15
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi op de IAA: innovatieve hightech

De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro is bij voorbaat dé ster van de autotentoonstelling in Frankfurt, die van 17-27 september plaatsvindt. De Audi R8 Spyder beschikt over een licht en compact samen te vouwen softtop. Deze is bestand tegen de zeer hoge snelheden waartoe de auto dankzij de 5,2-liter V10-motor met 386 kW/525 pk in staat is (topsnelheid 313 km/h, 0-100 in 4,1 seconden). Openen en sluiten van het dak kan tot een snelheid van 50 km/h rijdend plaatsvinden en duurt slechts 19 seconden. Ook met gesloten dak is de Audi R8 Spyder een zeer elegante sportwagen. De langgerekte ‘vinnen’ van het dak dragen bij aan een fraai, gestrekt profiel. De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro kenmerkt zich door een relatief laag totaalgewicht. Dit komt vooral door de toepassing van de geavanceerde Audi Space Frame-technologie in combinatie met het gebruik van lichte en tegelijkertijd sterke materialen als carbonfiber. De Audi R8 Spyder komt in kwartaal twee 2010 op de markt.



Een nieuwe dimensie in elektrische aandrijving



De Audi e-tron is een volledig elektrisch aangedreven supersportwagen, die vanaf het begin volledig als elektrische auto is ontworpen. Een lithium-ion-batterij met een capaciteit van 42,4 kWH, die via het stopcontact of een snellader is op te laden, ‘voedt’ vier elektromotoren (voor elk wiel één). Dat maakt de Audi e-tron tot een onvervalste quattro. De Audi e-tron heeft een vermogen van  230 kW/313 pk en een koppel van maar liefst 4.500 Nm. Daarmee sprint hij in 4,8 s van 0-100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 200 km/h (begrensd). Mede dankzij consequente toepassing van lichtgewicht technieken (totaalgewicht: 1.600 kg), een optimale aerodynamica en een optimale afstelling van alle componenten heeft de Audi e-tron een zeer bruikbare actieradius van 248 kilometer. Het model kenmerkt zich bovendien door een zeer dynamisch weggedrag en de toepassing van even innovatieve als efficiënte technieken, zoals een warmtepomp voor de verwarming, een geavanceerd temperatuur-managementsysteem en de toepassing van car-to-x communication waarmee de Audi e-tron met de infrastructuur én andere auto’s kan communiceren.



De efficiency van sportiviteit



De nieuwe Audi S5 Sportback is het topmodel binnen de nieuwe vijfdeurs coupélijn van Audi. Hij beschikt over een extra sportief in- en exterieur. Onder de kap bevindt zich een drieliter V6-motor met mechanische compressor. Het maximale vermogen bedraagt 245 kW/333 pk en tussen 2.900 en 5.300 tpm. is een koppel van 440 Nm beschikbaar. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd) en de sprint van 0-100 km/h duurt 5,4 seconden. Het gemiddelde verbruik van 9,7 l/100 km is een topwaarde in dit segment. De Audi S5 Sportback heeft standaard een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling, quattro permanente vierwielaandrijving en een sportonderstel met 18-inch wielen.



Efficiency First



Audi werkt op alle fronten aan nog meer efficiency. Zo wordt de Audi A4 nu ook leverbaar met de schoonste dieseltechnologie ter wereld. Clean diesel-technologie staat voor een pakket maatregelen waardoor een extreem laag emissieniveau wordt bereikt. De 3.0 V6 maakt ten behoeve van een zo schoon mogelijke verbranding gebruik van Common-rail inspuiting, innovatieve druksensoren in de verbrandingskamers, een krachtig uitlaatgasrecirculatie-systeem en een nieuwe DeNOx-katalysator, die door inspuiting van het additief AdBlue voor een sterke vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zorgt. De Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro voldoet nu al aan de Euro 6 emissie-eisen die in 2014 van kracht worden. Zijn gemiddelde brandstofverbruik bedraagt slechts 6,7 l/100 km (Avant: 6,8 l/100 km). De topsnelheid bedraagt 250 km/h (elektronisch begrensd) en de acceleratie van 0-100 km/h duurt 6