25
april
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi presenteert vernieuwde Q5

 


De nieuwe Audi Q5 is er met keuze uit drie TDI-benzinemotoren en twee TFSI-benzinekrachtbronnen, alle met directe brandstofinspuiting en een Start-Stop-systeem. De 2.0 TDI (105 kW/143 pk, 320 Nm) is de meeste efficiënte motor binnen de reeks. In de Q5 met voorwielaandrijving en met handgeschakelde zesbak is hij goed voor een gemiddeld verbruik van slechts 5,3 l/100 km (CO2: 139 g/km). De Audi Q5 2.0 TDI quattro (130 kW/177 pk, 380 Nm) met de optionele zeventraps S tronic-transmissie heeft een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km. De Audi Q5 3.0 TDI quattro heeft een krachtige V6-motor (180 kW/245 pk, 580 Nm) die standaard is gekoppeld aan de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Deze combinatie is goed voor een ‘0-100 km/h’ in 6,5 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik: 6,4 l/100 km. 


Nieuwe 3.0 TFSI

Het benzinegamma van de Audi Q5 start met de 2.0 TFSI. Deze motor levert een vermogen van 165 kW/225 pk. Het maximale koppel bedraagt 350 Nm en het gemiddelde verbruik 7,6 l/100 km. Nieuw in het programma is de 3.0 TFSI V6 met supercharger (200 kW/272 pk, 400 Nm) in combinatie met de geavanceerde achttraps tiptronic automaat. De Audi Q5 3.0 TFSI quattro accelereert in 5,9 seconden van 0-100 km/h en haalt een topsnelheid van 234 km/h. Dit alles bij een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km.


Audi Q5 hybrid quattro

In de Audi Q5 hybrid quattro werkt een 2.0 TFSI (155 kW/211 pk, 350 Nm) samen met een 40 kW/54 pk sterke elektromotor. Het zogenaamde systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk en het koppel bereikt een piekwaarde van 480 Nm. Dit is goed voor hoge prestaties zoals een acceleratie van 0-100 km/h in 7,1 seconden en een topsnelheid van 225 km/h. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 6,9 l/100 km. De achttraps tiptronic automatische transmissie speelt een belangrijke rol in de hoge mate van efficiency. De elektromotor van de aandrijflijn is ondergebracht op de plaats waar zich normaal de koppelomvormer bevindt. Een speciale koppeling koppelt of ontkoppelt de TFSI- en de elektromotor. De 2.0 TFSI en de elektromotor kunnen dan ook onafhankelijk van elkaar of samen worden ingezet. De elektrische energie wordt opgeslagen in een compacte en lichte lithium-ion accu met een capaciteit van 1,3 kWh. 

De Audi Q5 hybrid quattro biedt keuze uit drie rijmodi: EV met de nadruk op elektrische aandrijving, D (een zo efficiënt mogelijk samenspel tussen TFSI- en elektromotor) en S (nadruk op sportiviteit, handmatig schakelen mogelijk).


Progressief design

Het herkenbare lijnenspel van de Audi Q5 is verder aangescherpt. De grille heeft nu scherpere hoeken in het bovenste gedeelte. Ook de koplampen hebben een nieuw design. Bij de versies met xenon-plusverlichting is de LED-dagrijverlichting opnieuw vormgegeven. Deze ‘lichtband’ komt dan ook terug in de achterlichtunits. Aan de achterzijde valt de gewijzigde diffuser met de geïntegreerde uitlaatpijpen op. De motorkap en de achterklep zijn gemaakt van gewichtsbesparend aluminium. Ook de Cw-waarde van 0,33 en het relatief lage gewicht (vanaf: 1.755 kg) dragen bij aan optimale efficiency.

Het interieur is licht gewijzigd. Zo zijn veel bedieningselementen nu afgewerkt met chroom. De middensconsole heeft accenten in hoogglans zwart. Het MMI navigatie plus-systeem is nu nog eenvoudiger te bedienen dankzij vier knoppen. De Audi Q5 blijft zeer veelzijdig: de kofferruimte heeft een inhoud van 540 tot maximaal 1.560 liter. Een elektrisch bediende achterklep is optioneel. De maximale aanhangerlast: 2.400 kg.


Lees het volledige persbericht