28
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R15 TDI wint zuinigheidsprijs in de VS

De technisch innovatieve Audi R15 TDI was op de racedag de snelste auto in het veld. In de regen konden Audi-coureurs Allan McNish en Marco Werner direct na de start al de beide Peugeots inhalen, die vanaf de eerste rij waren gestart. Daarna bouwden de Audi’s direct een voorsprong op. Toen de baan wat opdroogde, waren de R15 TDI’s zelfs nog sterker. In de uren daarna zorgden motregen en in totaal zeven neutralisaties ervoor dat de kop van het veld steeds weer dicht bij elkaar kwam. McNish en Capello verdedigden hun eerste en tweede plaats meer dan vier uur lang, totdat McNish aan het begin van het vijfde uur in de regen op de zeer gladde baan achter de safety car in de rondte ging en terugviel naar de vierde plaats.

Toen het daarna hard begon te regenen, reageerde het Audi Sport Team Joest het snelst: de beide R15 TDI’s werden één ronde eerder dan de concurrenten naar binnen geroepen om regenbanden te laten monteren. Het regende echter zo hard dat meer en meer auto’s door aquaplaning van de baan gleden. Daaronder ook de beide Audi’s.


Race om veiligheidsredenen voortijdig gestaakt



Omdat de sportwagens zelfs de safety car niet meer konden volgen, besloot de wedstrijdleiding de race na vier uur en 52 minuten (van de geplande tien uur) af te breken. Op dat moment reden de beide Audi’s op de plaatsen drie en vier. Aangezien het weer niet beter werd, werd de race bij het invallen van de duisternis definitief gestaakt, hoewel nog niet de helft van de geplande afstand was afgelegd. Vanuit veiligheidsoverwegingen was ook Audi het ermee eens dat de race niet meer zou worden hervat, hoewel de beide Audi R15 TDI’s moeilijk te kloppen zouden zijn geweest. Dat stemt positief voor de 24 Uur van Le Mans in 2010. Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich: “Ons doel was om hier ervaring op te doen en we hebben gezien dat de auto de basis-performance levert. Dat was voor ons belangrijk om te weten. We waren in de regen, op een opdrogende baan en op een droog circuit altijd sneller of tenminste net zo snel als onze concurrenten. Dat de race niet meer werd hervat, was voor ons jammer. Maar vanuit veiligheidsoogpunt was het de juiste beslissing.”