04
mei
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi opent klantensportcentrum voor R8 LMS

“Naast de deelname aan de DTM en de 24 Uur van Le Mans is het klantensportprogramma met de Audi R8 LMS de derde activiteit van Audi Sport die steeds belangrijker wordt”, verklaart Michael Dick, als lid van de raad van bestuur van Audi verantwoordelijk voor technische ontwikkeling. Hij opende het nieuwe gebouw samen met dr. Wolfgang Ullrich, directeur van Audi Sport. “Met het klantensportcentrum hebben we een manier gecreëerd om het gestaag groeiende aantal klanten van de R8 LMS optimaal van dienst te kunnen zijn”, aldus Dick.


Vorig jaar werd de Audi R8 LMS vooral ingezet door teams die al met Audi samenwerkten. In het seizoen 2010 wordt de inzet nu voor het eerst toevertrouwd aan privéteams, die echter wel technische ondersteuning van Audi Sport krijgen. “De vraag naar de R8 LMS is enorm”, zegt Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “We konden voor 2010 niet zo veel auto’s produceren als we hadden kunnen verkopen. Daarom hebben we ons eerst op de Europese markt gericht. Het nieuwe klantensportcentrum laat duidelijk zien welk belang de klantensport voor Audi heeft.”


 

Audi Sport levert in 2010 zo’n 20 R8’s LMS af


Audi Sport zal in het jaar 2010 zo’n twintig exemplaren van de Audi R8 LMS aan klanten afleveren. Nog eens tien auto’s waarvan de techniek door middel van een update-kit op de meest recente stand is gebracht, racen al sinds vorig jaar. Om de bezitters van deze auto’s de best mogelijke service te kunnen bieden, is het nieuwe klantensportcentrum in het leven geroepen.


Kantoren, showroom en onderdelenmagazijn


De straatversie van de Audi R8 wordt in Neckarsulm gebouwd, terwijl de R8 LMS uit Heilbronn-Biberach komt. Het nieuwe gebouw vlak bij het hoofdkwartier van Audi Sport in Ingolstadt heeft een oppervlakte van 950 vierkante meter en bestaat uit kantoren, een showroom en een groot onderdelenmagazijn.


Het klantensportcentrum garandeert een sterk punt van Audi: de wereldwijde logistiek. Audi-klanten uit de autosport profiteren ervan dat de meeste leveranties van onderdelen via dezelfde processen verlopen als de logistiek voor de wereldwijde verkoop van Audi-serieproducten. Via deze beproefde kanalen worden nu ook de onderdelen voor de R8 LMS geleverd. Nu is dat al goed voor de teams in Europa, maar in de toekomst kunnen ook teams in andere werelddelen op deze service rekenen. Een volgende stap is de samenwerking met partners, zoals Audi-importeurs, om de leveranties op de diverse markten snel en efficiënt te verzorgen.


Zeven Audi’s R8 LMS op de Nürburgring


De meeste teams hebben de eerste races met de Audi R8 LMS in het seizoen 2010 al achter de rug. Drie teams, ABT Sportsline, Black Falcon en Phoenix Racing, nemen op 15 en 16 mei met in totaal zeven Audi’s R8 LMS deel aan de 24-uursrace op de Nürburgring. Audi Sport levert daarbij, zoals bij alle andere GT3-races in Europa, de nodige technische ondersteuning. De keuze van de rijders en het voorbereiden en inzetten van de auto’s is de taak van de teams.


Vorig jaar won het team ABT Sportsline bij de eerste deelname van de R8 LMS aan de 24-uursrace op de Nürburgring direct de GT3-klasse en eindigde als tweede in het algemeen klassement. Het team zet ook in 2010 twee R8’s LMS in, waarbij Audi-fabriekscoureurs Mattias Ekström, Oliver Jarvis, Lucas Luhr en Timo Scheider deel uitmaken van de rijdersbezetting. Het team Phoenix Racing, dat drie Audi’s inzet, heeft met Mike Rockenfeller en Marcel Fässler eveneens twee Audi-fabriekscoureurs binnen de gelederen. Ook twee van de succesvolste ex-fabrieksrijders van Audi, Frank Biela en Hans-Joachim Stuck, komen voor Phoenix Racing uit.

ru/js.js>