08
september
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R8 LMS nu ook met Grand-Am homologatie

De Audi R8 LMS die is ontworpen om te voldoen aan de FIA GT3-reglementen is een groot succes. Audi leverde al meer dan 40 van deze racewagens af aan klantenteams. Samen waren deze auto’s al goed voor meer dan 100 overwinningen in Europa, Azië, Australië en Zuid-Amerika.



Amerikaanse aanpassingen


Om te kunnen voldoen aan de Grand-Am-eisen die voor races in de VS gelden, heeft quattro GmbH de Audi R8 LMS op een groot aantal punten aangepast. Zo wordt het chassis met een specifieke rolbeugel verstevigd. De aerodynamica is ten opzichte van de GT3-versie ook anders: vóór beschikt de Grand-Am-racer over een nieuwe splitter en achter over een andere diffuser. Bovendien is de bolide uitgevoerd met de voor Grand-Am-racers verplichte eenheids-achtervleugel. Door de verplichte luchtmengselbegrenzer en de specifieke motorelektronica bedraagt het motorvermogen circa 331-346 kW (450-470 pk). De inhoud van de brandstoftank is volgens het Grand-Am reglement begrensd tot 83,3 liter. Daarbij beschikt de Grand-Am-uitvoering over driedelige lichtmetalen velgen. Tractiecontrole en ABS ontbreken, volgens het Amerikaanse reglement zijn deze assistentiesystemen verboden.



Debuut in Daytona

De nieuwe Audi R8 LMS Grand-Am maakt zijn debuut bij de 50e editie van de legendarische 24-uursrace van Daytona (28-29 januari 2012). Klantenteams kunnen gedurende het seizoen 2012 rekenen op intensieve begeleiding en technische ondersteuning van de afdeling Customer Racing van Audi Sport. Audi bekijkt de mogelijkheden om de R8 LMS Grand-Am ook in andere Amerikaanse langeafstandsraces in te zetten.