22
augustus
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi Q5: maximale efficiency dankzij hightech

De efficiency van de Audi Q5 begint bij de motoren. Alle drie beschikbare krachtbronnen (benzine en diesel) hebben directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Turbo’s komen in plaats van cilinderinhoud en mede daardoor is de CO2-uitstoot van elke Audi Q5 minder dan 200g/km. De 2.0 TFSI-motor met standaard S tronic-versnellingsbak bijvoorbeeld levert een vermogen van 155 kW/211 pk en verbruikt desondanks slechts 8,5 l/100  km - duidelijk minder dan zijn concurrenten. En Audi blijft directe inspuiting voor benzinemotoren verder ontwikkelen. Het Audi Valvelift System (standaard op de 2.0 TFSI) kan de mate van opening van de kleppen variëren. Dat komt de trekkracht ten goede en tegelijkertijd zorgt het voor een vermindering van het verbruik (- 5%).


TDI: het succes van efficiency


Audi past al bijna 20 jaar TDI-technologie toe in zijn dieselmodellen en ook hier gaat de ontwikkeling verder. De TDI-krachtbronnen vormen een belangrijk onderdeel van Audi’s downsizing-strategie. De 2.0 TDI bijvoorbeeld levert een vermogen van maar liefst 125 kW/170 pk en een koppel van 350 Nm. Het gemiddelde verbruik blijft echter steken bij 6,7 l/100 km. En de 3.0 TDI V6 koppelt een vermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van 500 Nm aan een gemiddeld verbruik van slechts 7,5 l/100 km.

Doordat alle motoren voor de Audi Q5 een bijzonder hoog koppel genereren, is het mogelijk om de versnellingsbakoverbrengingen wat ‘langer’ te maken. Dit heeft een gunstige invloed op het verbruik zonder dat de prestaties daar onder lijden.


Efficiency tot in detail


Efficiency gaat verder dan de motoren. Ook bij secundaire systemen is nog veel winst te halen. Dat is bij de Audi Q5 goed gelukt. De speciale stuurbekrachtigingpomp gebruikt nooit meer olie dan op een bepaald moment noodzakelijk is en ook de airco werkt, net als de oliepomp bijzonder efficiënt. Daarbij werkt Audi continu aan een nog lagere interne weerstand van motoren en andere bewegende onderdelen.


Temperatuurmanagement en het terugwinnen van energie


Bij een koude motor wordt een deel van het koelsysteem ‘kortgesloten’ waardoor de motor sneller op (de zuinige) bedrijfstemperatuur is. En alle Audi Q5-versies hebben een systeem aan boord waarbij kinetische energie die vrijkomt bij het afremmen/uitrollen, wordt omgezet in elektrische energie. Deze wordt vervolgens opgeslagen in de accu. Al deze maatregelen samen zorgen voor een verbruiksvermindering van in totaal 15%. Dit komt overeen met circa 30 gram minder CO2-uitstoot per kilometer.


Winst bij transmissie


Ook de transmissies voor de Audi Q5 zijn afgestemd op een zo laag mogelijk verbruik. De Audi Q5 2.0 TFSI met 130 kW/177 pk, die naar verwachting in het derde kwartaal van 2009 wordt geïntroduceerd, heeft standaard een zesversnellingsbak. In deze uitvoering beschikt de bestuurder over een display dat de ideale schakelmomenten weergeeft. Het MMI Navigatie plus biedt bovendien de mogelijkheid een zo zuinig mogelijke route te plannen. De sterkste Audi Q5-uitvoeringen hebben standaard een zeventraps S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze transmissie dankt zijn efficiency onder meer aan het feit dat hij schakelt zonder de aandrijfkracht te onderbreken.


Een kwestie van (weinig) weerstand


Elke Audi Q5 is standaard uitgerust met banden met een extra lage rolweerstand. Deze banden van de nieuwste generatie doen qua veiligheidsniveau en dynamische eigenschappen niet meer onder voor ‘normale’ banden.

Ook in aerodynamisch opzicht behoort de Audi Q5 tot de top in zijn klasse: de Cw-waarde  van slechts 0,33 is de laagste Cw-waarde in zijn segment. Dit komt door de gestroomlijnde basisvorm, maar ook door details als de beklede onderzijde van de auto. Bovendien is de Audi Q5 relatief laag<