24
februari
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi-rijderskader voor DTM 2012 staat vast

Een nieuwe auto, nieuwe technologie, een nieuw reglement: juist omdat de start van het nieuwe seizoen in de DTM, de populairste internationale toerwagenserie, op 29 april in het Duitse Hockenheim tal van veranderingen met zich meebrengt en er in de DTM een nieuw tijdperk aanvangt, kiest Audi, DTM-kampioen in 1990, 1991, 2002, 2004, 2007, 2008, 2009 en 2011, voor continuïteit. De teams Abt Sportsline, Phoenix Racing en Team Rosberg, waarmee Audi al jarenlang in de DTM samenwerkt, zetten opnieuw de auto’s in. En ook de zeven coureurs die de Audi A5 DTM’s zullen besturen, zijn bekende grootheden.



De beide tweevoudig DTM-kampioenen Mattias Ekström (Zweden) en Timo Scheider (Duitsland) zijn opnieuw de kopmannen van Audi. Net zoals in de afgelopen jaren rijden ze voor het Audi Sport Team Abt Sportsline. Het Beierse team won afgelopen jaar vier van de tien DTM-races en behaalde ook de titel in het teamklassement voor Audi. De Zwitserse Rahel Frey, die in 2012 haar tweede seizoen in de DTM beleeft, wordt de nieuwe teamgenoot van Ekström en Scheider.



Nieuwe formatie Audi Sport Team Phoenix, Audi Sport Team Rosberg ongewijzigd

Het Audi Sport Team Phoenix, dat afgelopen jaar de rijderstitel in de DTM won, komt dit seizoen met een volledig nieuwe bezetting in actie. Le Mans-winnaar Mike Rockenfeller (Duitsland) keert na een seizoen bij Abt terug naar het team uit de Eifel, waarmee hij in 2010 al successen in de DTM behaalde. Rockenfellers nieuwe teamgenoot wordt de Spanjaard Miguel Molina. Voor het Audi Sport Team Rosberg komen, net als vorig jaar, de Portugees Filipe Albuquerque en de Italiaan Edoardo Mortara in actie. Zij waren in 2011 de twee beste nieuwkomers in de DTM.



Intensief ontwikkelingsprogramma

Alle drie de Audi-fabrieksteams en de zeven coureurs waren vanaf het begin betrokken in het ontwikkelingsprogramma van de Audi A5 DTM en werkten in de winter een intensief testprogramma af. “We wilden dat al onze teams en rijders onder dezelfde voorwaarden aan het nieuwe DTM-tijdperk zouden beginnen”, zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “Ik ben ervan overtuigd, dat we met onze drie partnerteams, waarmee we al jarenlang samenwerken, en de bekende rijders een goede uitgangspositie voor het nieuwe DTM-seizoen hebben, waarin de strijd met de drie Duitse premium-merken bijzonder spannend en hard wordt.”



Zes races in Duitsland, Zandvoort opnieuw op de kalender

Het DTM-seizoen omvat opnieuw tien races die meetellen voor het kampioenschap, aangevuld door het show-evenement in het Olympisch Stadion in München op 14 en 15 juli, dat na de succesvolle première van vorig jaar dit seizoen voor de tweede maal plaatsvindt. Van de tien kampioenschapsraces worden er zes in Duitsland verreden, met seizoensstart en -finale als altijd op de Hockenheimring, aangevuld met wedstrijden op de Lausitzring, de Norisring, de Nürburgring en Oschersleben. Daarnaast zijn er races op de circuits van Brands Hatch (Groot-Brittannië), de Red Bull Ring in het Oostenrijkse Spielberg, Valencia in Spanje en Circuit Park Zandvoort, waar de DTM van 24 tot en met 26 augustus te gast is voor de zevende kampioenschapsronde van het seizoen.