12
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi laat tijdperk ‘Silberpfeile’ herleven in Goodwood

Met de uitgebreide aanwezigheid tijdens de Goodwood Revival brengt Audi Tradition een eerbetoon aan de Duitse coureur Bernd Rosemeyer. 75 jaar geleden, in oktober 1937, behaalde hij zijn laatste overwinning  tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië op het circuit van Donington. Drie maanden later zou de Auto Union-fabrieksrijder bij een recordpoging om het leven komen. Ter gelegenheid van Rosemeyers overwinning tijdens de eerste Grand Prix van Groot-Brittannië zorgt Audi Tradition bij de Goodwood Revival, een van de belangrijkste historische auto-evenementen ter wereld, voor een unieke parade van ‘Silberpfeile’. Ook de concurrenten van destijds, de wedstrijdauto’s van Mercedes-Benz zijn te zien, waarmee er in totaal tien ‘Silberpfeile’ tijdens de Goodwood Revival te bewonderen zijn.



Auto Union Type D ‘Doppelkompressor’

Op elk van de drie dagen van de Goodwood Revival verzorgt Audi Tradition een demonstratie met replica’s van de Auto Union Type C  uit 1936 en een Auto Union Type D ‘Doppelkompressor’ uit 1939. Ook komt er een replica van een Auto Union Type A uit 1934, afkomstig uit een privécollectie. Daarnaast zijn er de beroemde ‘Karassik-auto’s’, die grotendeels uit originele onderdelen bestaan: de Auto Union Type D uit 1938 en de recentelijk door Audi Tradition aangekochte Auto Union Type D ‘Doppelkompressor’ uit 1939. Voor het eerst sinds de voltooiing van de restauratie van de beide auto’s aan het begin van de jaren negentig zijn ze weer gezamenlijk te zien.



Prominente bestuurders

Ook de bestuurders van de auto’s zijn bijzondere persoonlijkheden. Zo rijdt Nick Mason, de drummer van de wereldberoemde band ‘Pink Floyd’, al voor de zesde keer op uitnodiging van Audi Tradition met de ‘Silberpfeile’. Geen enkele andere rijder heeft meer ervaring met deze auto’s. Oldtimerliefhebber Mason beschouwt zichzelf dan ook, niet geheel ten onrechte, als de laatste Auto Union-fabrieksrijder. Ook Jacky Ickx, zesvoudig winnaar van de 24 Uur van Le Mans en achtvoudig Formule 1-Grand-Prix-winnaar, kijkt uit naar het optreden tijdens Goodwood Revival. “Het is een voorrecht om met deze auto’s te mogen rijden”, aldus de Belg. Een vertegenwoordiger van de recentere Audi-sporthistorie completeert het team: vijfvoudig Le Mans-winnaar en oud-DTM- en STW-kampioen Frank Biela.



Verbeelding

Tussen 1934 en september 1939 waren de ‘Silberpfeile’, de zilverkleurige raceauto’s van Auto Union en Mercedes-Benz, op de racecircuits onverslaanbaar. De auto’s bereikten zonder problemen snelheden van boven de 300 km/u. Nog steeds spreken de auto’s en de coureurs van destijds tot de verbeelding. Dat geldt niet in de laatste plaats voor Bernd Rosemeyer, die als 25-jarige een van de felbegeerde plaatsen als fabriekscoureur voor de Auto Union kreeg. Het jaar 1936 was zijn succesvolste seizoen: hij werd Europees kampioen, Duits kampioen en Duits bergklimkampioen. Daarmee werd Rosemeyer de superster van zijn tijd. In 1937 greep hij naast de Europese titel, maar vestigde hij met de Auto Union Type C ‘Stromlinie’ wel een wereldrecord, door als eerste mens op een (afgesloten) normale snelweg de grens van 400 km/u te doorbreken. In januari 1938 kwam hij bij een hernieuwde recordpoging om het leven, nadat zijn auto door een windvlaag van het parcours raakte.