09
juni
2011
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi klaar voor de 24 Uur van Le Mans 2011

Ook in de afgelopen jaren bewees Audi in Le Mans zijn ‘Voorsprong door techniek’. Zo zegevierde Audi in 2001 met een turbomotor met directe brandstofinspuiting. Deze TFSI-technologie maakte de Audi R8 nagenoeg onoverwinnelijk en speelt nu bij de serieproductie een belangrijke rol in de ‘downsizing’. In 2006 won Audi als eerste fabrikant in Le Mans met een dieselmotor. Vorig jaar leverden turbocompressors met variabele turbinegeometrie (VTG) een belangrijke bijdrage aan de drievoudige zege voor Audi in de 24 uur van Le Mans.



Ook de Audi R18 TDI heeft volop nieuwe ontwikkelingen. Van de compacte 3,7 liter V6 TDI-motor met enkelvoudige VTG-compressor via de volledige LED-koplampen tot aan de ultra-lichtgewicht constructie, waarbij op grote schaal gebruik is gemaakt van licht, maar ijzersterk koolstofvezel. Dit materiaal, dat bij Audi in de autosport al sinds de jaren tachtig wordt toegepast, geldt als een belangrijke factor bij het geschikt maken van personenauto’s voor elektrische aandrijving.



Het reglement in Le Mans schrijft dit jaar kleinere motoren voor. Maar mede dankzij doordachte aerodynamica bereikt de Audi R18 TDI in Le Mans bijna dezelfde topsnelheden als het voorgaande model, de R15 TDI. Ook de rondetijden die bij de testdag, eind april, werden bereikt, waren indrukwekkend. Volgens berekeningen van de technici van Audi Sport is er sindsdien nog meer vooruitgang geboekt op het gebied van snelheid en betrouwbaarheid.



6.000 kilometer zonder problemen

In de voorbereiding voor de 24 Uur van Le Mans heeftAudi Sport ruim 6.000 kilometer zonder problemen getest. Na de testdag in Le Mans en de eerste wedstrijd, de 1000 kilometer van Spa-Francorchamps, begin mei, volgden nog tests in Monza en Le Castellet, waarbij de aandacht vooral lag op betrouwbaarheid en constantheid. Na de race in Spa werden de drie wedstrijdauto’s met de chassisnummers R18-104 (Timo Bernhard/Romain Dumas/Mike Rockenfeller), R18-106 (Marcel Fässler/André Lotterer/Benoît Treluyer) en R18-105 (Dindo Capello/Tom Kristensen/Allan McNish) bij Audi volledig uit elkaar gehaald en met aandacht voor de allerkleinste details opnieuw opgebouwd.



Op maandagmiddag 6 juni zijn de Audi’s in het centrum van Le Mans gekeurd, vanaf woensdag 8 juni om 16.00 uur rijden de drie auto’s voor het eerst op het circuit tijdens de vrije training. Op woensdagavond volgt de eerste kwalificatie, de tweede kwalificatie staat voor donderdagavond op het programma. De race start op zaterdag om 15.00 uur. Voorafgaand aan de race krijgen de bezoekers ook een voorproefje van toekomstige ontwikkelingen: bij de presentatie ‘Le Mans vers le futur’ worden de Audi e-tron Spyder en de Audi Q5 hybrid getoond. Ook presenteert Audi in Le Mans de nieuwe R8 GT Spyder.