09
december
2008
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi presenteert de nieuwe Audi R8 5.2 FSI V10

De krachtbron van de Audi R8 5.2 FSI heeft onmiskenbaar race-genen. Technologieën als de directe brandstofinspuiting (FSI), de dry sump-smering en de variabele kleptiming hebben hun kracht én uithoudingsvermogen onder meer bewezen tijdens de roemruchte 24-uurs-race van Le Mans, die Audi nu al 8 keer heeft gewonnen. Daarbij is de nieuwe V10 grotendeels identiek aan de motor van de onlangs gepresenteerde GT3-raceversie van de Audi R8.

In de Audi R8 5.2 FSI levert de motor met een cilinderinhoud van 5.204 cm3 een koppel van 530 Nm bij 6.500 tpm en een vermogen van 386 kw/525 pk bij 8.000 tpm. Het specifieke vermogen bedraagt 100,9 pk per liter en aangezien de Audi R8 5.2 FSI slechts 1.620 kilo weegt (handgeschakelde zesbak), heeft elke pk slechts 3,09 kilogram voort te bewegen. De motor van de Audi R8 5.2 FSI weegt 258 kg. Daarmee is hij maar 31 kilo zwaarder dan de V8. Door de blokhoek van 90 graden ligt het zwaartepunt van de motor laag en dat komt het weggedrag ten goede.



Topprestaties



De Audi R8 5.2 FSI sprint in slechts 3,9 seconden van 0-100 km/h. De versie met de sequentiële R tronic-transmissie bereikt nog eens 8,1 seconden later een snelheid van 200 km/h. De topsnelheid bedraagt 316 km/h. Deze prestaties gaan vergezeld van een indrukwekkend sportief geluid met, afhankelijk van het toerental, diepe bastonen en hoge uithalen – de toerenbegrenzer komt pas bij 8.700 tpm in actie. De directe brandstofinjectie met inspuitdrukken tot 120 bar is goed voor de prestaties én het verbruik. De Audi R8 5.2 FSI R tronic gebruikt gemiddeld 13,7 l/100 km.

De Audi 5.2 FSI wordt standaard geleverd met een zeer precies werkende handgeschakelde zesversnellingsbak. De optionele, supersnel schakelende R tronic sequentiële transmissie met ‘flippers’ aan het stuur zorgt voor een authentiek het racegevoel. Voor een flitsende start is de Audi R8 5.2 FSI standaard uitgerust met launch control. Dit regelt de wielslip elektronisch, zowel bij de versie met zesbak als bij de R tronic-uitvoering.


Dwarskrachten tot 1,2 G


De optimale gewichtsverdeling van de Audi R8 (44% vóór, 56% achter) komt voor een belangrijk deel op het conto van de centrale plaatsing van de motor. Samen met de dual whisbone-ophanging (aluminium) vóór en achter en de 19-inch wielen (bandenmaat 235/35 vóór, 295/30 achter) vormt dat de basis voor een uitermate stabiel weggedrag en directe reacties op stuurcommando’s. Waar de omstandigheden het toelaten, zijn met de Audi R8 5.2 FSI dwarskrachten tot 1,2 G haalbaar.

Uiteraard is de Audi R8 5.2 FSI standaard voorzien van Audi magnetic ride, waarbij de schokdempers zich automatisch aan de rijomstandigheden aanpassen. Het remsysteem is ruim bemeten. Vóór zorgen geventileerde en radiaal doorboorde 380-mm schijven en remklauwen met acht zuigers voor maximale remkracht. Achter bedraagt de schijfdiameter 365 mm. Hier worden remklauwen met vier zuigers toegepast. Een remsysteem met keramische schijven is optioneel. Deze schijven zijn zeer licht en vallen op door hun uitzonderlijke uithoudingsvermogen onder zware belasting en lange levensduur (300.000 km).

Ook deze Audi R8 maakt gebruik van het Audi Space Frame. Dit frame is uitermate licht: inclusief het magnesium frame voor de motor weegt het slechts 210 kg. Desondanks biedt het de beste stijfheid in zijn klasse. Daarmee draagt het bij aan de hoge mate van dynamiek én comfort.


Nog scherper


Het uiterlijk van de Audi R8 5.2 FSI is nog scherper dan dat van de veelvuldig geprezen en onderscheiden versie met V8. Onderscheidende elementen zijn onder andere de in hoogglans gelakte luchtinlaten en de chromen afwerking van de grille. Ook de bredere dorpels en de scherper aangezette ’sideblades’ zijn typische V10-kenmerken. Uiteraard is<