04
januari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi-topman Stadler: “We willen in 2010 weer groeien”

”Aan het begin van het jaar heerste overal nog grote onzekerheid. Met vereende krachten hebben alle Audi-medewerkers echter bijgedragen aan het feit dat wij succesvoller waren dan onze concurrenten”, vat Stadler het jaar 2009 samen. Naast de verkoopcijfers van de Audi Q5, de Audi A6 en de Audi A5-reeks droeg ook het uitstekende resultaat in China als grootste exportmarkt bij. Daar evenaarde Audi al in de laatste week van oktober het verkoopresultaat van het volledige jaar 2008 (119.598 auto’s).


Positief financieel resultaat over 2009


In lijn met de goede verkoopcijfers is ook het financiële resultaat over het jaar 2009 positief gebleven. In tegenstelling tot de negatieve trend in de markt als geheel begon het Audi-concern het jaar al met een duidelijk positief bedrijfsresultaat van 363 miljoen Euro in het eerste kwartaal. Cumulatief over de eerste drie kwartalen bereikte Audi een bedrijfsresultaat van 1,172 miljoen Euro, wat neerkomt op een operationeel rendement van 5,4 procent. Dat mag in het crisisjaar 2009 als een topresultaat in de branche worden beschouwd. Het resultaat van het vierde kwartaal zal zelfs nog hoger zijn dan dat van het derde kwartaal (348 miljoen Euro). Zo wordt het doel bereikt dat begin van het jaar werd geformuleerd: het behalen van een duidelijk positief resultaat in 2009.


Volop festiviteiten rondom 100-jarig bestaan Audi


Ook de festiviteiten rondom het 100-jarig bestaan van het merk zullen nog lang in het geheugen blijven. Bij een gala-avond op 16 juli waren 1.800 genodigden in Ingolstadt getuige van de toespraak van de Duitse bondskanselier Angela Merkel, de onthulling van de nieuwe Audi A5 Sportback en de première van de Chinese pianist Lang Lang op de Audi-Designvleugel. In de aansluitende feestweek waren er voor de bevolking in Ingolstadt een muzikaal optreden van de ‘Fantastische Vier’ en een demonstratie van historische raceauto’s op de Donauring. Het feest ter gelegenheid van ’60 jaar Audi in Ingolstadt’ en het feest in Neckarsulm vormden in het najaar de afsluiting van de festiviteiten.


Bijzondere momenten op sportief gebied


Ook in sportief opzicht bood het jaar 2009 bijzondere momenten. Zo speelden eind juli in de Allianz Arena in München de topteams AC Milan, Boca Juniors, FC Bayern München en Manchester United om de Audi Cup. Uiteindelijk won de thuisploeg uit München het toernooi, dat voor de eerste maal werd gehouden. Ook in de autosport was Audi succesvol: Timo Scheider verdedigde met goed gevolg zijn kampioenstitel in de DTM, waarmee Audi als eerste merk drie keer op rij kampioen werd in deze klasse.



Met 3,3 liter per 100 kilometer van Å naar Bee


Om de eerste plaats ging het ook in de Audi Efficiency Challenge A to B. Hier ging het er echter niet om zo snel mogelijk aan de eindstreep te komen, maar met het geringste verbruik. Bij de negendaagse zuinigheidsrit van Å in Noorwegen naar Bee in Noord-Italië werd de uitstekende efficiency van alle Audi-modellen bewezen. De winnaar was de Audi A3 1.6 TDI. Met een gemiddeld verbruik van slechts 3,3 liter op 100 kilometer bleef dit model duidelijk onder het normverbruik van 3,8 liter.


Tal van prijzen voor Audi


Efficiency hoort bij Audi. Dat bleek ook uit de ‘Green Car of the Year Award’, die tijdens de Los Angeles Motor Show naar de Audi A3 TDI ging. Dit was slechts een van de vele titels in het jubileumjaar. Eerste plaatsen bij het merkonderzoek ‘AutoMarxX’ van de ADAC (beste automerk in Duitsland), de ‘Auto Trophy 2009’ of de toekenning van het ‘Goldenes Lenkrad’ aan de Audi A5 Sportback maken het succes van de onderneming tevens zichtbaar. Dat Audi niet alleen bij klanten, maar ook bij de experts van morgen een goede reputatie heeft,