15
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi introduceert de Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro

De Audi R8 Spyder is een echte R8, maar hij heeft desondanks een zeer eigen gezicht. Zo beschikt hij niet over de ‘sideblades’ die de coupé kenmerken, maar wel over een motorkap met uitgesproken welvingen waarin luchtroosters zijn opgenomen. Deze ‘motorkap’ is evenals de markante zijpanelen van de auto gemaakt van uitermate licht en sterk koolstofvezel.

Zoals elke open Audi heeft ook de Audi R8 Spyder een stoffen dak. Een logische keuze, want deze softtop weegt slechts 30 kilogram en helpt zo bij het beperken van het totaalgewicht en het verlagen van het zwaartepunt. Bovendien neemt het dak in neergeklapte toestand maar weinig plaats in. Ook gesloten is dit dak, waarvoor drie kleuren beschikbaar zijn, zeer elegant. Vooral de langgerekte ‘vinnen’ zorgen voor een spectaculair silhouet.

De softtop van de R8 Spyder wordt elektro-hydraulisch bediend. Openen en sluiten neemt slechts 19 seconden in beslag en beide handelingen kunnen tot een snelheid van 50 km/h worden uitgevoerd. Het dak is bestand tegen zeer hoge snelheden en uitgevoerd met een glazen ruit met verwarming. Het geluidsniveau in de Audi R8 Spyder is zelfs bij hogere snelheden nauwelijks hoger dan in de Audi R8 Coupé. De Audi R8 Spyder wordt standaard geleverd met een eenvoudig aan te brengen windschot. In de scheidingswand tussen motor- en passagierscompartiment is een rolbeugel opgenomen en in de stoelen zijn sidebags opgenomen. Het integrale hoofdsteunsysteem is zodanig ontworpen dat het de kans op ernstig letsel (zoals een whiplash) bij een aanrijding van achteren zo veel mogelijk beperkt.


Relatief laag totaalgewicht


De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro weegt mede dankzij de lichte softtop en de geavanceerde Audi Space Frame-technologie slechts 1.720 kilogram. Ten opzichte van de Coupé is de carrosserie van de Audi R8 Spyder op diverse punten versterkt. Desondanks bedraagt het totaalgewicht maar 216 kg – slechts 6 kg meer dan het koetswerk van de Coupé.


Hightech tot in detail


De Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro heeft standaard volledige LED-verlichting. Dat betekent dat dimlicht, grootlicht en dagrijverlichting door LED’s worden verzorgd. LED-verlichting is energiezuinig, heeft een lange levensduur en maakt een zeer precieze uitlichting van de weg mogelijk. Bovendien lijkt het veel op daglicht. Daarmee vormt het bij nachtelijke ritten een belangrijke comfortfactor. Ook de achterlichten maken gebruik van LED-technologie.

De wagenbodem van de Audi R8 Spyder is volledig bekleed en eindigt in een diffuser waarin twee ovalen uitlaatpijpen zijn opgenomen. Samen met de automatisch tevoorschijn komende achterspoiler zorgt dit voor optimale stabiliteit bij hogere snelheden.


Ruimte voor sportiviteit


Het interieur van de Audi R8 Spyder biedt twee inzittenden volop ruimte. Echte eyecatchers zijn het afgevlakte multifunctionele sportstuur en diverse in aluminium uitgevoerde onderdelen (pedalen, schakelflippers). In het standaard informatiesysteem voor de bestuurder is een laptimer opgenomen waarmee (snelle) rondetijden kunnen worden geregistreerd. Zelfs de stoelen zijn bijzondere staaltjes hightech. De standaard fijnnappa-lederen bekleding heeft een speciale kleurpigmentering waardoor infrarood wordt gereflecteerd. Dit zorgt ervoor dat de opwarming van de stoelen met maar liefst 20 graden Celsius wordt beperkt als de auto open in de zon staat. Overigens is stoelverwarming standaard. Tot de standaarduitrusting behoren verder een Bang & Olufsen Soundsystem, een volautomatische airconditioning en de nieuwste generatie MMI-navigatie. Deze laatste valt op door de razendsnelle routeberekening, het hoge-resolutiescherm (6,5 inch) en de topografische kaartweergave.

Een zeer innovatieve optie is de zogenoemde gordelmicrofoon. In beide veiligheidsgordels zijn drie microfoons geïnte