10
juni
2014
|
11:14
Europe/Amsterdam

Audi klaar voor de 24 Uur van Le Mans

Audi is opnieuw vertegenwoordigd met een drietal prototypes in de LMP1-categorie, de hoogste divisie in Le Mans. Daarmee zal het merk een poging doen om de 13e overwinning in de belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld binnen te halen. Opnieuw kiest Audi daarbij voor innovatieve technologie: een hybridesysteem zorgt voor een betere efficiëntie en quattro-vierwielaandrijving, laserlichttechnologie verbetert het zicht voor de coureurs in het donker.



Twaalf overwinningen 

Audi nam in 1999 voor het eerst met een eigen fabrieksteam deel aan de 24 Uur van Le Mans en behaalde bij de première gelijk een podiumplaats. Een jaar later was er de eerste overwinning, die het begin vormde van een unieke succesreeks: tussen 2000 en 2013 won Audi maar liefst twaalf keer in Le Mans. Bijzonder: nooit eerder in de 91-jarige historie van de race won een merk binnen zo korte tijd zo vaak. Bij die overwinningen maakte Audi veelvuldig gebruik van nieuwe technologieën die in Le Mans werden beproefd en later hun weg vonden naar de serieproductie. De directe brandstofinspuiting (TFSI) droeg in 2001 bij tot de drievoudige overwinning voor Audi, terwijl het merk in 2006 als eerste fabrikant de 24 Uur van Le Mans met een dieselmotor won. Ook op het gebied van verlichting kwam Audi met tal van innovaties, zoals de LED-koplampen en de daaropvolgende matrix-LED-koplampen, die in de afgelopen jaren al in Le Mans werden gebruikt en nu in de serieproductie leverbaar zijn. Dit jaar komt Audi met nieuwe laser-koplampen, die ook binnenkort in de productie-Audi’s kunnen worden besteld.



R18 e-tron quattro volledig nieuw ontwikkeld

Hoewel de auto dezelfde naam draagt als zijn voorganger, waarmee Audi vorig jaar in Le Mans won, is de Audi R18 e-tron quattro voor het seizoen 2014 volledig nieuw ontwikkeld. Dat is niet in de laatste plaats het gevolg van het nieuwe reglement, dat dit jaar in het FIA WK lange-afstandsracen (WEC) van kracht is. Deze regels leggen voor de fabrieksteams in de LMP1-klasse meer de nadruk op efficiëntie: in vergelijking met het afgelopen jaar moest het brandstofverbruik met zo’n 30 procent worden gereduceerd, terwijl de technici ernaar streefden, op het gebied van vermogen zo min mogelijk concessies te doen. Allerhande gewichtsbesparende maatregelen, verzameld onder de aanduiding ‘Audi ultra’, een geoptimaliseerde V6-TDI-motor en tal van andere oplossingen moeten helpen om dit doel te bereiken.



Drie auto’s – drie teams

Audi brengt ook dit jaar weer drie R18 e-tron quattro’s aan de start in Le Mans. De auto met startnummer 1 wordt bestuurd door de Fransman Loïc Duval, de Braziliaan Lucas di Grassi en de Deen Tom Kristensen, recordhouder in Le Mans met negen overwinningen. Kristensen en Duval maakten vorig jaar deel uit van het winnende team, oud-Formule 1-coureur Di Grassi heeft in het trio de plaats ingenomen van de gestopte Schot Allan McNish, die in Le Mans als ‘Grand Marshal’ optreedt. De Audi met startnummer 2 is in handen van de Duitser André Lotterer, de Zwitser Marcel Fässler en de Fransman Benoît Tréluyer, de nummer 3-auto is toevertrouwd aan de Italiaan Marco Bonanomi, de Portugees Filipe Albuquerque en de Brit Oliver Jarvis. 



Sterke concurrentie

Audi heeft ditmaal te maken met sterke concurrentie, want voor het eerst sinds vele jaren zijn er met Toyota en Porsche twee andere fabrieksteams in de hoogste klasse actief in Le Mans. Een interessant gegeven is dat alle drie de merken hebben gekozen voor een ander hybride- en motorconcept. Welke aanpak gedurende 24 uur het meest effectief is, zal komend weekeinde in Le Mans moeten blijken. “Dit jaar begint er een nieuw tijdperk in Le Mans met nieuwe, fascinerende techniek”, zegt negenvoudig winnaar Tom Kristensen. “Het is een prachtige uitdaging voor coureurs, ingenieurs en monteurs. De race wordt nog zwaarder en uiteindelijk gaat het erom wie het snelst, maar tegelijkertijd ook uiterst efficiënt en constant is. Van de aerodynamica tot aan de banden, de TDI-motor en het hybridesysteem moet alles perfect zijn. Voor mijn teamgenoten en mijzelf voelt de auto goed uitgebalanceerd aan. Dat is een goed voorteken.”



Op woensdag 11 juni is er van 16.00 tot 20.00 uur een vrije training, gevolgd door de eerste kwalificatie van 22.00 uur tot middernacht. Op donderdag zijn er nog twee kwalificatiesessies, van 19.00 tot 21.00 uur en van 22.00 uur tot middernacht. Op vrijdag is de traditionele pitwalk. Op zaterdag is er van 9.00 tot 9.45 een warm-up, de race start op zaterdag om 15.00 uur en eindigt op zondag op hetzelfde tijdstip. RTL7 en Eurosport doen als altijd uitgebreid verslag van de 24 Uur van Le Mans.