentrum in Peking, waarmee de innovatie in Azië verder werd ondersteund. Ook op het gebied van duurzaamheid zet Audi in China nieuwe maatstaven. Bij de bouw en het functioneren van de nieuwe fabriek in Foshan gelden strenge efficiëntiecriteria. Als eerste fabrikant in China levert Audi op alle lokaal geproduceerde modellen start-stop-technologie en terugwinning van energie. Sinds de start van het efficiëntieprogramma in samenwerking met joint-venturepartner FAW-Volkswagen in 2011 heeft Audi het gemiddeld verbruik van zijn in China geproduceerde auto’s met 20 procent verminderd. Bij de lezersverkiezing ‘Best cars 2013’ van het Chinese uitvoering van het tijdschrift ‘auto motor und sport’ won Audi ondermeer in de categorieën ‘milieuvriendelijke auto’s’, ‘betrouwbaarheid’ en ‘productkwaliteit’. In totaal won Audi tien prijzen, meer dan welk ander merk ook. Voor de praktijkgerichte opleiding van toekomstige medewerkers ondersteunt Audi in de steden Foshan en Changchun schoolprojecten, waarmee elementen van het Duitse opleidingssysteem in China worden overgenomen.



In 2010 vierde Audi de aflevering van de miljoenste auto in China, binnen slechts drie jaar heeft Audi nu het tweede miljoen volgemaakt. Het merk met de vier ringen is marktleider in het lokale premiumsegment en heeft in 2012 voor het eerst meer dan 400.000 auto’s binnen een jaar aan Chinese klanten afgeleverd. In het eerste halfjaar van 2013 overtrof Audi voor het eerst al halverwege het jaar de grens van 200.000 auto’s.



Productiecapaciteit in China kan worden uitgebreid tot 700.000 auto’s per jaar

Met de Audi A3 als Limousine en Sportback introduceert Audi in 2014 al de vijfde lokaal geproduceerde modelreeks in China. In de fabriek in Changchun produceert Audi al de Audi A6 L, de Audi A4 L en de Audi Q5 en Q3. De productiecapaciteit in China kan met de fabrieken in Foshan en Changchun in de komende jaren flexibel worden aangepast aan de vraag vanuit de markt tot rond de 700.000 eenheden op jaarbasis. Tot 2020 breidt Audi zijn service- en verkoopnetwerk uit tot meer dan 700 bedrijven. Nu al zijn er in de Volksrepubliek meer dan 300 Audi dealers in ruim 130 steden. In het meest recente kwaliteitsonderzoek van J.D. Power behaalde Audi de eerste plaats in de categorieën servicekwaliteit en klanttevredenheid in China.