15
september
2009
|
00:00
Europe/Amsterdam

Audi introduceert Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel

De 2.0 TFSI flexible fuel-krachtbron heeft een vermogen van 132 kW/180 pk. Hij is gebaseerd op de bekende 2.0 TFSI-motor. Dat betekent dat Audi valvelift en een Start-Stop-systeem standaard zijn. De viercilinder is speciaal ontwikkeld voor het gebruik van E 85, een mengsel van ethanol (85 %) en benzine (15%).

Bio-ethanol wordt door alcoholische vergisting van planten als maïs, tarwe, of suikerriet gewonnen. Door het hoge regeneratieve aandeel komt de CO2-balans 75% gunstiger uit dan bij een traditionele brandstof op basis van olie. Omdat op dat gebied nog meer winst is te behalen, is het Volkswagen-concern, waarvan Audi deel uitmaakt, actief betrokken bij onderzoek en ontwikkeling van nieuwe manieren om ethanol uit plantenresten te winnen.



Hoog octaangetal, optimale werkingsgraad



E 85 valt op door zijn hoge octaangetal. Audi gebruikt dit om de werkingsgraad van de motor te optimaliseren. Dit compenseert voor een belangrijk deel de geringere (40 %) energiedichtheid van E 85 ten opzichte van benzine. De gevolgen voor de actieradius blijven zodoende beperkt. De flexible fuel-motor van Audi kan tot een maximaal ethanolpercentage van 85% elke mogelijke concentratie van bio-alcohol in de benzine aan zonder dat er een verandering in rijgedrag of prestaties merkbaar is.



Specifieke aanpassingen



Het gebruik van E 85 brengt diverse technische aanpassingen met zich mee. Zo werkt E 85 zeer corrosief voor bepaalde metalen. Bij de ontwikkeling van de 2.0 TFSI-motor is hiermee bij voorbaat rekening gehouden. E 85 heeft een minder goed smerend vermogen dan conventionele benzine en daarom wordt voor de klepzetelringen een ander materiaal gebruikt. Een sensor in de brandstofleiding geeft het motormanagement informatie over de ethanolconcentratie. Indien nodig worden inspuiting en ontsteking daarop aangepast.



Gunstig brandstofverbruik, goede prestaties



Bij inzet van E 85 laat de A4 Limousine 2.0 TFSI flexible fuel een gemiddeld verbruik van 9,0 l/100 km noteren (Avant: 9,2 l/100 km). Bij gebruik van superbenzine (98) bedraagt het verbruik 6,4 l/100 km (Avant (6,6 l/100 km). In landen waar voor E 85 duidelijk lagere accijnzen gelden dan voor fossiele brandstoffen, kan dit grote voordelen opleveren.



Ook de flexible fuel-modellen uit de A4-reeks vallen op door hun hoge prestatiepotentieel. De A4 Limousine 2.0 TFSI flexible fuel sprint in 7,9 s van 0-100 km/h (Avant: 8,1 s) en haalt daar waar het mag en kan een topsnelheid van 236 km/h (Avant: 228 km/h). Beide Audi A4 flexible fuel-modellen worden geleverd met voorwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.



De Audi A4 2.0 TFSI flexible fuel wordt naar verwachting het tweede kwartaal 2010 leverbaar - prijzen zijn nog niet bekend.