10
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi R15 TDI: `s werelds eerste `tweede` generatie racewagen met dieselmotor

Efficiënte, zuinige auto’s zijn bij uitstek geschikt voor de 24 Uur van Le Mans. Een lichtgewicht constructie, milieuvriendelijke aandrijflijnen en vernuftige aerodynamica zijn belangrijke aandachtspunten op Le Mans, net zoals bij de ontwikkeling van auto’s voor serieproductie. Mede daarom biedt het reglement de ingenieurs bewust veel ruimte voor technologische innovaties.



Audi Sport heeft deze creatieve vrijheid ten volle benut en een nieuwe LMP1 racewagen op het asfalt gezet die zich duidelijk van alle voorgaande Le Mans sportwagens onderscheidt. “De Audi R15 TDI zit vol met technologische vindingen die nog nooit op een sportprototype zijn getoond,” verklaart Dr. Wolfgang Ullrich, Audi-sportdirecteur. “Voor een deel zijn we totaal nieuwe wegen ingeslagen.”


Zeer efficiënte TDI-krachtbron

Het hart van de Audi R15 TDI wordt gevormd door een nieuw ontwikkelde V10 TDI krachtbron die meer dan 442 kW/600 pk produceert, met een maximum koppel dat 1.050 Nm overstijgt. Dit fraaie stuk techniek weerspiegelt de huidige stand van zaken op het gebied van de door Audi uitgevonden TDI-technologie. De krachtcentrale is compacter en lichter dan de twaalfcilindermotor die in de Audi R10 TDI werd toegepast. Het brandstofverbruik, en de daaraan gerelateerde uitstoot van CO2, is eveneens teruggedrongen. Innovaties op het gebied van turbolading en brandstofinjectie zorgen tegelijkertijd voor een spontaner aanspreekgedrag van de motor. De Audi R15 TDI is bovendien uitgerust met een nieuwe generatie, nóg lichtere dieselpartikelfilters.



De aerodynamica, die een zeer grote rol speelt tijdens de duurrace op Le Mans, is tot in het extreme fijngeslepen. Net als bij de Audi A4 die de DTM-titel voor 2008 op zijn naam schreef, is de luchtstroom rond de Audi R15 geoptimaliseerd met behulp van CFD (Computational Fluid Dynamics). Tot de vele details die bij de eerste aanblik direct in het oog springen, horen de bijzondere achtervleugel en de relatief hoge neus.



Innovatief elektrisch boordnetwerk

Het elektrische systeem van de Le Mans racewagen is totaal nieuw: voor het eerst wordt gebruik gemaakt van lithium-ion accu’s, zoals die ook in sommige hybridevoertuigen worden toegepast. Deze zijn lichter dan conventionele accu’s en leveren een hogere spanning.



De koplampen van de Audi R15 TDI profiteren eveneens van deze extra kracht. Op Le Mans zal Audi voor het eerst deelnemen met dimlicht dat volledig uit LED’s bestaat. Deze lichtunits tonen de volgende generatie Audi LED-technologie voor personenauto’s.



Vol vernuft en innovatie

Het chassis en de wielophanging herbergen talloze vernieuwende toepassingen. Als gevolg van de verregaande aerodynamica werden de voor- en achterwielophanging hoger gepositioneerd. En dankzij de langere wielbasis en het geoptimaliseerde voertuiggewicht is de Audi R15 TDI aanmerkelijk lichtvoetiger dan zijn voorganger.



Audi is de enige automobielfabrikant die de 24 Uur van Le Mans wist te winnen met een dieselauto. “Met de Audi R15 TDI hebben we een solide basis gelegd om ook in 2009 te zegevieren,” zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.



De Audi R15 TDI viert zijn racedebuut tijdens de 12-uurs race op 21 maart in Sebring, Florida. Het Audi Sport Team Joest is van plan om tijdens de 24 Uur van Le Mans op 13 en 14 juni drie auto’s in te zetten.