01
maart
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi presenteert A3 concept in Genève

De Audi A3 concept is 4,44 meter lang en 1,84 meter breed, maar slechts 1,39 meter hoog. Dat onderstreept het dynamische karakter. Het ontwerp straalt de sportieve elegantie van Audi uit. Aan de voorkant vallen de single-frame grille en de koplampen met de door Audi ontwikkelde LED-technologie van de nieuwste generatie op. Ook aan de zijkant is de A3 concept met zijn lage daklijn en vlakke C-stijl direct als Audi herkenbaar. De achterkant omvat ondermeer een diffusor-eindstuk van koolstofvezel en metaal en twee grote eindstukken van het uitlaatsysteem. Dankzij hoogwaardige, moderne materialen en technologieën kon het gewicht van de carrosserie laag gehouden worden. De portieren, de motorkap en de achterklep zijn gemaakt van aluminium. Het totale gewicht van de Audi A3 concept bedraagt slechts 1.540 kg.



Ook het interieur biedt volop ruimte. De wielbasis van 2,63 meter is de langste in het segment. Het dashboard is helder en overzichtelijk. Op de middenconsole bevinden zich vier grote ronde uitstroomopeningen en de bedienknoppen voor de automatische klimaatregeling. Het MMI-infotainmentsysteem kan eveneens vanaf de middenconsole worden bediend, ondermeer met het MMI aanraakscherm dat binnenkort in de serieproductie wordt opgenomen. Dankzij een UMTS-module en een WLAN-hotspot is er volledige internet-toegang beschikbaar.



De 2,5-liter vijfcilindermotor is voorzien van turbo- en FSI-technologie. Het maximum koppel bedraagt 500 Nm en is in een breed toerenbereik van 1.600 tot 5.300 t/min. beschikbaar. Het geluid va de motor herinnert aan de Audi’s van de jaren tachtig en de grote rallysuccessen die destijds met de Audi quattro werden behaald. De acceleratie van 0-100 km/u verloopt in 4,1 seconden, de topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het gemiddeld verbruik bedraagt 9,1 liter per 100 km. Het onderstel van de Audi A3 concept is afgeleid van de actuele RS 3 Sportback met een McPherson-constructie en aparte asdragers vóór en vier bevestigingspunten op de achteras.