11
maart
2014
|
12:08
Europe/Amsterdam

Audi verwacht verdere groei na recordjaar 2013

Audi CEO Rupert Stadler vatte 2013 als volgt samen:“Het was een buitengewoon succesvol jaar en we liggen op koers om dit in 2014 vast te houden. De afgelopen twaalf maanden stonden voor Audi in het teken van verdere globalisering: we openden nieuwe fabrieken in Hongarije en China. Bovendien bereiden we de opening van fabrieken in Mexico en Brazilië voor. De nieuwe Audi A3-familie was het afgelopen jaar zeer succesvol en dat geldt ook voor de SUV-modellen (Q-reeks). In 2013 introduceerden we 15 nieuwe of vernieuwde modellen. In 2014 presenteren we in totaal 17 nieuwe modellen.”



De cijfers 

Ondanks moeilijke marktomstandigheden in Europa wist Audi in 2013 sterke verkoopcijfers te realiseren. In totaal werden er 1.575.480 nieuwe Audi’s afgeleverd, een plus van 8,3% ten opzichte van 2012 (1.455.123 exemplaren). De omzet over 2013 steeg ondanks negatieve wisselkoersen met 2,3% tot 49,88 miljard euro (2012: 48,77 miljard euro). 

De operationele winst van 5,03 miljard euro is iets lager dan in 2012 (5,356 miljard euro). Dit komt vooral door stijgende kosten voor Research en Development, de investeringen in het internationale productienetwerk en ook de moeilijke marktomstandigheden in met name Europa.

De saleskosten voor de Audi Group bedroegen in 2013 4.641 miljard euro (2012: 4,594 miljard). Het netto financiële resultaat van 293 miljoen euro was lager dan in 2012 (586 miljoen). Zo kwam de winst voor belastingen uit op 5,323 miljard euro (2012: 5,951 miljard). 

De kerncijfers voor de winstgevendheid van Audi waren ook in 2013 overtuigend. De operationele return on sales van 10,1% (2012: 11,0%) was wederom hoger dan de vastgestelde strategische bandbreedte van 8-10%. De return on sales voor belastingen bedroeg in het afgelopen fiscale jaar 10,7% (2012: 12,2%).



Omvangrijke investeringen

In 2013 bedroegen de investeringen van Audi in totaal ruim 3,5 miljard euro, een stijging van 10% vergeleken met 2012. In de periode tot en met 2018 staat een investeringsbedrag van in totaal 22 miljard euro gepland. De focus ligt daarbij op innovatie en nieuwe technologieën. Het blijft Audi’s doel om alle investeringen te financieren uit de operationele cashflow. De cashflow in 2013 bedroeg 3,2 miljard euro (los van veranderingen in deelnemingen). Dit betekent een substantiële stijging ten opzichte van 2012 toen de cashflow 2,9 miljard euro bedroeg.

Aan het einde van 2013 bedroeg de netto liquiditeit van Audi 14,716 miljard euro (2012: 13,396 miljard). De verhouding tussen vreemd en eigen vermogen (equity ratio) bedroeg aan het einde van het fiscale jaar 2013 41,1% (2012: 37,4%).



Op weg naar CO2-neutrale mobiliteit

De investeringen van de afgelopen jaren werpen hun vruchten af. Een goed voorbeeld daarvan is de vorige week gepresenteerde nieuwe Audi TT. Ontwikkelingschef Dr. Ulrich Hackenberg daarover:“De TT van de derde generatie laat zien waar het bij Audi om draait: indrukwekkende sportiviteit, vooruitstrevend design en baanbrekende efficiency. De strategie van Audi is er op gericht om op termijn CO2-neutrale mobiliteit te bieden met aansprekende en krachtige modellen. Daarom willen wij onze technologische voorsprong op alle fronten uitbreiden. Goede voorbeelden daarvan zijn de zeer efficiënte A3 e-tron en g-tron modellen met respectievelijke geëlektrificeerde en CNG-aandrijflijnen (CNG: Compressed Natural Gas – met aardgas of Groengas). Ook zetten we in op verdere ontwikkeling van de ‘geblazen’(turbo en/of supercharger) verbrandingsmotoren. Zowel de benzine- (TFSI) als de dieselversies (TDI) worden steeds krachtiger en tegelijkertijd zuiniger en schoner.



Nieuwe banen

De groei van Audi brengt ook extra werkgelegendheid met zich mee. In Duitsland  neemt Audi in 2104 1.500 nieuwe werknemers in dienst en zijn 750 stageplaatsen beschikbaar. In de loop van het jaar worden in Mexico 1.000 werknemers in dienst genomen.



De vooruitblik

Voor 2014 verwacht Audi groei in alle regio’s, ook in Europa. Het merk spreekt de verwachting uit dat de omzet over 2014 meer dan 50 miljard euro zal bedragen. De systematische uitbreiding van de productiecapaciteit wereldwijd en toenemende kosten om aan strenger wordende CO2-eisen te kunnen voldoen zullen in eerst instantie een negatieve invloed op de winst over 2014 hebben. Aan de andere kant is er een positieve tendens op het gebied van het aantal afleveringen. Bovendien neemt de productiviteit toe en ook verbeterde processen dragen bij aan een verbetering van de winstgevendheid. Daarmee blijft de operationele  return on sales van Audi  in 2014 naar verwachting ook binnen de strategische bandbreedte van 8-10%.



Verkoopcijfers van Audi in 2013













































  2013 2012 Verandering
Totaal aantal verkopen 1.575.480 1.455.123 +8,3%
Duitsland 250.025 263.163 -5,0%
Europa (zonder Duitsland) 482.253 475.867 +4,1%
Verenigde Staten 158.061 139.310 +13,5%
Japan 28.735 23.930 +20,1%
China (regio) 491.989 405.838 +21,2%