13
januari
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R8 V12 TDI Concept

Doordat de V12 TDI-motor nauw verwant is aan de motor van de Audi R10, de tweevoudige winnaar van de 24-uursrace van Le Mans, geeft deze bijzonder krachtige zelfontsteker de Audi R8 de prestaties van een supersportauto. De standaardsprint van 0 tot 100 km/h legt de Audi R8 V12 TDI af in slechts 4,2 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt meer dan 300 km/h. Het maximumkoppel wordt al bereikt bij 1.750 t/min. Dit maakt een moeiteloze en zelfs voor supersportauto’s ongeëvenaarde acceleratie mogelijk. De blokhoek van deze nieuwe V12 TDI-motor bedraagt 60 graden. Dit zorgt voor een verfijnde motorkarakteristiek. Het bijzonder compacte motorblok is 684 mm lang, slechts 166 mm meer dan Audi’s V8 TDI. Zijn bescheiden lengte maakte het mogelijk de V12 een plek te geven in de Audi R8, die immers voor een middenmotor is ontworpen. Het geluid dat de Audi R8 V12 TDI voortbrengt is indrukwekkend, zoals dat van een supersportauto van dit kaliber verwacht mag worden. Om zijn prestatiepotentieel te onderstrepen, brengt de twaalfcilinder een vol geluid voort, met krachtige boventonen.

Ultramoderne inspuittechniek
Twee nieuwe hogedrukpompen maken deel uit van het common-rail injectiesysteem van Bosch. De twee pompen bouwen in elke inspuitleiding een druk op van meer dan 2.000 bar. De Audi-ingenieurs namen de 8-gats piëzo-injectoren ook danig onder handen. De hoge druk verdeelt het brandstofmengsel optimaal en gelijkmatig in de verbrandingskamer. Hierdoor verloopt het verbrandingsproces sneller en gelijkmatiger. Tevens wordt de temperatuur van de uitlaatgassen – die naar buiten worden gestuwd door een dubbel uitlaatsysteem – verlaagd, zodat ze beter kunnen worden gefilterd door de twee standaard gemonteerde roetfilters. Het hoogst efficiënte verbrandingsproces zorgt ook voor meer vermogen, een lager brandstofverbruik en een verminderde uitstoot van schadelijke stoffen.

De twee turbocompressors, voor elke cilinderrij één, zijn te vinden aan de buitenzijde van het motorblok. Dankzij de variabele turbogeometrie passeren alle uitlaatgassen de turbine zodat de turbo’s, zelfs bij lage snelheden, moeiteloos reageren.
De twee turbocompressors, die tot 2,6 bar turbodruk opbouwen, spelen een cruciale rol bij het opwekken van het gigantische koppel van 1.000 Nm. Dat is al voorhanden tussen 1.750 tot 3.000 t/min. Voor het tot stand brengen van het vermogen van 500 pk (368 kW) zorgt elke liter van de motorinhoud voor een specifieke vermogenafgifte van 84,3 pk (62 kW). Twee grote interkoelers verlagen de temperatuur van de samengeperste lucht.

Schone dieseltechnologie
De Audi R8 V12 TDI voldoet al aan de strenge Euro 6-emissie-eisen die in 2014 van kracht worden en moeten leiden tot een verminderde uitstoot van stikstofoxide. Hart van deze zeer schone dieseltechnologie is een speciale NOx-katalysator, die aan elke kant van het dubbele uitlaatsysteem, na een gewone katalysator en een roetfilter, is gemonteerd. Het tweede belangrijke aandeel aan dit systeem wordt geleverd door een aparte vloeistoftank met hierin AdBlue. Kleine hoeveelheden van deze ureumoplossing worden ingespoten in het uitlaatsysteem. De hete uitlaatgassen zorgen ervoor dat Adblue afgebroken wordt tot ammoniak dat vervolgens de stikstofoxides omzet in stikstof en water. Dit AdBlue-systeem gaat een autoleven lang mee.

Het dynamische karakter van een supersportauto is niet alleen afhankelijk van zijn prestaties en zijn trekkracht; de versnellingsbakverhoudingen moeten ook kloppen. Om de overweldigende trekkracht op de wielen te kunnen overbrengen, is de R8 V12 TDI gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Mede door toepassing van een meervoudige platenkoppeling met een kleine diameter is deze van een zeer compact ontwerp, waardoor het mogelijk is om de aandrijflijn laag in de carrosserie te monteren.
De Audi R8 V12 TDI is voorzien van pe