16
augustus
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi maakt de schoonste diesels ter wereld

Audi loopt al jaren voorop als het gaat om innovatieve dieseltechnieken. Zo zijn er sinds 1989 al 4,5 miljoen TDI-modellen afgeleverd en bovendien was Audi het eerste merk dat met een dieselaangedreven auto de loodzware 24 uur van Le Mans won. In juni van dit jaar won de Audi R10 TDI deze race voor de tweede keer. Overigens won Audi voor dit ‘dieseltijdperk’ al vijf keer met de R8, die was voorzien van TFSI-techniek (directe benzine-inspuiting in combinatie met een turbo).
Niet alleen in de racerij, maar ook bij seriemodellen staat de afkorting TDI voor een combinatie van hoge prestaties in combinatie met een zeer laag brandstofverbruik.

Kracht in combinatie met lage emissies
Het potentieel van de meest recente generatie TDI-motoren wordt nu onderstreept door een verder geoptimaliseerd verbrandingsproces (het gebruik van zwavelvrije diesel is een voorwaarde) en de toepassing van een pakket maatregelen waardoor de emissies worden geminimaliseerd. Bovendien hebben deze maatregelen geen negatieve invloed op de prestaties. Modellen die met deze technologie zijn uitgerust, kunnen nu al voldoen aan de extreem strenge Amerikaanse BIN 5 emissie-eisen, maar ook aan de strengst mogelijke eisen die in de nabije toekomst in Europa van kracht kunnen worden (Euro 6 vanaf 2014). De eerste motor die begin 2008 verschijnt, is de drieliter V6 TDI voor de Audi A5. In dit model levert deze TDI een topvermogen van 176 kW/240 pk en een koppel van maar liefst 500 Nm. Later in 2008 is deze motor ook beschikbaar voor de Q7. De ultraschone dieseltechnologie komt daarna snel in andere modellijnen/vermogensklasses beschikbaar.

Het maatregelenpakket
Om de extreem lage emissiecijfers te bereiken, worden de TDI-motoren op alle fronten aangepast en verder verbeterd. Zo krijgen ze het nieuwe piëzoelectric common-rail systeem dat met een inspuitdruk van 2.000 bar (A5: 1.800 bar) werkt. Ook worden de motoren voorzien van een zeer efficiënt uitlaatgas-recirculatiesysteem en een turbo waarvan de werking is geoptimaliseerd. Een echte primeur is de toepassing van verbrandingskamersensoren. Deze zorgen ervoor dat de verbranding onder alle omstandigheden zo goed en (dus) zo schoon mogelijk verloopt. Een van de belangrijkste maatregelen is de mogelijkheid tot toepassing van een systeem dat de uitstoot van NOx (stikstofoxide) tot 90% vermindert. Dit systeem werkt met het biologisch afbreekbare additief AdBlue. Dit wordt in minimale hoeveelheden ingespoten in de zogenaamde DeNOx-katalysator. Daarvoor worden de uitlaatgassen nog door twee aparte tweeweg-katalysatoren geleid, maar ook door het elektronisch gestuurde Dieselpartikelfilter (DPF). Afhankelijk van het model en/of de markt waarvoor de auto in kwestie bestemd is, kunnen deze componenten gezamenlijk of afzonderlijk worden ingezet. Alle technische voorzieningen, die helpen de emissies te verminderen, gaan een autoleven lang mee.

Groot wereldwijd brandstofbesparingspotentieel
Dankzij hun minimale emissies, kunnen de geavanceerde nieuwe TDI-modellen van Audi overal ter wereld worden ingezet, zelfs in Californië waar de strengste eisen op dat gebied ter wereld gelden. Afgezet tegen het gemiddelde verbruik van benzinemotoren die in de Verenigde Staten van Amerika worden toegepast, kan TDI-techniek een brandstofbesparing van maar liefst 35% bewerkstelligen. Zodoende kan dieseltechnologie een grotere bijdrage leveren aan het verminderen van de consumptie van fossiele brandstoffen en de uitstoot van schadelijke gassen dan welke andere op dit moment beschikbare aandrijfvorm ook. De zeer schone dieseltechnologie is vanaf de tweede helft van 2008 beschikbaar in Amerika en Europa.

De vermindering van C02-emissies
Afgezien van de optimalisering van de TDI-motoren, werkt Audi ook op andere fronten aan de vermindering van de C02-uitstoot. De direct ingespoten turbobenzinemoto