25
februari
2015
|
00:01
Europe/Amsterdam

Audi prologue Avant showauto schittert in Genève

Afgelopen november presenteerde Audi op de autoshow van Los Angeles de prologue conceptauto, als voorbode op de toekomstige designrichting van het merk. De Audi prologue Avant die volgende week in Genève debuteert gaat een stap verder en combineert sportiviteit, vorm en functie. Met een lengte van 5,11 meter en een breedte van 1,97 meter past het model naadloos in het luxesegment. De grote vijfdeursauto onderscheidt zich door een design met een langgerekte daklijn en uitzonderlijke lage D-stijlen waarin de quattro-genen subtiel terugkomen. Tegelijkertijd combineert hij die eigenschappen met sportiviteit en flexibiliteit.



Digitale communicatie via OLED-displays

De Audi prologue Avant biedt plaats aan een bestuurder en drie passagiers die digitaal met elkaar in verbinding kunnen staan via state of the art infotainment- en connectie-technologie. Het luxueuze interieur is gehuld in donkere tinten en de vormgeving ervan vormt één geheel met de digitale schermen van de Audi virtual cockpit - en de bediening ervan - die verder is doorontwikkeld voor de nabije toekomst. Het dashboard bestaat uit drie aanraakschermen. Daarnaast kunnen de bestuurder en de drie overige inzittenden een digitaal netwerk tot stand brengen via twee Organisch Light Editing Diodes (OLED) schermen bestaande uit organische LEDs. De zeer dunne, uitneembare OLED-schermen achterin – een afgeleide van de Audi-tablet in de nieuwe Audi Q7 – bieden de passagiers on-demand informatie en entertainment.



Nagenoeg serieproductierijpe aandrijflijn

De Audi prologue Avant vertrouwt op nagenoeg serieproductierijpe technologie voor de aandrijving. Hij is voorzien van de plug-in hybride aandrijflijn van de Audi Q7 e-tron quattro die deze zomer wordt geïntroduceerd. In de prologue Avant showauto levert de combinatie van een turbodiesel met een elektromotor nog imposantere prestaties. De 3.0 TDI-krachtbron (260 kW/353 pk) en de elektromotor (100 kW/136 pk) - geïntegreerd in de achttraps tiptronic-transmissie - leveren gezamenlijk 335 kW/455 pk aan systeemvermogen en een koppel van 750 Newtonmeter. Die krachten worden op de wielen overgebracht via quattro permanente all-wheel-drive. Het resultaat is onder andere een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden, een topsnelheid van 250 km/u en een gemiddeld brandstofverbruik van 1,6 liter op 100 km (43 g/km CO2).



Inductieladen

Het lithium-ion batterijpakket genereert 14,1 kWh aan vermogen en bezorgt de showauto van Audi een puur elektrisch rijbereik van 54 kilometer. Dankzij Audi wireless charging (AWC) kan de batterij ook via inductie worden opgeladen.



Vierwielbesturing dankzij all-wheel-drive stuursysteem

Het chassis van de Audi prologue Avant vertrouwt op adaptieve luchtdemping en het dynamische all-wheel-drive stuursysteem waarbij de achterwielen tot vijf graden mee kunnen sturen. Waarmee het comfort, de sportiviteit, de handling en de rijstabiliteit naar een nog hoger niveau worden getild.



Lees hier het volledige, Engelstalige persbericht.