09
januari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi presenteert elektronica van de toekomst op CES Las Vegas

 



Audi toont een groot aantal assistentiesystemen die al beschikbaar zijn en het rijden comfortabeler en veiliger maken. De systemen voor de toekomst zijn nog doordachter: wanneer de bestuurder dat wil, maken ze het rijden eenvoudiger.



Piloted driving

Zo wordt deels autonoom rijden nog dit decennium technisch mogelijk. Audi laat met Piloted driving zien hoe filerijden er in de toekomst uitziet: bij snelheden tot 60 km/u helpt het deels autonoom rijden van Audi de bestuurder om de auto binnen bepaalde grenzen te besturen. Ook het optrekken en afremmen verloopt automatisch. Het systeem is gebaseerd op de adaptive cruise control met Stop & Go van Audi, aangevuld met zijwaartse geleiding. Twee radarsensoren houden alles tot 250 meter voor de auto in de gaten, waarbij een groothoekcamera de rijbaanmarkering registreert. 



Volledig automatisch parkeren met afstandsbediening of smartphone

Met behulp van Audi Piloted driving kan de auto in de toekomst ook automatisch worden in- en uitgeparkeerd, bijvoorbeeld in krappe parkeerplaatsen aan de kant van de weg, in garages of zelfs in parkeergarages. Lastig in- en uitstappen is verleden tijd: de bestuurder kan voor het parkeren uitstappen en via de afstandsbediening of smartphone de auto het commando geven zichzelf te parkeren. Met behulp van sensoren rijdt de auto dan automatisch in de parkeerplek, waarbij hij direct stopt wanneer er een obstakel wordt waargenomen. Zodra de auto op de parkeerplek staat, worden de motor en de ontsteking uitgeschakeld en de portieren gesloten. Het verlaten van de eigen garage of een parkeerplek verloopt net zo gemakkelijk: wanneer de auto uit de garage is gereden, kunnen bestuurder en passagiers eenvoudig instappen en wegrijden.



Audi connect: Long Term Evolution (LTE) voor sneller mobiel dataverkeer 

Onder de noemer ‘Audi connect’ vallen alle toepassingen en ontwikkelingen die Audi’s verbinden met de eigenaar, het internet, de infrastructuur en andere voertuigen. Audi connect levert op maat gemaakte diensten, van navigatie via Google Earth-beelden en Google Maps Street View, via Audi online-verkeersinformatie tot sociale netwerken als Facebook en Twitter. 



De internetdiensten en -technologieën zorgen voor nog meer comfort en rijplezier. Binnen afzienbare tijd ondersteunt de nieuwe draadloze communicatiestandaard Long Term Evolution (LTE) ook internetverkeer, waarmee grote hoeveelheden data, zoals muziek en films in HD-kwaliteit, razendsnel kunnen worden verstuurd. Zo kunnen passagiers in de auto dankzij de ingebouwde WLAN-hotspot tegelijkertijd verschillende mobiele apparaten voor uiteenlopende toepassingen gebruiken. Meer en meer zal de auto zich in de toekomst ontwikkelen van vervoersmiddel tot een mobiel apparaat dat zijn gebruikers in staat stelt om ook onderweg online te zijn. Audi streeft ernaar om de eerste dienstaanbieder in de auto-industrie te worden, die de nieuwe LTE-standaard volledig in auto’s integreert. Nog dit jaar zijn de eerste LTE-toepassingen leverbaar.



Car-to-X-communicatie 

Een ander belangrijk onderdeel van Audi connect, car-to-X-communicatie, biedt volop nieuwe mogelijkheden om het rijden veiliger, zuiniger en meer ontspannen te maken. Zo kan bijvoorbeeld door de onderlinge verbinding tussen auto’s via het door meerdere fabrikanten gebruikte Automotive WLAN sneller worden gewaarschuwd voor gevaarlijke omstandigheden als gladde wegen. Door verbinding met verkeerslichten kan ook beter worden geanticipeerd op groen licht, terwijl ook informatie over files of stremmingen sneller en nauwkeuriger wordt doorgegeven.



