25
juni
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi RS 4 Avant: sportwagen voor elke dag

De nieuwe Audi RS 4 Avant maakt gebruik van een met de hand geassembleerde, direct ingespoten atmosferische 4,2-liter V8 die slechts 216 kg weegt. De motor valt op door de gretigheid waarmee hij in de toeren ‘klimt’ – het maximale toerental bedraagt 9.000 tpm. Het topvermogen van 331 kW/450 pk wordt bij 8.250 tpm afgegeven. Het specifieke vermogen bedraagt 108 pk per liter; elke pk hoeft slechts 4,0 kg in beweging te brengen. Het maximale koppel van 430 Nm is beschikbaar tussen 4.000 - 6.000 tpm. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h (optioneel: 280 km/h) en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 4,7 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 10,7 l/100 km. Daarmee is de Audi RS 4 Avant maar liefst 26 % zuiniger dan zijn voorganger. De V8 maakt ook indruk met zijn geluid. Via Audi Drive select is een speciale ‘soundklep’ in het uitlaatsysteem te openen. Daardoor wordt de V8-sound nog indringender. Als optie is een sportuitlaatsysteem beschikbaar. Dit is te herkennen aan de zwarte eindstukken.


Zeventraps S tronic met Launch-Control

De RS 4 Avant wordt standaard geleverd met de zeventraps S tronic-transmissie. Deze schakelt dankzij de dubbele koppeling razendsnel en zonder de aandrijfkracht te onderbreken. De zevende versnelling is relatief ‘lang’. Dit draagt bij aan een zo gunstig mogelijk verbruik. In automatische modus is er keuze uit de schakelprogramma’s D (Drive) en S (Sport). De versnellingsbak is ook handmatig te bedienen met paddles aan het stuur. Zodra dat gebeurt, schakelt de transmissie automatisch over op een extra sportieve modus. Bij het terugschakelen wordt daarbij automatisch tussengas gegeven (bij ingeschakelde dynamic-modus van Audi drive select). In de transmissie is Launch-Control geïntegreerd. Voor een extreem dynamische start geeft de bestuurder volgas. Motor- en transmissiemanagement zorgen er vervolgens automatisch voor dat de maximale aandrijfkracht via de quattro vierwielaandrijving zo efficiënt mogelijk op het wegdek wordt overgebracht. Het resultaat: de snelst mogelijke ‘staande start’.


Nieuwste generatie quattro

Ook quattro permanente vierwielaandrijving is standaard. Dankzij het compacte en lichte (4,8 kg) zelfsperrende kroonwiel-differentieel is het mogelijk de aandrijfkracht tussen vóór- en achteras te variëren. Zo kan maximaal 70 % van de aandrijfkracht naar de voorwielen worden gestuurd en tot wel 85 % naar de achterwielen. Onder normale omstandigheden bedraagt de verdeling 40:60. Het kroonwieldifferentieel werkt samen met het aanstuursysteem van de remmen. Mede daardoor is de aandrijfkracht per wiel te variëren. Zo wordt doorslippen van de wielen bijvoorbeeld voorkomen, en onderstuur bij insturen en accelereren sterk verminderd. Het weggedrag kenmerkt zich dan ook door een hoge mate van grip én dynamiek. 


Hightech sportdifferentieel

Als optie is een sportdifferentieel beschikbaar. Hiermee wordt het mogelijk het koppel tussen de achterwielen actief te verdelen. Bij het insturen of accelereren wordt de aandrijfkracht vooral naar het buitenste wiel in de bocht geleid. Zo wordt de Audi RS 4 de bocht ‘ingedrukt’ en worden onder- en overstuurneigingen in de kiem gesmoord. Het sportdifferentieel maakt gebruik van een lamellenkoppeling die in een oliebad draait. Door het sluiten ervan wordt het mogelijk om vrijwel de complete aandrijfkracht van de achteras naar slechts één wiel te leiden. 


Hoogwaardig onderstel

De Audi RS 4 Avant heeft een multilink voor- en achteras; veel onderdelen ervan zijn van aluminium. Ten opzichte van een Audi A4 is het onderstel van de RS 4 Avant met 20 millimeter verlaagd en de afstemming is stevig-sportief. Standaard is de snelheidsafhankelijke elektromechanische stuurinrichting die opvalt door precisie én optimale feedback. De stuurinrichting ‘vraagt’ alleen energie bij stuurbewegingen en dus niet bij rechtuit rijden (op de snelweg bijvoorbeeld). Alleen hierdoor al wordt een verbruiksvermindering van 0,3 l/100 km gerealiseerd. De besturing werkt nauw samen met het optionele assistentiesysteem Audi active lane assist. Bij het remmen op een ondergrond die eenzijdig glad is, ondersteunt het de berijder door het vergemakkelijken van juiste stuurbewegingen. Bij foute stuurcorrecties merkt de bestuurder juist een subtiele, maar doeltreffende ‘tegenwerking’. De draaicirkel van de Audi RS 4 Avant bedraagt 11,9 m.


Dynamic steering is optioneel. Deze stuurinrichting varieert de stuuroverbrenging daarbij traploos aan de hand van de snelheid. Bij inparkeren is de overbrenging bijvoorbeeld zeer direct, bij hoge snelheid op de snelweg juist indirect. In bochten waar de grens tussen grip en slip wordt benaderd, zorgt Dynamic steering voor minimale tegenstuurimpulsen. Hierdoor wint het weggedrag nogmaals aan dynamiek én veiligheid.