27
februari
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi TT 2.0 TDI wereldprimeur in Genève.Kracht en efficiency komen samen in de Audi TT 2.0 TDI

Vanzelfsprekend hebben de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro alle eigenschappen die de Audi TT hebben gemaakt tot de norm in zijn segment. Dat de Audi TT als eerste in zijn klasse kan worden uitgerust met een dieselmotor is ook niet meer dan logisch. De indrukwekkende zegereeks van de Audi R10 TDI tijdens de 24 Uur van Le Mans vormt het overtuigende bewijs dat een sportauto en een dieselmotor een winnende combinatie kunnen zijn.

Pure sportiviteit
Net als de twee benzineversies staan ook de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en de Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro voor pure sportiviteit en een opwindende rijervaring.
Onder de motorkap van zowel de Coupé- als de Roadster-versie levert de 2.0 TDI dieselmotor een vermogen van 125 kW (170 pk). Indrukwekkend is ook het maximumkoppel van 350 Nm, dat beschikbaar is tussen 1.750 en 2.500 t/min. Door toepassing van de modernste dieseltechnologie, met onder meer piëzo-injectoren, heeft de dieselkrachtbron hetzelfde levendige aanspreekgedrag als de twee benzinemotoren die Audi voor de TT in petto heeft. De Audi TT 2.0 TDI is standaard voorzien van een roetfilter. Voor een trefzekere overbrenging van het vermogen beschikt de bestuurder bovendien over een handgeschakelde zesversnellingsbak, terwijl beide uitvoeringen vanwege het hoge koppel standaard zijn uitgerust met quattro vierwielaandrijving.

Uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek
Door de uitgekiende koppeling tussen kracht en techniek blijft de dynamiek die de Audi TT kenmerkt, gegarandeerd. Voor de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro vertaalt zich dat bijvoorbeeld in een sprint van 0 tot 100 km/h in slechts 7,5 seconden en een topsnelheid van 226 km/h. Voor de Roadster is dat respectievelijk 7,7 seconden en 223 km/h. Dankzij de koppelsterke motor tonen beide ook tijdens tussenacceleraties hun sportieve gezicht. Ondanks de aansprekende cijfers blijft het brandstofverbruik beperkt tot een voor dit segment uniek lage 5,3 liter per 100 kilometer. Voor de Roadster is dat 5,5 l/100 km.

Audi magnetic ride
In technisch opzicht zijn de Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro en Audi TT Roadster 2.0 TDI quattro identiek aan de uitvoeringen met benzinemotor. Dat betekent onder meer dat beide dieselvarianten beschikken over hetzelfde sportonderstel en het stabiliseringsprogramma ESP. Optioneel is ook het uitgekiende dempingsysteem Audi magnetic ride beschikbaar, waarmee de bestuurder kan kiezen voor een sportievere afstelling van de schokdempers.

Sportief elegant interieur
Uiterlijk zijn beide nieuwkomers herkenbaar aan de 16-inch wielen van gegoten aluminium, terwijl aluminium accenten en een met nappaleer bekleed sportstuur het eigentijds vormgegeven interieur een sportief elegant karakter geven. Met een uitgebreide reeks opties – onder meer elektrisch verstelbare stoelen, dynamische bochtverlichting en audio- en navigatiesystemen van de nieuwste generatie – kan de eigenaar zijn TT volledig afstemmen op zijn persoonlijke smaak.