Audi virtual cockpit

Audi virtual cockpit is het dashboard van de toekomst. Audi werkt hard aan nieuwe concepten voor het bedienen van instrumenten en de weergave van informatie. Een voorbeeld hiervan is het vrij te programmeren dashboard, waarop de bestuurder de virtuele displays naar eigen voorkeur kan rangschikken. Optisch zijn deze nauwelijks van de huidige fysieke instrumenten te onderscheiden, maar ze bieden veel meer flexibiliteit. Zo is informatie over de auto, de omgeving en het infotainment eenvoudig op elk gewenst moment te raadplegen en wordt deze altijd op een optimale wijze weergegeven. Wanneer de bestuurder dat wenst, kan de nadruk bij de informatie bijvoorbeeld liggen op de optimale werking van het systeem, de best mogelijke routegeleiding, de uitleg over de actieve assistentiesystemen, of op een betere afleesbaarheid van de instrumenten. Audi virtual cockpit is gebaseerd op TFT-technologie. De hoge beeldschermresolutie zorgt voor een scherp, helder beeld. 



Displays met 3D-technologie 

In de bestaande Audi-modellen zijn de beeldschermen al van hoge kwaliteit. Tijdens de CES in Las Vegas toont Audi de volgende stap: displays met 3D-technologie. Door kleine optische lenzen op het beeldscherm wordt het beeld opgedeeld in verschillende richtingen voor het linker en het rechter oog. Dit zorgt voor een waarneming in drie dimensies, zonder dat daarvoor een 3D-bril gedragen hoeft te worden. Audi presenteert de 3D-displays in twee verschillende uitvoeringen. De eerste versie met Two-View-technologie omvat een kleine camera die de oogbewegingen van de gebruiker volgt. Gebaseerd op de gegevens van de camera berekent speciale software het getoonde beeld zo, dat er altijd een perfect 3D-beeld wordt waargenomen.



De tweede variant maakt gebruik van Multi-View-technologie, waarmee een 3D-waarneming vanuit verschillende standpunten mogelijk is, zodat meerdere personen er tegelijkertijd gebruik van kunnen maken. Het beeld wordt dankzij een geavanceerd computerproces in 28 verschillende perspectieven weergegeven. 



3D-geluid: volgende dimensie in muziekweergave

Audi is al jaren toonaangevend op het gebied van geluidssystemen in de auto. Nu presenteert het merk de volgende dimensie, in de meest letterlijke zin van het woord, want 3D-geluid zorgt voor een driedimensionale, ruimtelijke weergave van muziek in de auto. Deze inspirerende techniek kan op de vakbeurs in Las Vegas in een prototype met de naam ‘Audi Q7 sound concept’ en via een speciale geluidsweergave worden ervaren. Ook in de Q7 sound concept is het uit de Q7-modelreeks bekende Advanced Sound System de basis. Het prototype is echter voorzien van 23 luidsprekers en een versterker met een vermogen van meer dan 1.400 Watt. Speciaal voor de ruimtelijke weergave zijn vier aparte luidsprekers ingebouwd, waaronder twee tweeters bovenaan de dakstijlen. Volgend jaar al wordt 3D-geluid in een nieuw Audi-model toegepast.



Optimaal zichtbaarheid

Ook op het gebied van verlichting is Audi toonaangevend. In veel Audi-modellen worden al LED-koplampen geleverd. Daarnaast wordt er hard gewerkt aan nieuwe technologieën, vooral gebaseerd op intelligente toepassingen en volledig elektronische regeling. Zo kan de verlichting nog sneller en nauwkeuriger worden aangepast aan de omstandigheden buiten. Door communicatie met de omgeving op diverse manieren wordt de actieve veiligheid verbeterd, terwijl de volledig elektronisch geregelde verlichting van de toekomst dankzij diverse dynamische functies naar een nog hoger niveau wordt getild.



