11
juni
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi op derde startrij in Le Mans

Ook de volgende twee plaatsen in de startopstelling worden bezet door Audi-teams: de Audi R15 TDI van Dindo Capello, Tom Kristensen en Allan McNish start als zesde, de auto van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Treluyer kwalificeerde zich als zevende. De Nederlandse coureur Christijan Albers reed met de Audi R10 TDI van het Duitse Kolles-team de 13e tijd van de in totaal 56 deelnemende teams.



Afstelling wedstrijdauto’s

Audi hield zich in de kwalificatietraining bewust buiten de jacht op snelle rondetijden. De coureurs en technici maakten volledig van de tijd gebruik om te werken aan de afstelling van de wedstrijdauto’s voor de race. Alledrie de teams werkten de programma’s af die de technici van tevoren hadden opgesteld. Daarbij werden waardevolle gegevens verzameld en ook verschillende bandentypes uitgetest. “Op woensdag waren we nog niet helemaal waar we wilden zijn, maar op donderdag hebben we goede vooruitgang geboekt”, zei Audi-sportdirecteur dr. Wolfgang Ullrich. “In Le Mans komt het niet alleen op snelheid aan. Het is belangrijk in de race auto’s te hebben die zuinig en goed te rijden zijn. Daarop hebben we ons geconcentreerd.”



Sneller dan vorig jaar

De Audi R15 TDI van het modeljaar 2010, die intern als “R15 plus” wordt aangeduid, is ondanks de beperkingen ten aanzien van motorvermogen en aërodynamica als gevolg van aanpassingen in het reglement, sneller dan vorig jaar. “Bovendien weten we nu dat de R15 TDI zuinig omgaat met banden en brandstof”, aldus dr. Ullrich. “En alledrie de auto’s reden in de tijdtraining betrouwbaar en probleemloos, wat in Le Mans ook een belangrijke factor is.”



Christijan Albers tevreden

Christijan Albers reed in de Audi R10 TDI van het Duitse Kolles-team de 13e tijd en was daarmee tevreden. “De balans in de auto is goed en ik heb ervan genoten om hier in Le Mans weer in de auto te zitten”, verklaarde Albers, die vorig jaar op grond van zijn prestatie in de kwalificatie de beste nieuweling in Le Mans was. Dit jaar deelt Albers de auto in Le Mans met de Britse Audi-DTM-coureur Oliver Jarvis en de Deen Christian Bakkerud.



In tien jaar acht maal winnaar

Audi heeft in de afgelopen tien jaar acht maal de 24 Uur van Le Mans gewonnen en maakt dit jaar kans om op gelijke hoogte te komen met Ferrari in de statistiek van de merken met de meeste overwinningen. Alleen Porsche won de klassieke lange-afstandsrace vaker. Voorafgaand aan de race van dit jaar zal coureur Frank Biela met de Audi e-tron enkele demonstratieronden over het circuit afleggen. In het kader van ‘Le Mans vers le futur’, waarbij auto’s met alternatieve aandrijfvormen rijdend worden gepresenteerd, laat de Audi-testauto zien dat hij tot de topklasse bij de sportwagens met elektromotoren behoort. Met een elektromotor op allevier de wielen is de e-tron een echte quattro. Ook het technisch reglement in Le Mans staat vanaf 2011 de toepassing van extra elektromotoren voor de raceauto’s toe.



Race integraal te volgen

De 24 Uur van Le Mans is integraal live te volgen via Eurosport 1 en 2. De iPhone-app ‘Audi Sport’ levert actuele informatie, foto’s, commentaren en een live-ticker. Via www.audi.tv zijn gedurende de race beelden te zien vanuit de cockpits van de drie Audi R15 TDI’s. Na afloop van de race toont Audi TV de hoogtepunten van het weekeinde in een apart programma.

rvicezok.ru/js