05
april
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi Tradition viert `80 jaar V8` op de Techno Classica

Audi heeft een lange traditie met innovatieve V8-motoren. Auto Union start die traditie in 1933 op de Berlin Motor Show met de introductie van de Horch 830, een luxueus model uit de topklasse met een achtcilinder motor. De wereld is geïmponeerd door het raffinement dat de 3,0-liter motor met 70 pk biedt. Tot 1940 fabriceert Auto Union zo’n 12.000 civiele exemplaren; een aantal daarvan staan deze maand op de Techno Classica, de grootste beurs voor klassiekers en youngtimers ter wereld.



V8: alle knowhow uit Ingolstadt in een topklasse limousine

Audi introduceert in 1988 wederom een spraakmakende limousine waarbij de typenaam bepaald geen vragen oproept: V8. Het merk is al in 1984 met de ontwikkeling van deze innovatieve auto gestart. Met deze luxe, snelle reiswagen heeft Audi een model in zijn programma waarin alle knowhow uit Ingolstadt is verwerkt. Onder de motorkap van de carrosserie die op de Audi 200 Turbo (Typ 44) is gebaseerd ligt een indrukwekkend soepele 3,6-liter V8 met twee bovenliggende nokkenassen per cilinderrij die 250 pk levert. Audi levert vanaf het modeljaar 1992 ook een 4,2-liter V8-motor met 280 pk. In beide gevallen bestaat het aluminium blok feitelijk uit twee kunstig in elkaar verweven viercilinder zestienkleps motoren. Andere noviteiten zijn de automatische transmissie in combinatie met het beproefde quattro vierwielaandrijvingssysteem; een handgeschakelde zesbak is ook leverbaar. Audi gebruikt bij de V8 twee Torsen differentieels, één in de transmissie en één op de achteras. Een perfecte tractie en een hoge mate van veiligheid is op deze manier gewaarborgd. Om de voordelen van het innovatieve quattro systeem te onderstrepen, neemt Audi tijdens de raceseizoenen van 1990 tot 1992 deel aan het populaire Deutsche Tourenwagen Meisterschaft, kortweg DTM. Audi behaalt tot twee maal toe de titel: in 1990 wint Hans-Joachim Stuck – zoon van de vermaarde Auto Union coureur Hans Stuck. Een jaar later sleept Frank Biela de prestigieuze titel in de wacht met een Audi V8 quattro Evolution.



De sportieve successen op het circuit, het tijdloze design, het hoogstaande weggedrag dankzij de quattro aandrijving en uiteraard de krachtige V8-motor hebben bijgedragen aan de cultstatus die de Audi V8 door de jaren heen heeft verworven. De V8 was het automobiele voorportaal van de nieuw ontwikkelde opvolger A8 waarmee Audi vanaf 1994 zijn positie als toonaangevende producent van premium automobielen verder verstevigde. De V8 heeft tot op de dag van vandaag een grote schare fans. Zij komen tijdens de Techno Classica op de stand van Audi Tradition riant aan hun trekken.



Druk jaar voor Audi Tradition

De modellen van Audi – al dan niet voorzien van een V8 – staan niet alleen op de jubileumeditie van de Techno Classica in Essen in de spotlights. De komende maanden vormen ze ook een substantieel onderdeel van vele evenementen waar Audi Tradition een bijdrage aan levert. Zo is Audi onder meer aanwezig bij het Goodwood Festival of Speed dat van 12 tot 14 juli plaatsvindt. De fameuze Finse rallyrijder Hannu Mikkola geeft daar acte de présence met een originele Audi Rally quattro die Audi Tradition onlangs volledig heeft gerestaureerd. Met dit model veroverde het merk dertig jaar geleden voor het eerst de rijderstitel bij het world rally championship. Ook de 200 quattro TransAm waarmee Audi 25 jaar geleden de Amerikaanse raceserie won is in Goodwood te aanschouwen.



Audi Tradition is dit jaar verder onder meer aanwezig bij de Classic TT op het Isle of Man (25 en 26 augustus), de Donau Classic (20 tot en met 22 juni), de Heidelberg Historic (11 tot en met 13 juli) en het veertigste internationale Auto Union Veteranen treffen (2 tot en met 4 augustus) in Ingolstadt. De organisatie verwacht bij het laatste evenement vele honderden modellen van Audi, DKW, Horch en Wanderer. Audi is daarnaast officieel sponsor van de Duitse Youngtimer Classic die 20 juli in Frankfurt van start gaat. Het merk zet vier youngtimers in tijdens de rally. Dat er ook jubilerende Audi’s V8 aanwezig zijn, lijkt evident.