30
juni
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi-legenden ontmoeten elkaar in Goodwood

Voor Stuck, die afgelopen weekeinde tijdens de 24-uursrace op de Nürburgring zijn laatste grote wedstrijd reed, zijn de ‘Silberpfeile’ van de Auto Union uit de jaren dertig een deel van de familiegeschiedenis. Zijn vader Hans Stuck behaalde als coureur in 1934 de eerste overwinningen voor de destijds nieuw opgerichte sportafdeling van Auto Union. Met de door Ferdinand Porsche ontwikkelde raceauto met 16-cylinder-middenmotor vestigde Stuck sr., die de bijnaam ‘Bergkoning’ kreeg, al direct een aantal records op de Avus in Berlijn. Stuck was de enige coureur die van 1934 tot 1939, toen het ‘compressor-tijdperk’ door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog abrupt werd beëindigd, zonder onderbreking voor de Auto Union racete. Zoon Hans-Joachim Stuck zal in Goodwood een replica van de Auto Union D Doppelkompressor uit 1939 besturen, een exacte kopie van de auto waarmee zijn vader destijds reed. “Voor mij een bijzonder emotioneel moment”, aldus Hans-Joachim Stuck, die zelf voor Audi ondermeer in 1990 de DTM-titel won.



Nick Mason in de voetsporen van Bernd Rosemeyer

Dat ook Nick Mason in Goodwood een van de Auto Union-raceauto’s bestuurt, is inmiddels een goede traditie. De drummer van de rockband Pink Floyd bezit een fantastische verzameling historische raceauto’s en nam deel aan tal van wedstrijden, waaronder de 24 Uur van Le Mans. In Goodwood rijdt Mason met een Auto Union Typ C, waarmee Bernd Rosemeyer in 1936 Europees kampioen werd. Mason rijdt al voor de vijfde keer met een Auto Union in Goodwood, zodat hij intussen als ‘de laatste fabrieksrijder van de Auto Union’ wordt bestempeld. “Het is een mooie ervaring, precies 75 jaar na Rosemeyers grote succes met deze legendarische auto te mogen rijden”, zegt Mason.



Naast Stuck en Mason met de historische Auto Union-raceauto’s komt ook Marco Werner voor Audi in actie. De Duitse coureur won voor Audi drie keer de 24 Uur van Le Mans en zegevierde ook in de klassieke lange-afstandsraces van Daytona en Sebring. In Goodwood rijdt hij met de Audi R10 TDI, de auto waarmee Audi als eerste merk de 24 Uur van Le Mans met behulp van een dieselmotor won. Audi Tradition brengt bovendien nog twee vooroorlogse DKW-motorfietsen mee naar Goodwood: een DKW SS250 uit 1937 en een DKW SS350 uit 1939.