01
maart
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi quattro-vierwielaandrijving keert terug in de autosport

Met een vierwielaangedreven sportwagen volgens het LMP1 (Le Mans-Prototype)-reglement vervult Audi in zijn ruim 30-jarige autosporthistorie opnieuw een pioniersrol, want als eerste fabrikant in de historie durft Audi het aan om een diesel-hybride in te zetten tijdens de 24 Uur van Le Mans. “De eerste testresultaten zijn veelbelovend en we zijn erg benieuwd, hoe deze nieuwe technologie het in combinatie met onze ultra-lichtgewicht constructie het op het circuit in Le Mans zal doen”, zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich.



Le Mans als laboratorium voor nieuwe technologieën

Het reglement voor Le Mans-prototypes biedt sinds enige tijd mogelijkheden voor nieuwe, milieuvriendelijke technologieën. Voor Audi is de 24-uursrace in Le Mans al sinds 1999 bijzonder geschikt als laboratorium voor innovaties die ook van belang zijn voor de serieproductie. Na de eerste Le Mans-overwinning met directe benzine-inspuiting (TFSI) in 2001 en de eerste diesel-overwinning met de TDI-motor in 2006 beleeft dit jaar een hybride-auto zijn première. Het reglement biedt daarbij niet alleen mogelijkheden voor nieuwe aandrijvingsvormen en herwinning van energie, maar staat voor het eerst ook de toepassing van vierwielaandrijving bij een Le Mans-prototype toe. Deze twee technologieën vormen samen een nieuwe vorm van aandrijving: e-tron quattro. Deze aandrijving heeft bij Audi een directe verbinding met serieproducten: de eerste testauto’s met de elektrische vierwielaandrijving e-tron quattro voor mogelijke serieproductie zijn al in gebruik.



Kinetische energie tijdens het remmen wordt als bewegingsenergie teruggewonnen

Bij de Audi R18 e-tron quattro wordt kinetische energie op de vooras tijdens het remmen teruggewonnen als bewegingsenergie. Deze wordt elektrisch opgeslagen in het vliegwiel, zodat er bij het accelereren weer een beroep op kan worden gedaan. De ruim 375 kW (510 pk) sterke V6-TDI-motor drijft net zoals tot dusver de achterwielen aan. Beide systemen vormen gezamenlijk het aandrijvingsconcept e-tron quattro als nieuwe vorm van vierwielaandrijving, die opnieuw een revolutie betekent, net zoals de permanente quattro-vierwielaandrijving  dankzij Audi vanaf 1980 in de personenautoproductie en vanaf 1981 in de autosport een duidelijke impuls gaf, waarvan de invloed decennialang merkbaar was en is.



Wereldkampioenschappen en andere titels in rally- en toerwagensport

Destijds bood Audi als eerste fabrikant met succes de permanente quattro-vierwielaandrijving in topmodellen en later in nagenoeg alle modellen aan. In de rallysport behaalde Audi met behulp van de quattro-vierwielaandrijving twee wereldtitels bij de merken en twee bij de rijders. Daarna waren er quattro-successen op het circuit met ondermeer kampioenstitels in de TransAm- en IMSA-GTO-serie in de Verenigde Staten, in de Duitse toerwagenserie DTM en in tweeliter-Supertoerwagenkampioenschappen over de hele wereld.



e-tron quattro vormt de nieuwe generatie vierwielaandrijving

De e-tron quattro vormt de nieuwe generatie vierwielaandrijving, waarbij opnieuw de autosport voorop loopt. De nieuwe Audi R18 e-tron quattro beleeft op 5 mei tijdens de zes-uursrace in het Belgische Spa-Francorchamps zijn wedstrijdpremière. Tijdens de 24 Uur van Le Mans op 16 en 17 juni zet het Audi Sport Team Joest twee auto’s met de innovatieve aandrijving in. Daarnaast brengt het team tijdens de 80e editie van de beroemdste lange-afstandsrace ter wereld ook twee klassiek aangedreven Audi’s R18 ultra aan de start, die, afgezien van het hybridesysteem, volledig identiek met de Audi R18 e-tron quattro zijn. “We zien, net als onze collega’s van de ontwikkeling voor de serieproductie, nog steeds potentieel bij de conventionele aandrijving”, zegt Audi-sportdirecteur Dr. Wolfgang Ullrich. “Daarom zijn we zeer verheugd dat de selectiecommissie van de ACO en de FIA onze inschrijvingen heeft geaccepteerd en we met vier auto’s aan de jubileumrace in Le Mans kunnen deelnemen.”



