27
juli
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R8 e-tron wint rally voor elektrische auto’s

“We zijn blij met de overwinning van de Audi e-tron bij de eerste rally voor elektrische auto’s”, zei Michael Dick. “Op het lastige parcours van de ‘Silvretta E-Auto Rallye’ hebben we met ons studiemodel e-tron op basis van de R8 laten zien dat we met de elektrische aandrijving in de aanloop naar serieproductie goed op weg zijn.” Tijdens de rally moest de 230 kW/313 pk sterke R8 e-tron op drie etappes en tien klassementsproeven laten zien, waartoe hij in staat is. Daarbij versloeg de sportcoupé 23 andere deelnemende auto’s en behaalde de overwinning in het algemeen klassement met een voorsprong van een halve seconde. Tijdens de rally ging het overigens niet alleen om snelheid. Op de klassementsproeven moesten de auto’s bepaalde richttijden halen.


Aandrijving op alle vier de wielen

De grootste uitdaging voor het Audi-team deed zich voor op de tweede wedstrijddag tijdens de beroemde berg- en dalklassificaties van de Silvretta. Op de vierde klassementsproef moest de Audi R8 e-tron de ‘Silvretta Hochalpenstrasse’ naar boven afleggen en op de 15 kilometer lange route een hoogteverschil van 1.000 meter overbruggen. Audi-fabrieksrijder Lucas Luhr reed niettemin op die proef de derde tijd. In het totaalklassement van de tweede dag klom het Audi-team nog op naar de tweede plaats. Na de derde etappe stelde Michael Dick de overwinning voor Audi veilig. Daarbij liet het aandrijfconcept van de Audi R8 e-tron met vier motoren, elk twee op de voor- en de achteras, een goede indruk achter. Met aandrijving op alle vier de wielen is ook dit studiemodel een echte quattro!


Blinde bijrijder wint Silvretta Classic

De overwinning voor de Audi R8 e-tron was niet het enige succes voor Audi op de Silvretta. Voor het eerst won een team van Audi Tradition ook de overwinning in de ‘Silvretta Classic’, een evenement voor klassieke auto’s. Met de Audi oer-quattro uit 1988 leverde Luciano Viaro de beste prestatie in het veld. Weliswaar was de drievoudig winnaar van de ‘Mille Miglia’ bepaald geen outsider, maar zijn bijrijder is blind, wat de prestatie extra bijzonder maakt. Voor Enrico Mussinelli was het routeboek in braille uitgevoerd. Audi Tradition ondersteunt samen met Luciano Viaro het in Italië geïnitieerde project M.I.T.E., dat als doel heeft visueel gehandicapten op gelijkwaardig niveau historische autosport te laten beleven. Viaro zal dit jaar met blinde bijrijders in de Audi oer-quattro aan in totaal vijf evenementen deelnemen.