03
maart
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi met drie wereldprimeurs in Genève

De nieuwe Audi TT RS is in alle opzichten een raszuivere sportwagen. Dat begint met zijn vijfcilinder motor - een concept met een lange traditie bij Audi. De compleet nieuwe, compacte en lichte (183 kg) krachtbron is dwars voorin geplaatst, heeft een inhoud van 2,5 liter en is voorzien van directe benzine-injectie en turbotechnologie. Het topvermogen bedraagt 250 kW/340 pk. Aangezien de TT RS dankzij de innovatieve Audi Space Frame-technologie slechts 1.450 kg weegt (roadster 1.510 kg), hoeft elke pk slechts 4,3 kilogram in beweging te zetten. Samen met het hoge koppel van 450 Nm (beschikbaar tussen 1.600 en 5.300 t/min.) zorgt dat voor indrukwekkende prestaties. Dankzij quattro permanente vierwielaandrijving hebben de Audi TT RS-modellen altijd optimale grip. Dat komt bijvoorbeeld tot uiting in de traditionele 0-100 km/h-sprint: de coupé-uitvoering heeft daarvoor slechts 4,6 seconden nodig (roadster: 4,7 seconden). De topsnelheid van beide Audi TT RS-modellen is begrensd op 250 km/h. Door de begrenzer uit te schakelen (optie) wordt die verhoogd tot 280 km/h. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Audi TT RS bedraagt slechts 9,2 l/100 kilometer (roadster 9,5 l). De vijfcilinder motor kenmerkt zich dus door kracht en efficiency, maar ook door een indrukwekkende sound. Door de Sport-knop op de middenconsole in te drukken, gaat een speciale klep in het uitlaatsysteem open waardoor de motor nog alerter reageert op bewegingen van het gaspedaal én het geluid intenser wordt. Een compromisloos sportuitlaatsysteem is optioneel leverbaar.


Ontwikkeld door quattro GmbH


De Audi TT RS is evenals de Audi’s RS4 en RS6 ontwikkeld door quattro GmbH. Dit bedrijfsonderdeel van Audi maakte van de Audi TT RS een echte rijdersauto. Dat zit hem in de ongebreidelde kracht van de motor, maar ook in overbrengingsverhoudingen van de zesversnellingsbak. Uiteraard is de Audi TT RS voorzien van quattro permanente vierwielaandrijving. Het onderstel van de Audi TT RS is daarbij uitermate sportief van opzet. Ten opzichte van de normale Audi TT-modellen is het verder verlaagd (10 mm) en extra stug uitgevoerd. Als optie is Audi magnetic ride beschikbaar, een adaptief dempingsysteem met twee voorkeuzestanden (normaal en sportief). Het remsysteem bestaat uit geventileerde en geperforeerde schijven vóór (370 mm) en geventileerde schijven achter (310 mm) in combinatie met zwarte RS-remklauwen met vier zuigers. Deze zeer krachtige reminstallatie is zichtbaar door de 18 inch lichtmetalen velgen met 245/45-banden. Het standaard ESP heeft een sport-stand. Alle vormen van assistentie blijven dan achterwege.


In alles een RS


De Audi TT RS onderscheidt zich ook uiterlijk van de andere modellen binnen de TT-reeks. Van voren vallen de voorspoiler met splitter en de grote luchtinlaten direct op. Dat geldt ook voor de Xenon plus koplampen en LED-dagrijverlichting. Van achter springen de twee ovale uitlaatpijpen, die zijn opgenomen in een zwarte diffuser, in het oog. Een vaste achterspoiler is standaard. Een achterspoiler die vanaf bepaalde snelheden automatisch tevoorschijn komt, is optioneel. Ook het interieur van de Audi TT RS is sportief tot in detail. Dat begint met de zwarte kleurstelling. Het sportstuur is dik, met geperforeerd leer bekleed en aan onderzijde afgeplat. De Audi TT RS beschikt bovendien over een bestuurdersinformatiesysteem. Daarmee is het mogelijk om bijvoorbeeld de turbodruk, de olietemperatuur én rondetijden op te roepen. De sportstoelen hebben standaard verwarming en zijn bekleed met een combinatie van leer en alcantara. De stiksels zijn zilverkleurig. De pedalen en de voetsteun zijn uitgevoerd in aluminium-look.

De Audi TT RS verschijnt in het derde kwartaal op de markt - de prijzen zijn nog niet bekend.


De Audi A4 allroad quattro


Een andere belangrijke wereldprimeur in Genève is de Audi A4 allroad