Beide technologieën ook in het nieuwe FIA-WK voor lange-afstandsraces

Ook in het nieuwe FIA-wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces kiest Audi dit jaar voor beide opties en zet zowel de conventionele dieselmotor als de diesel-hybride in. Beide varianten van de R18 beschikken over de ultra-lichtgewicht constructie, die de basis vormt voor het gebruik van extra hybridecomponenten.



In 18 maanden van de eerste ideeën tot aan de eerste test

In februari 2010 begonnen de technici van Audi Sport aan het e-tron quattro-project. Van de eerste conceptideeën tot aan de eerste testritten duurde het slechts anderhalf jaar. “Voor een technologie die op deze manier nog niet eerder in de autosport werd uitgeprobeerd en die zo ook nog niet in de serieproductie bestaat, is dat een relatief korte cyclus”, zegt Dr. Martin Mühlmeier, hoofd techniek bij Audi Sport. Zoals zovaak in het verleden wil Audi ook bij deze technologie wegbereider zijn. ‘Voorsprong door techniek’ betekent bij de Audi R18 e-tron quattro de ontwikkeling van een op zichzelf staand hybridesysteem inclusief de integratie, controle, software, algoritmen en verbindingen. Net zoals op andere vlakken werkt Audi Sport ook bij de vervaardiging van de componenten van het hybridesysteem samen met externe leveranciers. Williams WHP is partner in de ontwikkeling van de energie-opslag, Bosch is partner voor de motor-generator-unit (MGU).



Winnende Audi R18 verder ontwikkeld voor seizoen 2012

De Audi R18, waarmee Audi vorig jaar de 24 Uur van Le Mans won, is voor het seizoen 2012 verder ontwikkeld. Daarbij zijn de versies met hybridesysteem en met dieselmotor afgezien van de aandrijving volledig identiek, wat ook de logistiek voor Audi Sport en het team gemakkelijker maakt. Bij het ontwerp van de Audi R18 werd al rekening gehouden met de mogelijke toepassing van elektrische aandrijving. Om het extra gewicht van het hybridesysteem te kunnen compenseren, werd voor dit jaar nog meer gebruik gemaakt van lichtgewicht materialen.  De V6-TDI-motor werd grondig herzien en aangepast aan de nieuwe reglementen, die een vermindering van het vermogen met zo’n zeven procent als doel hadden. Dat werd onder andere bereikt door een kleinere opening van de luchtinlaat (diameter 45,8 mm in plaats van 47,4 mm) en een vermindering van de maximale turbodruk van 3,0 tot 2,8 bar. Bovendien werd de tankinhoud verkleind van 65 naar 60 liter en zelfs 58 liter voor de diesel-hybride. Nieuw is ook de versnellingsbak met een omhulsel van koolstofvezel, een première in de lange-afstandsracerij.



Tien overwinningen in Le Mans, sterke bezetting voor nieuw seizoen

Sinds Audi in 1999 voor het eerst deelnam aan de 24 Uur van Le Mans, heeft het team van Audi Sport in totaal tien overwinningen in de Franse lange-afstandsklassieker behaald. Zelfs de overwinning van Bentley in 2003 werd behaald met behulp van technologie die door Audi werd ontwikkeld. Dit jaar neemt Audi deel aan het nieuwe FIA-wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces (FIA World Endurance Championship – WEC). Er zijn races in Europa op de circuits van Spa-Francorchamps (België) en het Britse Silverstone plus de 24 Uur van Le Mans als hoogtepunt van het seizoen. In Noord- en Zuid-Amerika wordt er respectievelijk gereden op de circuits van Sebring in de Verenigde Staten en Interlagos in Brazilië. Daarnaast zijn er races in Bahrein, Fuji in Japan en het Grand Prix-circuit van Sjanghai in China. In totaal bestaat het Audi-rijderskader voor Le Mans en het WEC uit twaalf coureurs, inclusief Le Mans-recordwinnaar Tom Kristensen (Denemarken) en de winnaars van vorig jaar Marcel Fässler (Zwitserland), André Lotterer (Duitland) en Benoît Treluyer (Frankrijk). Nieuw in het kader zijn de Italiaan Marco Bonanomi, tot dusver testrijder, oud-DTM-coureur Oliver Jarvis uit Groot-Brittannië en de Fransman Loïc Duval, die vorig jaar de 12 Uur van Sebring won. Verder nog in het team zijn de Italiaan Dindo Capello, de Schot Allan McNish, de Duitsers Timo Bernhard en Mike Rockenfeller en de Fransman Romain Dumas.