10
februari
2010
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi introduceert de Audi A1

De Audi A1 is een markante verschijning. Hij is 3,95 meter lang, 1,42 meter hoog en 1,74 meter breed. De wielbasis bedraagt een riante 2,47 m. De krachtige proporties worden extra aangezet door de stevige schouderlijn, de dakbogen met hun contrasterende kleur (optie) en de zeer schuin geplaatste C-stijl. De Audi A1 is in alles een echte Audi. Hij beschikt bijvoorbeeld over de typerende single frame grille en koplampen waarin  dagrijverlichting is opgenomen (LED- dagrijverlichting op uitvoeringen met Xenon plus-verlichting). Ook de ‘tornadolijn’ die over de zijkant van de auto schuin omhoog loopt, draagt bij aan een geheel eigen, krachtig voorkomen. Dit wordt nog eens geaccentueerd door de grote wielen (maximaal 18 inch) en de vrijstaande buitenspiegels. De achterlichten zijn in de achterklep geïntegreerd. Door hun specifieke vormgeving onderstrepen ze de breedte van de Audi A1 nog eens extra. Ook deze achterlichten kunnen worden geleverd met LED-technologie. De Audi A1 is leverbaar met keus uit tien exterieurkleuren.



Solide en aerodynamisch

De carrosserie van de nieuwe Audi A1 bestaat voor tweederde uit lichte staalsoorten die door een speciaal verhittings- en koelproces extreem sterk zijn. Het koetswerk van de Audi A1 weegt in totaal slechts 221 kilo en is daarbij zeer torsiestijf. Zodoende staat deze carrosserie aan de basis van sportieve rijeigenschappen en een hoog veiligheidsniveau. De standaard veiligheidsuitrusting is daarbij omvangrijk met onder meer twee frontairbags, zijairbags, hoofdairbags, integrale hoofdsteunen, ISOFIX-bevestigingspunten voor kinderzitjes en een systeem dat het niet dragen van de veiligheidsgordels signaleert. Dat ook tot in detail over veiligheid is nagedacht, bewijzen de bumpers: de layout hiervan is zodanig dat kostbare componenten (radiator, airco-unit) bij lichte aanrijdingen (bij parkeersnelheid bijvoorbeeld) buiten schot blijven.

De Audi A1 heeft een Cw-waarde van slechts 0,32. De gunstige stroomlijn zit hem niet alleen in de vloeiende en met aandacht voor detail afgewerkte carrosserie, maar ook in de zogenaamde aero-bodem, een vrijwel volledige en vlakke afwerking van de onderzijde van de auto. De aerodynamische vormgeving draagt evenals de hoge mate van stijfheid van de carrosserie bij aan een laag geluidsniveau. Bovendien past Audi een lichtgewicht geluiddempingspakket toe. Daardoor is ook het ‘akoestische comfort’ van hoog niveau.



De kracht en de efficiency van directe inspuiting

Alle voor de Audi A1 beschikbare motoren beschikken over directe brandstofinspuiting in combinatie met turbotechnologie. Dit sluit aan bij de downsizing-strategie die Audi hanteert: turbotechnologie komt daarbij in plaats van een grote cilinderinhoud. De basismotor voor de Audi A1 is een 1,2-liter TFSI-motor die opvalt door een laag gewicht en een geringe interne weerstand. Het maximale vermogen van deze motor bedraagt 63 kW /86 pk. Het maximale koppel van 160 Nm is al beschikbaar vanaf 1.500 t/min. Met deze motor is de Audi A1 goed voor een topsnelheid van 179 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 12,1 seconden. Het gemiddelde verbruik blijft steken bij 5,1 l/100 km. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van slechts 119 g/km.

De 1.4 TFSI-motor watergekoelde turbo levert 90 kW/122 pk en een koppel van maar liefst 200 Nm (tussen 1.500 - 4.000 t/min.). In combinatie met de standaard handgeschakelde zesversnellingsbak leidt dit tot een ‘0-100’ in 9,2 seconden, een topsnelheid van 200 km/h en een gemiddeld verbruik van 5,4 l/100 km. Met de optionele zeventraps S tronic-transmisie met dubbele koppeling duurt de sprint van 0-100 9,1 seconden en bedraagt het gemiddelde verbruik slechts 5,1 l/100 km.

De Audi A1 is ook leverbaar met de moderne 1.6 TDI dieselmotor. Deze is er in twee vermogensvarianten. De 66 kW/90 pk sterke versie (230 Nm tussen 1.500-2.500 t/min.) wordt gel