20
februari
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi is premiummerk nummer 1 in West-Europa

Met dit resultaat zet Audi de stijgende lijn van de afgelopen maanden voort. Al in het laatste kwartaal van 2008 stond het merk met de vier ringen met marktaandelen van boven de vijf procent steeds bovenaan de ranglijst. Volgens Peter Schwarzenbauer, lid van de raad van bestuur van Audi AG en verantwoordelijk voor verkoop en marketing, is dit succes vooral te danken aan het jonge modelprogramma van het merk. Alleen in 2008 bracht Audi al twaalf nieuwe modellen uit. “We zetten dit productoffensief onveranderd voort”, zegt Schwarzenbauer. “Juist in moeilijke tijden is het voor Audi doorslaggevend dat we onze klanten de juiste producten aanbieden. Aantrekkelijke, sportieve modellen, die de Audi-liefhebbers aanspreken en tegelijkertijd efficiënt en zuinig in het verbruik zijn. Dit jaar gaan we daarmee gestaag door.”



In het eerste halfjaar van 2009 staan er weer zes nieuwe Audi-modellen op stapel. Schwarzenbauer: “In 2015 willen we voor onze klanten 40 modellen in het programma hebben, allemaal met toekomstgerichte technologie. Hiervoor investeren we ieder jaar zo’n twee miljard euro in productontwikkeling.”



Onderzoek wijst uit: Audi meest geliefde merk in Duitsland

 

Hoe goed het modelprogramma en de merkstrategie van Audi nu al worden ontvangen, blijkt uit recent onderzoek. Via een representatieve enquête deed  het marktonderzoeksinstituut Simpson Carpenter onderzoek naar de droomauto’s van Duitsers. Het resultaat: Audi is in Duitsland het meest geliefde automerk geworden. Net zo positief oordeelde het vakblad “Auto Motor und Sport” over Audi: 100.000 lezers kozen de modellen Audi A4, Audi A6 Allroad en de nieuwe Audi Q5 tot de beste auto’s van 2009.

 

Audi in Nederland al sinds 2005 koploper in premiumsegement


Ook in Nederland ligt Audi voor op zijn voornaamste concurrenten. In ons land is Audi zelfs al sinds 2005 marktleider in het premiumsegement. Het afgelopen jaar bedroeg het marktaandeel van Audi 3,4 procent, in januari van dit jaar verstevigde Audi zijn positie als koploper in het premiumsegment met een marktaandeel van 4,9 procent. Dat Audi ook in Nederland een sterk imago heeft, blijkt uit de recente enquête onder drieduizend personen door de website www.coolbrands.org. Audi werd daarbij gekozen als “coolste” automerk in Nederland.