Audi Matrix LED-koplampen

Audi duidt de koplamptechnologie van de toekomst aan als ‘Audi Matrix LED-koplampen’. Hierbij wordt de lichtbundel bij groot licht verdeeld in een groot aantal individuele velden. De afzonderlijke diodes worden ondersteund door lenzen of reflectoren, zodat ze altijd een goede verlichting bieden, zonder te hoeven draaien. Afhankelijk van de situatie worden ze eenvoudigweg afzonderlijk aan- of uitgeschakeld of gedimd. De Audi Matrix LED-koplampen krijgen de benodigde informatie van een camera, het navigatiesysteem of extra sensors. Wanneer de camera andere voertuigen registreert, doven de innovatieve koplampen het betreffende gedeelte van het groot licht uit, zodat verblinding wordt voorkomen. De koplampen kunnen ook de ruimte tussen meerdere voertuigen in complexe situaties verlichten. Op basis van de gegevens van het navigatiesysteem anticipeert de koplamp op een naderende bocht en draait mee om de weg te verlichten, nog voordat de bestuurder aan het stuurwiel heeft gedraaid.



Achterlichten met laser-technologie

Het laserlicht aan de achterkant komt vanuit een laserdiode en toont achteropkomende bestuurders een helder signaal. Bij goed zicht wordt het laserlicht vanuit de achterlichten, dat enigszins omlaag schijnt, waargenomen als een rode lijn op het wegdek, wat de achteropkomende bestuurder aanspoort om voldoende afstand te houden. Bij mist of opspattend water raakt de laserstraal de waterdruppels in de lucht en maakt deze zichtbaar. Dan wordt de lijn waargenomen als een driehoek, zodat de achterlichten eruit zien als een grote gevarendriehoek.



OLED-technologie voor gelijkmatig licht met weinig energie

De OLED-technologie, waarbij de afkorting staat voor ‘organic light emitting diodes’, is een ander voorbeeld van de pioniersrol die Audi op het gebied van autoverlichting vervult. Anders dan de nu gebruikte LED’s met halfgeleidende kristallen worden OLED’s van een organisch materiaal gemaakt. Het materiaal wordt in een extreem dunne laag van slechts enkele duizendsten van een millimeter aangebracht op een glad oppervlak. Wanneer er een elektrische spanning op komt, zenden de moleculen fotonen uit, waardoor het oppervlak oplicht. Dit zorgt voor een zeer gelijkmatig licht, waarvoor slechts weinig energie nodig is. OLED-technologie kan voor verlichting in de auto of in achterlichten worden toegepast. Een andere variant van OLED-techologie wordt aangeduid als ‘the swarm’.

Hierbij hebben Audi-technici de achterkant van een auto omgevormd tot een groot constant lichtoppervlak, met talloze flikkerende kleine lichtpuntjes. De bewegingen van de rode puntjes volgen de bewegingen van de auto: wanneer de auto naar rechts afbuigt, stromen ze naar rechts, wanneer de auto afremt, stromen ze snel naar voren, hoe sneller de auto rijdt, hoe sneller ze bewegen. Zo kan de achteropkomende bestuurder altijd meteen zien wat de bestuurder in de auto ervoor doet. Ook de AMOLED-technologie (active matrix organic light emitting diode), ook wel aangeduid als ‘digitale achteruitkijkspiegel’, is een interessante ontwikkeling in de vorm van een camera en monitor, die Audi al toepaste in de R18 e-tron quattro raceauto, waarmee de 24 Uur van Le Mans gewonnen werd.



Audi ondersteunt ontwikkeling halfgeleiders

Vrijwel alle innovaties die Audi in auto’s toepast, zijn nauw verbonden met de vooruitgang in de micro-elektronica. Halfgeleiders worden in vrijwel elk segment van een auto gebruikt, tot aan de regeling van de portiervergrendeling, de verstelling van de stoelen en de verlichting. In grote Audi-modellen worden nu al meer dan 6.000 chips verwerkt. Deze toename van functies vraagt om een groei van de bandbreedte voor datanetwerken in de auto en integratie van de diverse computers en regeleenheden. Audi ondersteunt de ontwikkeling van halfgeleiders, waarbij er aan de chips strenge eisen worden gesteld, ondermeer op het gebied van duurzaamheid, integratie en gewichtsbesparing. Vroeger gaven autofabrikanten aan een toeleverancier de opdracht om een regeleenheid te ontwikkelen, waarbij een groot deel van de verantwoordelijkheid voor de componenten werd gedelegeerd, maar Audi-technici praten nu direct met de fabrikanten van halfgeleiders. Deze intensieve dialoog zorgt voor meer begrip bij alle betrokkenen en leidt zo tot meer efficiëntie en spannende nieuwe technologieën.