13
juni
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi streeft met volop innovatie naar 11e zege in Le Mans

In de ruim 30-jarige geschiedenis van Audi Sport werden al vele successen met behulp van nieuwe technologieën behaald. Niet in de laatste plaats ook in Le Mans, waar Audi in 2001 de eerste overwinning met een combinatie van turbocompressie en directe inspuiting (TFSI) behaalde, in 2006 voor het eerst  met een TDI-dieselmotor won en in 2010 voor het eerst met variabele turbine-geometrie (VTG) succesvol was. Dit jaar staat in het teken van de première van de Audi R18 e-tron quattro, de eerste raceauto met dieselhybride-technologie in Le Mans. Hiermee keert ook de beroemde quattro-vierwielaandrijving terug in de autosport. De Le Mans-winnaars van vorig jaar, Marcel Fässler (CH), André Lotterer (D) en Benoît Treluyer (F) rijden met de Audi R18 e-tron quattro met het startnummer 1. Hun teamgenoten Dindo Capello (I), Tom Kristensen (DK) en Allan McNish (GB) rijden met het startnummer 2.



Lichtste Le Mans-prototype dat Audi ooit bouwde

Tegelijkertijd brengt Audi de ‘tweelingbroer’ van de Audi R18 e-tron quattro naar Le Mans: de Audi R18 ultra, het lichtste Le Mans-prototype dat Audi ooit bouwde. Door deze lichtgewicht bouwwijze werd de toepassing van de dieselhybride-technologie mogelijk gemaakt. De Audi R18 ultra met het startnummer 3 wordt bestuurd door Romain Dumas (F), Loïc Duval (F) en Marc Gené (E), terwijl Marco Bonanomi (I), Oliver Jarvis (GB) en Mike Rockenfeller (D) de bemanning van de auto met het startnummer 4 vormen.



Volop innovatie in beide concepten

Afgezien van het hybride-systeem en verschillende kleuren zijn de R18 e-tron quattro en de R18 ultra technisch volledig identiek. Beide hebben een ultra-lichtgewicht-constructie, een van de karakteristieke kenmerken van Audi. Zo is bijvoorbeeld het omhulsel van de versnellingsbak gemaakt van licht, maar stevig koolstofvezel-composietmateriaal, een nieuwe ontwikkeling voor een LMP-sportwagen. Beide concepten zijn voorzien van volop innovaties, van de zuinige 3,7 liter V6-TDI-motor met mono-VTG-compressor tot aan de digitale achteruitkijkspiegel met matrix-OLED-display. Deze vondst draagt bij tot de actieve veiligheid en biedt ook volop mogelijkheden in het normale wegverkeer. Dit is een perfect voorbeeld voor de nauwe band tussen de technische ontwikkeling en de sportieve activiteiten van Audi.



Le Mans als platform voor nieuwe technologieën

De 80e editie van de 24 Uur van Le Mans maakt weer eens duidelijk hoe aantrekkelijk de klassieke lange-afstandsrace is als platform voor nieuwe technologieën. Nog niet eerder stonden er zoveel verschillende aandrijvingsconcepten aan de start. Tijdens de testdag op 3 juni in Le Mans was er voor het eerst een directe vergelijking, waarbij Audi als snelste uit de bus kwam. De vier Audi’s worden in Le Mans ingezet door het Audi Sport Team Joest, het succesvolste team in de historie van de 24 Uur van Le Mans. Ook de Audi-coureurs kunnen bogen op een indrukwekkende erelijst: in totaal hebben de twaalf rijders 19 Le Mans-overwinningen behaald. Tom Kristensen is met acht overwinningen recordhouder.



Drie 24-uursraces in tien weken

Voor Audi Sport is de 24 Uur van Le Mans, die dit jaar tevens meetelt voor het nieuwe FIA World Enduance Championship (WEC), verreweg de belangrijkste race van het seizoen. Voor Audi is het de tweede van in totaal drie 24-uursraces in een tijdsbestek van tien weken. Op 20 mei won Audi met de Audi R8 LMS ultra al de 24-uursrace op de Nürburgring en eind juli staat op het circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen nog een sportwagenklassieker op het programma, waarbij Audi als titelverdediger aan de start verschijnt. In Le Mans is er op woensdag 13 juni van 16.00 tot 20.00 uur een vrije training, gevolgd door de eerste kwalificatie van 22.00 tot 0.00 uur. Op donderdag zijn er van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 tot 0.00 uur nog twee kwalificatiesessies, bepalend voor de startopstelling van de race. Op zaterdag is er van 9.00 tot 9.45 uur de warm-up, terwijl de race start om 15.00 uur.



Uitgebreide verslaggeving via RTL7

Vorig jaar trok de 24-uursrace in Frankrijk maar liefst 249.500 bezoekers. Ook dit jaar rekenen de organisatoren weer op een enorme bezoekersstroom vanuit de hele wereld. Daarbij zijn traditioneel ook veel Nederlandse autosportliefhebbers. Thuisblijvers kunnen de race echter ook prima volgen: via de iPhone-app Audi Sport is alle informatie over de wedstrijd beschikbaar. Op televisie zendt RTL7 de race voor het eerst volledig live uit, terwijl voorafgaand aan de wedstrijd voor het eerst op de Nederlandse televisie de documentaire ‘Truth in 24 II’ te zien is (zaterdag van 13.30 – 14.30 uur). Deze film, het vervolg op de meermaals bekroonde film ‘Truth in 24’ uit 2008, toont het spannende verloop van de 24 Uur van Le Mans van vorig jaar vanuit het perspectief van Audi Sport.