24
februari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi RS 5 debuteert in Genève

De RS-modellen belichamen de sportieve top van Audi. De Audi RS 5 zet een lijn voort die 15 jaar geleden werd ingezet met de RS 2 Avant. De hoogtoerige, atmosferische V8 met een inhoud van 4.162 cc is nauw verwant aan de V10 van de Audi R8. Zoals bij nagenoeg alle benzinemotoren van Audi, beschikt ook deze V8 over directe inspuiting, bekend onder de afkorting FSI. Deze techniek bezorgde Audi met de R8 al vier zeges in de 24 uur van Le Mans. Het systeem werkt met een maximale druk van 120 bar.


Eindeloos fijnslijpen van het inlaatsysteem en het uitlaattraject heeft ertoe geleid dat de V8 vrij kan ademen. Vier verstelbare nokkenassen en kleppen in het inlaatspruitstuk optimaliseren de mengverhouding. De 4.2 FSI levert een imponerende hoeveelheid trekkracht, schuwt hoge toerentallen niet en vertoont daarmee overeenkomsten met een racemotor. Zijn maximale vermogen van 331 kW / 450 pk komt bij 8.250 t/min. vrij, terwijl het maximale koppel van 430 Nm tussen 4.000 en 6.000 t/min. beschikbaar is.


Krachtig en efficiënt: slechts 10,8 l/100 km


Zijn kracht, het geluid, de graagte waarmee de machine hoge toeren draait en de gretige respons op het gaspedaal maken deze met de hand gebouwde V8 een feest voor alle zintuigen. De 4.2 FSI lanceert de 1.725 kg wegende RS 5 in 4,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en versnelt moeiteloos door naar een topsnelheid van 250 km/h. Op verzoek kan Audi de topsnelheid verhogen tot 280 km/h.


Efficiëntie is standaard bij Audi. Eigenlijk spreekt het al voor zich dat een hoogwaardige krachtbron als deze ook op het gebied van brandstofverbruik fraaie cijfers laat zien. Met een gemiddeld verbruik van 10,8 l/100 km is de sterke achtcilinder zuiniger dan zijn belangrijkste concurrenten. De motor en de aandrijflijn kennen een lage wrijvingsweerstand, de oliepomp werkt vraagafhankelijk en door middel van recuperatie wordt tijdens het uitrollen en afremmen energie teruggewonnen.


De zeventraps S tronic, aangepast aan het hoge vermogen van de V8, draagt met zijn extra lange hoogste versnelling eveneens bij aan het gunstige verbruik. De bestuurder heeft de keuze uit een volautomatische modus of kan zelf schakelen met de nieuw ontworpen schakelpaddels aan het stuur. De RS 5 is standaard uitgerust met Audi drive select, waarmee het automatische schakelprogramma in de modi auto, comfort en dynamic kan variëren. Met het programma ‘Launch Control’ zorgt de zeventraps S tronic voor een perfecte acceleratie vanuit stilstand.


Nieuwe quattro technologie: het kroonwieldifferentieel


Net als de andere RS-modellen beschikt ook de Audi RS 5 over quattro permanente vierwielaandrijving. Voor het tussendifferentieel, dat de krachten tussen de voor- en achteras verdeelt, is Audi – marktleider op het gebied van vierwielaandrijving – weer een stap verder gegaan met het zogeheten kroonwieldifferentieel. Dit zelfsperrende tussendifferentieel is compact en licht en werkt uiterst precies. Door middel van lamellenpakketten kan de verdeling van de aandrijfkrachten tussen de voor- en achteras breed variëren; indien nodig tot 70 procent naar voren of eventueel maximaal 85 procent naar achteren. De standaard verdeling van 40:60 is duidelijk op sportief rijgedrag geënt.


Naar wens levert Audi een sportdifferentieel voor de achteras. Dit verdeelt de krachten tussen de achterwielen, wat de grip en de stabiliteit in het grensbereik nog verder verbetert.


Het onderstel van de RS 5 is straf afgestemd en de carrosserie ligt 20 millimeter lager dan die van de A5. Lichtmetalen 5-armstructuurwielen in de maat 19 inch met banden in de maat 265/35 zijn standaard en tegen meerprijs zijn 20 inch wielen met de bandenmaat 275/30 leverbaar.


Het remsysteem is volledig toegespitst op het prestatiepotentieel van de motor. Het bestaat uit fikse, geventileerde schijven met een optimale warmteafvoer en i