25
april
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi TT ultra quattro debuteert bij Wörthersee Tour 2013

De tweezits Audi TT ultra quattro concept is bij voorbaat dé publiekstrekker bij de Wörthersee Tour 2013. Hij voert de Audi ultra lichtgewicht bouwwijze tot in het extreme door met een slimme mix van materialen. Het studiemodel maakt om te beginnen gebruik van een Audi Space Frame dat slechts 206 kg weegt. De afneembare carrosseriedelen wegen op hun beurt slechts 98 kg. In de concept car wordt veel CFRP (met carbonvezel versterkte kunststof) toegepast, bijvoorbeeld in de middentunnel, het dak en de B-stijlen. Componenten zoals de deurscharnieren zijn weer van magnesium. Zelfs de stoelen zijn opmerkelijk licht: net als in de R8 GT zijn de frames gemaakt van met glasvezel versterkte kunststof. Dit alleen al levert een gewichtsbesparing van 22 kg op.



Lichtgewicht onderstel


Ook bij het onderstel van de Audi TT ultra quattro is de lichtgewicht bouwwijze ver doorgevoerd. Vóór beschikt hij over keramische remschijven en de wielen bestaan voor een belangrijk deel uit CFRP en aluminium, met een gewichtsbesparing van 20 kg als resultaat. De veren zijn heel bijzonder. Ze zijn niet van staal, maar van met glasvezel versterkte kunststof. Hiervoor is een speciaal productieproces ontwikkeld. De gewichtsbesparing vergeleken met normale veren bedraagt 40 %. Andere ‘zwaarwegende’ details bij de gewichtsbesparing zijn het titanium uitlaatsysteem, een achterspoiler van carbon, een lithium-ion accu (4 kg) en lichtgewicht camera’s die de plaats innemen van buitenspiegels. In totaal weegt de spectaculair ogende TT ultra quattro concept slechts 1.111 kg. Daarmee is hij 300 kg lichter dan een vergelijkbaar seriemodel.



Topprestaties


Het studiemodel beschikt over een 2.0 TFSI-motor die ten opzichte van de versie voor serieproductie op diverse punten is gewijzigd. Ook hier stond gewichtsbesparing centraal; de winst komt uit op 25 kg. Het vermogen van de motor bedraagt 228 kW/310 pk. Het maximale koppel van 400 Nm is beschikbaar tussen 1.900 en 5.000 tpm. Mede door de zeer gunstige gewicht/vermogensverhouding (3,6 kg/pk) duurt de sprint van 0-100 km/h maar 4,2 s. Daarmee is de TT ultra quattro concept 1,3 seconden sneller dan het productiemodel. De topsnelheid bedraagt 280 km/h.



Home of quattro

Audi maakt van de Wörthersee Tour ook de ‘Home of quattro’. Dat betekent onder meer dat unieke modellen uit de quattro-historie present zijn, zoals het legendarische rallykanon Audi Sport quattro S1 uit 1985. Ook de R18 e-tron quattro die vorig jaar de 24 Uur van Le Mans won, is van de partij. Audi’s bolide voor het nieuwe DTM-seizoen is eveneens te bezichtigen bij de Wörthersee Tour. En dan is er nog een ‘special guest’: de Ducati Superbike 1199 Panigale R – het nieuwe topmodel van de Italiaanse motorfabrikant die sinds 2012 deel uitmaakt van de Audi Groep.



Indrukwekkende line-up van RS-modellen


Uiteraard grijpt Audi het grootse evenement aan de Wörthersee ook aan om de complete RS-familie te presenteren. Zo eisen de nieuwe Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback hoofdrollen voor zich op. Beide modellen beschikken over een nieuwe 4.0 TFSI V8 bi-turbomotor met een vermogen van 412 kW/560 pk. Ten opzichte van hun voorgangers zijn de nieuwe modellen tot wel 100 kg lichter. De prestaties zijn dan ook van uitzonderlijk hoog niveau. Het gemiddelde brandstofverbruik blijft daarbij onder 10,0 l/100 km.

Een ander highlight is de aanwezigheid van de elegante vierzits RS 5 Cabriolet, die over een atmosferische 4,2-liter V8 met 450 pk beschikt. De RS Q3 is ook van de partij. Dit eerste RS-model binnen de Q-lijn van Audi beschikt over de veelgeroemde én onderscheiden vijfcilinder turbomotor met een vermogen van 310 pk. Ten slotte is ook de zojuist officieel gepresenteerde Audi S3 te zien bij het Wörthersee-evenement.