29
augustus
2007
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi introduceert de nieuwe Audi A4

De nieuwe Audi A4 is 4.703 mm lang en 1.862 mm breed. Daarmee is hij groter dan de meeste van zijn concurrenten. Toch valt hij vooral op door zijn fraaie proporties met een korte overhang v??r, een langgerekte motorkap en een coup?-vormige daklijn. Ook de grote wielen en de opvallende wielkasten verlenen de A4 een dynamisch accent.
Het front van de nieuwe A4 valt op door een sportieve uitvoering van de single frame grille, maar ook door de fraai vormgegeven koplampunits met dagrijverlichting (afhankelijk van de uitvoering in LED-techniek). Ook de achterzijde straalt sportiviteit uit door de vlakke achterlichtunits en de recht naar achteren gerichte uitlaatpijpen die voor alle versies standaard zijn (??k TDI).

Sportiviteit als basis
De Audi A4 is de sportiefste auto in zijn klasse. Dat komt met name op het conto van de vooruitstrevende ondersteltechniek. Er zijn twee sportief afgestemde onderstellen beschikbaar en daarnaast is er Audi drive select. Dit systeem biedt keus uit drie ?settings?: comfort, auto of dynamic. In de laatste stand reageert de A4 sneller op bijvoorbeeld het gaspedaal, schakelt de tiptronic-versnellingsbak over bij hogere toerentallen, wordt de besturing directer en de afstemming van het onderstel steviger. Dat laatste is mogelijk door de toepassing van elektronisch instelbare schokdempers. Auto?s die zijn uitgevoerd met MMI (Multi Media Interface) beschikken bovendien over een Individual-setting waarbij 24 variabelen instelbaar zijn voor een weggedrag ?op maat?. Alle combinaties tussen zeer comfortabel en super sportief zijn mogelijk.

Dynamisch sturen
In het onderstel van de A4 is veel aluminium verwerkt. Dat geldt zowel voor de voorwielophanging met zijn vijf geleidearmen als voor de achterwielophanging. Dit zorgt voor een aanzienlijke verlaging van het onafgeveerde gewicht. Daarnaast kan de A4 uitgebreid worden met Audi dynamic steering. Dit systeem past de overbrenging van de stuurinrichting aan op basis van de snelheid. Doordat de stuurinrichting nauw samenwerkt met het ESP kunnen bijvoorbeeld over- of onderstuurreacties in de kiem worden gesmoord: Dankzij kleine maar extreem snelle stuurcorrecties, die automatisch worden uitgevoerd, blijft de A4 stabiel als de grens tussen grip en slip in zicht komt. Naast deze innovatieve meeroptie is de standaard stuurbekrachtigingspomp z? effici?nt dat hij het brandstofverbruik met circa 0,1 l/100 km terugbrengt.

Contact!
De optionele adaptieve schokdempers van de A4 zorgen voor een optimaal band-wegdek-contact. Dat leidt niet alleen tot maximale stabiliteit maar ook tot een zeer hoge mate aan dynamiek. Overigens zijn stabiliteit en dynamiek ook gebaat bij de nieuwe plaatsing van het differentieel en de koppeling. Deze zijn van plaats gewisseld en daardoor kon de vooras 154 mm naar voren worden geplaatst. Dat draagt, evenals het verplaatsen van de accu naar de bagageruimte, bij aan een ideale gewichtsverdeling. Bovendien heeft de A4 een forse spoorbreedte (1564 mm v??r, 1551 mm achter). De wielmaten vari?ren van 16- tot 18-inch. Al met al draagt de geavanceerde ondersteltechniek er in belangrijke mate aan bij dat de nieuwe Audi A4 de sportiefste auto in zijn klasse is. De remmen zijn daarop aangepast: de A4 heeft v??r remschijven met een diameter van 314 mm (V6-modellen: 320 mm) en achter bedraagt de diameter 300 mm. ESP van de nieuwste generatie is op alle modellen standaard.

De kracht van directe injectie
Bij de introductie zijn er vijf motoren voor de nieuwe A4 beschikbaar. Zowel de diesel- als de benzinemodellen maken gebruik van directe brandstofinspuiting.
De nieuwe 3.2 FSI V6 is met een vermogen van 195 kW/265 pk en een koppel van 330 Nm (beschikbaar tussen 3.000-5.000 t/min) de krachtigste motor voor de A4. Deze motor is voorzien van het innovatieve AVS ofwel Audi valvelift system. Hiermee kan de mate van opening van de kleppen worden<